Bij het lezen van de manual van mijn D80 las ik dat de D80 ISO waarden instellingen van heeft 100 t/m 3200.
Op zich mooi .... maar er borrelde bij mij de volgende vraag op:
Gaat de CCD sneller in kwaliteit achteruit als je gebruik maakt van de verhoogde ISO instellingen?
-
Dit vraag ik mij af omdat algemeen bekend is dat als je electronische onderdelen van een hogere spanning voorziet er ook een sneller verouderings proces in gang wordt gezet.
Ik heb op verschillende algemene info sites dan ook gelezen dat de ISO waarden wordt bereikt door de CCD van een hogere spanning te voorzien.
Weet iemand hier meer van ??
Vraagje over ISO ....
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Goede vraag, maar geen idee! Het is volgens mij wel een theoretische vraag. Zelfs al zou de spanning verhoogd worden bij de hoogste ISO-instellingen, dan nog zal dit maar het geval zijn bij een enkele opname. Of je moet een vervente 'available light' fotograaf in extreme omstandigheden zijn of de spanning moet zo hoog zijn dat na bijvoorbeeld 50 opnames de CCD het al begeeft.
groet,
Karel
groet,
Karel
spannend?
Jullie hoeven niet bang te zijn dat de CCD er aan gaat. De data van de afzonderlijke pixels worden uitgelezen via een soort versterker. Net als bij een geluidsversterker, die de klanken harder weergeeft als je aan de potentieknop (hard&zacht) draait, zo 'draai' je bij een camera de versterking van de data 'hoger'. En net als bij een LP de krassen duidelijker te horen zijn bij het verhogen van het geluid, zo zal een digitaaltje de oneffenheden in het beeld (ruis e.d.) bij het 'hoger draaien' van de data-uitlezing ook tonen.
De CCD gaat er aan als je de sluiter open laat staan in de volle zon.
Nico
De CCD gaat er aan als je de sluiter open laat staan in de volle zon.
Nico