Afgelopen vrijdag(11-04-08) de workshop gehad 'topsportfotografie o.l.v Soenar Chamid' en zoals eerder belooft bij deze mijn ervaringen.
Na de ontvangst met koffie bij desbetreffende locatie Papendal kregen we allereerst uitleg van Soenar over z'n werk in de ruimste zin. Bepaalde technieken werden besproken en zonodig uitgelegd en er was alle tijd om tijdens deze uiteenzetting vragen te stellen over de onderwerpen. Dit alles werd uiteraard ondersteund door zijn foto's via een groot LCD scherm.
Rond de klok van 12uur werd een goede lunch voorgeschoteld die ieder zich goed liet smaken!
Vervolgens kreeg eenieder de mogelijkheid om 'heerlijk speelgoed' uit te zoeken om de komende uren mee te stoeien. Er werden foto's gemaakt bij de trainingssessies van kogelstoten,discuswerpen en een variant op judo, waarvan ik de benaming even kwijt ben. Als laatste werd nog even een voetbaltraining aangedaan. Tijdens deze sessies kreeg en kon je aanwijzijngen krijgen van Soenar over eventuele instellingen, posities en technieken. Onder de beschikbare apparatuur waren o.a 2x de D3,D300 en divers 'lang glaswerk' zoals de 300 2,8 , de 400 2,8 enz.
Van het gedurende de dag wisselen van lenzen kwam niet zo heel veel terecht, wat uiteraard wel mogelijk was. Wat de apparatuur betrof, was er na mijn mening meer dan genoeg aanwezig om te proberen, al deed het later op de dag het inleveren van al dit lekkers wel even pijn...
Na een klein intermezzo, een drie kwartier 'pitch and punch',(wat voor mij niet echt een toegevoegde waarde had ) werd een selectie van 6 beste foto's uitgeprint(10x15)van iedereen, vervolgens bekeken en beoordeeld door Soenar. Voor deze handelingen waren voldoende laptops aanwezig om mee te werken.
Als laatste werden enkele prachtige bewerkingen van foto's getoond en de eventuele totstandkoming hiervan.
Ter afsluiting kreeg iedereen z'n afdrukjes mee, een tasje met 'hebbedingetjes' van Nikon en een kalender van Soenar.
Na een laatste drankje bij de bar ging na mijn mening iedereen tevreden huiswaarts.
Voor mij persoonlijk was het een leerzame dag waarbij alles perfect geregeld was. Voor de 'Ãnwendige mens' was ook alles prima in orde!
Soenar Chamid had werkelijk alle tijd om vragen te beantwoorden en uitleg te geven op diverse onderwerpen.
Conclusie:de moeite waard dus!
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.