Hallo Evelien,
Ik fotografeer van alles en nog wat.
Vogeltjes in niet specifiek mijn ding, maar vind ik wel leuk om te doen.
Mijn dochter heeft speciaal voor de vogeltjes de Nikkor 80-400mm VR met kenko 1.4 TC dan heeft ze maximaal 560mm tot haar beschikking.
Maar dit objectief zal waarshijnlijk jou begroting te boven gaan.
Wij hebben dit objectief gebruikt gekocht voor 1000 euro, nieuw moet je er wel een paar honderd euro bijtellen.
Maar ik zou zeggen als je voorlopig de 70-300mm van je Pa kan lenen, kan je daar ervaring mee opdoen en ondertussen sparen voor een beter objectief.
De oude 70-300 is redelijk maar niet meer dan dat.
De nieuwe 70-300mm VR is optisch een stuk beter, maar zoals Patrick al aangaf is 300mm echt aan de korte kant en komt 500mm en meer beter in aanmerking.
En ik vraag me af of je met 500mm ook niet zo nu en dan zal zeggen ik kom een stukje te kort.
Maar in dit opzicht heeft Roelof een heel scala aan objectieven die erg goed zijn, maar ook vreselijk zwaar en duur.
Dus voor een paar centen een ideaal objectief, geloof ik niet dat zal lukken.
Je zou een 80-200mm 2.8 gebruikt op de kop kunnen tikken voor zo'n 350 euro dan heb je een perfect objectief en zet er een Kenco 2.0 TC tussen, dan heb je 160-400mm.
Dat is enigzinds betaalbaar.
Maar je zal ook wel merken dat wel iets meer en anders dan alleen vogeltjes wil fotograferen en dan is een standaard zoom onmisbaar.
De Tamron 17-50mm 2.8 is een hele mooie optie.
Dus mijn advies is koop eerst een goed standaard objectief en ga lekker aan de slag met de 70-300mm van je Pa en spaar ondertussen voor een beter teleobjectief.
Maar mocht je het een en ander willen bewonderen, laat maar horen.
Groetjes George