Knop Depth of Field

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Remco Jan

Bericht door Remco Jan » di apr 29 2008 8:15 pm

jessey schreef:Heb het met diverse objectieven geprobeerd het zelfde resultaat er komt totaal geen licht door. volgens mij en de fotograaf bij mij in de buurt is het de spiegel die opklapt.
Zie je de spiegel ook daadwerkelijk opklappen. Als je in de lens kijkt, dus niet in de zoeker, zie je normaal gesproken het diafragma kleiner worden. Als de spiegel opklapt moet het dan ook helemaal donker worden.

Bij de D70 wordt het diafragma niet direct door de DOF knop bedient, zoals bij andere Nikons, maar door een elektrisch "ding". Dit klinkt als een opklappende spiegel maar het is in feite alleen de aansturing van het diafragma.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » di apr 29 2008 8:22 pm

algemene reset al uitgevoerd?

ajuus
emiel

jessey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door jessey » di apr 29 2008 9:37 pm

Hoi Emiel,

Ik heb inderdaad nog niet de camera gereset dat ga ik maar eens proberen. Ps als ik de knop in druk dan wordt het in de zoeker donker worden. als ik in de lens kijk dan diafragmeerd hij gewoon.

iJoost

Bericht door iJoost » di apr 29 2008 9:59 pm

Dan haal je de lens er toch af en kijk je of de spiegel echt opklapt. Het sluiten van het diafragma geeft ook een tik. En elke stop is de helft minder licht, dus het wordt al snel behoorlijk wat donkerder. Maar kijk gewoon of de spiegel opklapt. Want dat hoort zeker niet zo.

jessey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door jessey » wo apr 30 2008 12:46 am

Hoi iJoost,

Zonder objectief klapt de spiegel niet op. met de lens erop zie je zodra je die knop indrukt een zwarte vlak waar geen licht doorheen komt ook al heb je hem op de A stand en diafragma 2.8

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo apr 30 2008 10:05 am

Misschien werkt de DOF knop niet goed, of gaat er iets mis met het mechanische contact richting het objectief. Als je op de achterkant van het objectief kijkt zie je een palletje. Misschien word deze ten onrechte steeds helemaal naar de kleinste diafragmastand geschoven.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”