Nu al stof op sensor?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » zo apr 27 2008 1:26 pm

cresk schreef:Ah kijk eens aan. Thanks. Zijn ze in verschillende fotozaken verkrijgbaar?
Ja ik gebruik die van Giottos ook! Heb hem bij Kamera-express besteld.
Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » zo apr 27 2008 3:37 pm

Nog even in aanvulling op de Giottos (die ik ook heb): besef je wel dat je hiermee gewoon de omgevingslucht rondblaast, dus als je dit in een stoffige omgeving doet wordt je sensor daar niet schoner van. Klinkt logisch, maar ik heb het mensen zien doen.

Spuitbussen lucht zijn overigens voor de puristen geschikt, dit is zuivere droge lucht. Maar ik raad ze niet aan want ze zijn duur en slecht voor het milieu. Een Giottos is veel duurzamer.

En een compressor is inderdaad een big no no. Vaak te veel druk, en bij een niet al te vaak gebruikte compressor loop je risico op oliedruppels, condenswater, roestdeeltjes enzovoort. Ik heb een tijdje terug zelfs per ongeluk een stukje ijzer in mijn hand geschoten toen ik eens wilde voelen hoe krachtig zo'n ding nu eigenlijk blaast. En hij stond nog maar op 3 bar. Mijn hand heeft gelukkig meer zelfherstellend vermogen dan een sensor.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » zo apr 27 2008 6:07 pm

tja gewoon een setje halen om de sensor te reinigen , heb je een hoop plezier van en is nog geen minuut werk heb het vanochtend ook nog gedaan omdat er wat ellende op mijn sensor zat , kind kan de was doen.

groet , ruud

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » zo apr 27 2008 8:40 pm

Heel fijn om eindelijk te weten wat nou het plekje altijd is op mijn foto's :)

Ook maar even zo blaasrocket aanschaffen...
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo apr 27 2008 9:28 pm

ruud schreef:tja gewoon een setje halen om de sensor te reinigen
Pas hier wel mee op, je moet hier handigheid in hebben om zelf je sensor te reinigen. Indien je dat niet goed kunt krijg je allemaal strepen op je sensor. Een Giottos is wel een stuk safer indien het alleen een klein stofje betreft.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » zo apr 27 2008 10:11 pm

ALE schreef:
ruud schreef:tja gewoon een setje halen om de sensor te reinigen
Pas hier wel mee op, je moet hier handigheid in hebben om zelf je sensor te reinigen. Indien je dat niet goed kunt krijg je allemaal strepen op je sensor. Een Giottos is wel een stuk safer indien het alleen een klein stofje betreft.
Suc6,

ALE
Die strepen heb ik dus gehad, m'n collega kon het gelukkig binnen 10 minuten eraf krijgen. Erg vervelend, pas hier echt mee op!!

cresk

Bericht door cresk » zo apr 27 2008 11:41 pm

Erg handig dus zo'n blaasbalgje. Ik schaf 'em dan ook meteen aan.

Om even weer terug te komen op hetgeen waarover dit draadje eigenlijk gaat het volgende: de spots - stof of vuil - zit toch op mijn nieuwe Tokina 12-24 objectief en blijkbaar niet op de sensor. Ik heb vanavond nog een aantal testfoto's gemaakt met een kit-objectief, waarvan de beelden vrij zijn van dergelijk vuil.

Toch vind ik zo op met het blote oog niets op de voorzijde van de lens of op de circ. polarizer filter. Zou stof of vuil op de andere kant van dit objectief misschien ook van die spots op kunnen leveren in het beeld?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 27 2008 11:48 pm

Met welk diafragma heb je je testfoto's gemaakt? Een zo hoog mogelijke waarde kiezen! Bij een open diafragma zie je ze vaak niet of nauwelijks!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

cresk

Bericht door cresk » ma apr 28 2008 12:19 am

f/22 en dan alleen de lucht

GdP

Bericht door GdP » ma apr 28 2008 12:41 am

Stof op de sensor? Mijn hond is in de rui. Ik denk dat ik mijn F6 maar weer ga gebruiken. :mrgreen:

George Fennes
Clublid
Clublid

gaat goed komen

Bericht door George Fennes » ma apr 28 2008 12:46 am

Gerrit screef:Stof op de sensor? Mijn hond is in de rui. Ik denk dat ik mijn F6 maar weer ga gebruiken.

Strak plan Gerrit, dan zal ik jouw D3 wel in een harenvrije omgeving uitlaten :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Re: gaat goed komen

Bericht door GdP » ma apr 28 2008 12:56 am

George Fennes schreef:Gerrit screef:Stof op de sensor? Mijn hond is in de rui. Ik denk dat ik mijn F6 maar weer ga gebruiken.

Strak plan Gerrit, dan zal ik jouw D3 wel in een harenvrije omgeving uitlaten :lol:

Groetjes George :D

:D

Tja, dat wordt wat als we over een maand in Luxemburg zitten met die hond. Dat wordt elke dag met de stofzuiger door de auto.

De bomen beginnen weer groen te worden van de nieuwe bladeren. En dan beginnen mijn handen te jeuken. Ik ga binnenkort zelf die D3 met plezier uitlaten. :)
Maar die hond gaat niet mee.

Als ik tijd heb. :(

palone

Bericht door palone » ma apr 28 2008 10:14 am

cresk schreef:f/22 en dan alleen de lucht
Plaats eens 2 foto's, gemaakt met beide objectieven ?

cresk

Bericht door cresk » ma apr 28 2008 2:39 pm

DSC_0222.jpg is gemaakt met de Tokina 12-24 (deze heb ik express donkerder gemaakt zodat de spots beter zichtbaar zijn.

DSC_0096.JPG is gemaakt met de Nikkor 55-200mm zoom (hier heb ik een circ. polar. filter gebruikt om toch enigzins hetzelfde patroon van spots te kunnen zien).

benikon

Bericht door benikon » ma apr 28 2008 2:59 pm

beste cresk, kijk ook even op de site van thom hogan, afdeling "sensorcleaning".
Daar staat een heel uitgebreid verhaal wat wel en wat niet te doen, en wat voor manieren er zijn om je sensor te reinigen.
Gr ben. :)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”