12-24 of 14-24
12-24 of 14-24
Voor het gebruik op een D3 zoek ik nog een groothoeklens. De lens wordt met name gebruikt voor landschappen, maar gaat ook zeker mee met een bruidsrapportage. Mijn vraag aan u is een stukje advies over onderstaande keuzes, wie heeft er ervaring mee?
Nikkor AF-S 12-24mm F 4.0 G DX IF-ED 77S
Nikkor AF-S 14-24mm F 2.8 G ED
Tussen beide objectieven zit al snel 500 euro, de D3 heeft zo'n hoog ISO bereik dat het objectief (volgens mij) niet perse lichtsterk hoeft te zijn.
Of zijn er nog andere alternatieven of overwegingen?
alvast bedankt voor het advies en meedenken
Tussen beide objectieven zit al snel 500 euro, de D3 heeft zo'n hoog ISO bereik dat het objectief (volgens mij) niet perse lichtsterk hoeft te zijn.
Of zijn er nog andere alternatieven of overwegingen?
alvast bedankt voor het advies en meedenken
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Light,
Ik kan je niets vertellen over de 12-24mm want die heb ik niet maar ik gebruik de 14-24mm op de D3 en ben daar uitermate tevreden over.
Echt een brokje kwaliteit.
Mvg, Gino
Ik kan je niets vertellen over de 12-24mm want die heb ik niet maar ik gebruik de 14-24mm op de D3 en ben daar uitermate tevreden over.
Echt een brokje kwaliteit.
Mvg, Gino

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De lichtsterkte heeft niet alleen maar met invallend licht te maken, maar ook met de lichtsterkte
ik zou voor de 14-24 gaan.

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
L,
De 14-24 is gemaakt voor een kamera met vol-formaar sensor, zoals de D3.
Als je daar een DX lens bij koopt, had je net zo goed een D300 kunnen kopen met DX sensor.
Oftewel: als je echt groothoek wilt op een D3: koop de (dure) 14-24.
Groeten, Gijs
De 14-24 is gemaakt voor een kamera met vol-formaar sensor, zoals de D3.
Als je daar een DX lens bij koopt, had je net zo goed een D300 kunnen kopen met DX sensor.
Oftewel: als je echt groothoek wilt op een D3: koop de (dure) 14-24.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Re: 12-24 of 14-24
Light, misschien moet je je wat gaan verdiepen in het verschil tussen FX en DX...Light schreef:Voor het gebruik op een D3 zoek ik nog een groothoeklens. De lens wordt met name gebruikt voor landschappen, maar gaat ook zeker mee met een bruidsrapportage. Mijn vraag aan u is een stukje advies over onderstaande keuzes, wie heeft er ervaring mee?

Om eerlijk te zijn heb ik DX helemaal niet gelezen, anders had ik de vraag denk ik niet eens gesteld, dacht dat ze beiden te gebruiken waren.. vandaar mijn vergelijkingsvraag. Ik ben van DX en FX op de hoogte, anders zou ik mijn 17-55 gewoon kunnen blijven gebruiken en helaas moet er nu een 24-70 komen