Knop Depth of Field
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Knop Depth of Field
Zodra ik het knopje Depth of Field indruk wordt alles in mijn zoeker zwart dit komt volgens mij omdat de spiegel opklapt dit lijkt mij niet normaal.
Graag zou ik willen weten of ik de enige ben.
En wat eventueel een oplossing zou kunnen wezen.
Nikon D70.
Graag zou ik willen weten of ik de enige ben.
En wat eventueel een oplossing zou kunnen wezen.
Nikon D70.
Laatst gewijzigd door jessey op di apr 29 2008 12:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
zwart of donkerder
Jessey,
Wat voor camera heb je en wordt alles zwart of wordt alles donkerder?
Groetjes George
Wat voor camera heb je en wordt alles zwart of wordt alles donkerder?
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Zoals je waarschijnlijk al in de handleiding hebt gelezen, dient deze knop om de scherptediepte te controleren. Bij het indrukken gaan de lamellen van je objectief naar "werkdiafragma". Als bijvoorbeeld in de stand "M" diafragma 32 is ingesteld, kan het erg donker worden in je zoeker.
Dus, dat het donker(der) wordt, is normaal.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Lijkt me niet normaal als je diafragma 5.6 hebt geselecteerd.Gerard13 schreef:Zoals je waarschijnlijk al in de handleiding hebt gelezen, dient deze knop om de scherptediepte te controleren. Bij het indrukken gaan de lamellen van je objectief naar "werkdiafragma". Als bijvoorbeeld in de stand "M" diafragma 32 is ingesteld, kan het erg donker worden in je zoeker.
Btw het is een Nikon D70
Ik heb geen D70, maar neem anders je handleiding er even bij. Misschien staat er achterin de handleiding bij het hoofdstuk "problemen oplossen" iets over een opgeklapte spiegel en wat je er aan kunt doen.jessey schreef:Niet dat ik me van bewust ben en waar zou ik dat dan moeten vinden.
Anders misschien even naar je handelaar met de camera, als je er niet uit komt?
En...misschien komen er nog andere suggesties...
Succes in ieder geval!
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Jessey,
Controleer je diafragma instelling! Als je bijvoorbeeld in de A-mode diafragma f22 hebt gekozen, zal het diafragma zich bij het indrukken van de scherptedieptecontroleknop op die waarde sluiten. Resultaat: een zeer donker beeld. Dit effect is veel minder bij instelling op een grotere lensopening.
@Gerard13: Sorry ik heb te laat gezien dat je ook al in die zin had geantwoord.
Controleer je diafragma instelling! Als je bijvoorbeeld in de A-mode diafragma f22 hebt gekozen, zal het diafragma zich bij het indrukken van de scherptedieptecontroleknop op die waarde sluiten. Resultaat: een zeer donker beeld. Dit effect is veel minder bij instelling op een grotere lensopening.
@Gerard13: Sorry ik heb te laat gezien dat je ook al in die zin had geantwoord.
Jur
wat je hoort is het diafragma wat zich instelt, klinkt hetzelfde als de spiegel maar is het niet. De spiegel hoort niet op te klappen anders zou je nl. nks meer zien. Kan bij jou misschien wel het geval zijn, maar is erg raar.jessey schreef:Zoals ik al aan gaf heb ik diafragma in de A stand. hij diafragmeerd wel normaal. Je hoort ook echt de spiegel opklappen.
beantwoord nog even een paar belangrijke vragen:
- waar staat je F waarde op ingesteld (met je instelwiel, controleer op display!)? En als je die verandert, wordt het beeld dan donkerder of lichter of geen verandering?
- is het beeld pikzwart en zie je geen contouren, of wordt het beeld gewoon donkerder maar zie je nog wel alles?
ajuus
emiel