Sigma 17-70 of Nikkor 18-70?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » za apr 26 2008 11:05 am

Ik heb momenteel de Nikkor 18-70 te leen. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. In de schaduw beweeg je de lens zo snel en dat is ook terug te zien op de foto's. Ik vindt de 50mm tot nu toe beter. Maar ik ga vanmiddag ff alles uittesten.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za apr 26 2008 12:17 pm

Hoe bedoel je dat je de lens snel beweegt in de schaduw?

De 50mm is beter in het opzicht dat het ding lichtsterker is en (geknepen) een stuk scherper. De 18-70 is veel veelzijdiger en focust een stuk vlotter. :)

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » za apr 26 2008 12:32 pm

Dat ik snel bewegings onscherpte heb. Dat komt o.a. idd door de lichtsterkte, maar ik heb beide lenzen op F8 gezet en daarbij presteert naar mijn inzicht de 50mm beter, veel minder bewegings onscherpte.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » za apr 26 2008 12:49 pm

met een 16-85 tammo heb je daar geen last van (dankzij de vr ) ok hij wel wat duurder dan een 18-70 (die ik nogsteeds erg fantastisch vindt) maar heeft ook een goede kwaliteit.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za apr 26 2008 1:09 pm

AlwinSitton schreef:Dat ik snel bewegings onscherpte heb. Dat komt o.a. idd door de lichtsterkte, maar ik heb beide lenzen op F8 gezet en daarbij presteert naar mijn inzicht de 50mm beter, veel minder bewegings onscherpte.
De 50mm op F/8 en de 18-70 op 50mm F/8 geeft hetzelfde resultaat. Op 70mm zul je wellicht een tikje eerder last van bewegingsonscherpte hebben, maar dat verschil is verwaarloosbaar.

Ik snap overigens niet waarom je de 50mm op F/8 zou willen gebruiken als er niet veel te veel licht is; het ding presteert op F/4 beter.

De 18-70 is inderdaad het beste tussen F/8 en F/11 naar mijn ervaring. Maar als er te weinig licht is kun je het ding het beste terugdraaien naar F/5.6 of nog lager indien nodig.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 26 2008 1:27 pm

AlwinSitton schreef:Dat ik snel bewegings onscherpte heb. Dat komt o.a. idd door de lichtsterkte, maar ik heb beide lenzen op F8 gezet en daarbij presteert naar mijn inzicht de 50mm beter, veel minder bewegings onscherpte.
Zoals reeds opgemerkt kan dit niet waar zijn. Zelfde belichtingstijd en zelfde "zoom" stand -> zelfde resultaat, afgezien van de kwaliteiten van de lens.

Het is overigens niet "eerlijk" de twee te vergelijken; het zijn toch echt heel andere lenzen! Beide erg goed in hun soort trouwens...
Laatst gewijzigd door Patrick op zo apr 27 2008 12:15 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » za apr 26 2008 7:35 pm

Tom schreef:
AlwinSitton schreef: Ik snap overigens niet waarom je de 50mm op F/8 zou willen gebruiken als er niet veel te veel licht is; het ding presteert op F/4 beter.
Het is leuk dat F1.8 erop zit maar ik gebruik het niet altijd. Daarom gebruik ik ook wel eens F/7.1 of F/8, het ligt er maar net aan wat ik wil fotograferen. Normaal gesproken gebruik ik altijd F/5.6.

Ik heb in de haast even wat platen geschoten, had niet heel veel tijd. Maar het valt achteraf allemaal mee. Scherpe platen komen eruit. Het mooie is dat de lens stil is. Dat is een van mijn overwegingen geweest om niet voor de Sigmalens te kiezen.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » vr mei 02 2008 12:17 pm

wie heeft de sigma lens in combi met de D80?

Ik lees heel af en toe wel eens dat er mensen met een D80 in combinatie met deze lens niet tevreden zijn.

Andere zeggen weer dat de combinatie perfect is!

Ik denk ook na over de lens maar twijfel nog wat.

kan iemand me zeggen of de D80 met deze lens een goede combinatie is?

Ik hoor het graag.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » vr mei 02 2008 10:08 pm

natuurfotograaf schreef:wie heeft de sigma lens in combi met de D80?

Ik lees heel af en toe wel eens dat er mensen met een D80 in combinatie met deze lens niet tevreden zijn.

Andere zeggen weer dat de combinatie perfect is!

Ik denk ook na over de lens maar twijfel nog wat.

kan iemand me zeggen of de D80 met deze lens een goede combinatie is?

Ik hoor het graag.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Hopelijk kan iemand daar een antwoord op geven.
Say what you like
Do what you feel

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

hoe is het gegaan

Bericht door George Fennes » vr mei 02 2008 10:14 pm

Corné Goud schreef: George, je lens werkt prima kan hem voor mijn hobby 31 mei goed testen

Hoe is het gegaan Corné?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid

S is ook goed

Bericht door George Fennes » vr mei 02 2008 10:21 pm

Antoinette schreef: Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Hopelijk kan iemand daar een antwoord op geven.

Ja dat kan ik wel.
Wij hebben thuis allemaal de Sigma 17-70mm 2.8-4.5 macro als standaardzoom op onze D70 - D70s en D80 body's gehad.

Het is een heel fijn scherp objectief met een mooie kleurweergave.
het enige dat mij ergerde was het verloop van lichtsterkte op 17mm is het 2.8 en op 70mm is het 4.5
Op zich is dat geen enkel probleem, alleen als ik een concert fotografeer en op 17mm wel voldoende licht heb, maar op 70mm licht te kort komt.
Alleen om die rede heb ik hem vervangen voor de Tamron 17-50mm 2.8
Maar ik heb hem in de aanbieding, dus als je hem eens wil proberen kan dat.
Ede Zeist is niet zo ver van elkaar verwijderd dus dat moet altijd te regelen zijn :wink:

Laat maar horen zou ik zeggen.
Anders kan je Corné Goud vragen, die is er ook bijzonder tevreden over.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » vr mei 02 2008 10:30 pm

Dat zou geweldig zijn george :D Dat verloop is lichtsterkte vind ik zelf niet zo'n probleem.
Say what you like
Do what you feel

George Fennes
Clublid
Clublid

regelen we

Bericht door George Fennes » vr mei 02 2008 10:48 pm

Antoinette, stuur maar een PB met je tel. nr. dan kunnen we wat regelen.
Bij jij toevallig ook in Nieuwe Niedorp?

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”