Spontaan formateren vd kaart

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Henk

Spontaan formateren vd kaart

Bericht door Henk » do apr 24 2008 9:15 pm

Sinds enige tijd laat de display van mijn D70, na het inbrengen van de kaart (Sandisk 1gb) een knipperent "for" zien. Formateren dus. Herkent iemand dit probleem?

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » do apr 24 2008 9:28 pm

Ja, ik ken het. Doet mijn D70 tegenwoordig regelmatig. Volgens mijn post op Photo.net komt dit vaker voor maar wordt er niet daadwerkelijk geformatteerd. Ik ben er nog niet achter of het aan de camera of de CF kaart ligt.

Henk

Bericht door Henk » do apr 24 2008 9:37 pm

Hmm, mijn bestanden (RAW) waren wel beschadigd. Misschien kwam dat ook wel omdat ik met een noodgang de kaart eruit trok.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 24 2008 10:21 pm

Henk schreef:Hmm, mijn bestanden (RAW) waren wel beschadigd. Misschien kwam dat ook wel omdat ik met een noodgang de kaart eruit trok.
Dat lijkt me ook niet zo'n slimme aktie; tegen de tijd dat jij dat kaartje eruit hebt is de schade al lang gedaan. :oops:

Ik herken de klacht overigens niet; nooit gehad met m'n D70.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » vr apr 25 2008 1:38 am

't Eerste wat ik zou doen is de kaart eens echt formatteren en kijken of het dan nog steeds gebeurt. En natuurlijk nooit een kaart met foto's uit de camera halen en er daarna weer in stoppen.
Dat laatste doe ik sowieso nooi.
Kaart eruit? Dan foto's op de computer en de lege kaart in de camera formatteren zodra hij er weer in komt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr apr 25 2008 8:47 am

Roelof schreef:En natuurlijk nooit een kaart met foto's uit de camera halen en er daarna weer in stoppen.
Tenzij de kaart vol is doe ik dat juist meestal wel. Waarom? Omdat ik de foto's altijd minimaal op 2 verschillende plaatsen opgeslagen wil hebben en niet altijd direct zin heb om te backuppen op een externe schijf.
Het staat dus of op de Laptop + kaartje of op de Laptop + externe schijf.

Dus ik kopieer de nieuwe foto's van het kaartje naar mijn Laptop en doe het kaartje weer in de camera en schiet vrolijk verder. Als ie vol is dan formateer ik de kaart maar heb dan altijd al gebackupped van PC naar extern.

Nooit last gehad dat het fout ging na terugzetten van een kaartje met nog foto's erop.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » vr apr 25 2008 12:24 pm

remoss schreef:Tenzij de kaart vol is doe ik dat juist meestal wel. Waarom? Omdat ik de foto's altijd minimaal op 2 verschillende plaatsen opgeslagen wil hebben en niet altijd direct zin heb om te backuppen op een externe schijf.
Dan zou ik dus een nieuw kaartje in de camera stoppen ipv hetzelfde kaartje.
remoss schreef: Nooit last gehad dat het fout ging na terugzetten van een kaartje met nog foto's erop.
Henk dus wel. En ik heb wel meer van dat soort verhalen gehoord, al gaat dat dan meestal over foto's van de ene camera in een andere.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr apr 25 2008 2:48 pm

Roelof schreef:
remoss schreef:Tenzij de kaart vol is doe ik dat juist meestal wel. Waarom? Omdat ik de foto's altijd minimaal op 2 verschillende plaatsen opgeslagen wil hebben en niet altijd direct zin heb om te backuppen op een externe schijf.
Dan zou ik dus een nieuw kaartje in de camera stoppen ipv hetzelfde kaartje.
Ik heb er maar één met voldoende ruimte :) Ik moet echt een keer er een paar bij kopen ja.

En het is ook verder geen discussiepunt hoor voor mij. Het veiligste is inderdaad om de kaart leeg te maken/formatteren en dan pas weer te gebruiken.
Ik poste het alleen om aan te geven dat het niet verkeerd hóeft te gaan

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » vr apr 25 2008 2:57 pm

Probleem blijft trouwens optreden na leegmaken en formatteren hoor, dat had ik al eerder geprobeerd. Alleen nog niet geprobeerd met een andere kaart. Is ook een lastig testproces, omdat het soms spontaan optreed en niet continu is.

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » vr apr 25 2008 4:36 pm

.
Laatst gewijzigd door Gilbert1976 op di sep 16 2008 9:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

buurmanbaasje

Bericht door buurmanbaasje » zo jun 29 2008 12:29 am

Ook hier is het probleem bekend, heb in het begin nieuwe cf kaarten gekocht maar dit mocht ook niet baten, nadat ik eergisteren 400 foto's hierdoor ben kwijtgeraakt maar een D80 aangeschaft.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

welkom

Bericht door George Fennes » zo jun 29 2008 9:20 am

Hallo Buurmanbaasje, welkom op ons forum en gefeliciteerd met je D80 :lol:
Inderdaad vervelend dat dit probleem zich voordeed met je D70.
Ik heb er nog nooit last van gehad en hopen maar dat het zo blijft.
Misschien leuk om je ook even voor te stellen in het topic voorstellen, dan weten we wie Buurmanbaasje is.
Verder veel plezier op ons forum.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo jun 29 2008 9:33 am

je kent buurmanbaasje toch wel....mr waardenberg himself. :D

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”