sluitertijd & diafragma

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
andre luyken

sluitertijd & diafragma

Bericht door andre luyken » di apr 29 2008 3:11 pm

Hallo allemaal

graag wat tips over sluitertijd & diafragma

Ik maak veel foto's van politiehonden dus veel actie

laat maar horen b.v.d

gr Andre

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » di apr 29 2008 3:20 pm

snelle aktie, dus korte sluitertijd is nodig om de aktie te bevriezen.. bij slecht licht diafragma wijder open, (lager f-getal), waardoor sluitertijd korter wordt... bij nog slechtere lichtomstandigheden kan het ISO getal omhooggeschroefd worden, hetgeen ook weer een kortere sluitertijd oplevert. Let ook op de sluitertijd in verhouding met de focale lengte van de lens...dwz ingezoomd op bijv. 200 mm, dan geen langere sluitertijd dan 1/200 sec. Liefst nog sneller..
Er staan zoveel tips voor digitale fotografie op internet, dus zelf even opzoeken met google is ook geen overbodige luxe.
zie ook dit draadje op ons eigen forum.. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 62&start=0

Succes!
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 29 2008 10:54 pm

Ik heb even wat weggehaald; opnieuw beginnen dus. Laten we ons nieuwe lid nou niet direct afbranden omdat hij een draadje begint waar wellicht met wat zoekwerk ook een antwoord op te vinden is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

komt wel goed

Bericht door George Fennes » di apr 29 2008 10:59 pm

Ik denk dat Alfredo al een heel net antwoord heeft gegeven waar de TS mee aan de slag kan.
Ik kan me voorstellen als je nog niet veel van fotograferen afweet en je staat dan met een DSLR in je handen, dat het wel even gaat duizelen.
Maar probeer je handleiding goed door te lezen met de camera in de hand, dan zal je al snel een stuk verder komen.
En probeer bij een fotoshoot met de club aanwezig te zijn, dan zal je ongetwijfeld hele goede raad in de praktijk ontvangen.

Succes er mee.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » di apr 29 2008 11:56 pm

PatrickP schreef:Ik heb even wat weggehaald; opnieuw beginnen dus. Laten we ons nieuwe lid nou niet direct afbranden omdat hij een draadje begint waar wellicht met wat zoekwerk ook een antwoord op te vinden is.
volgens mij had ik (ook) een zinnige link geplaatst.

ajuus
emiel

PatrickP: Je hebt gelijk

PLAK -> ... maar goed, terug on topic, kan het dan toch ook weer niet laten, laat supernanny het niet horen Wink http://www.wilmakarels.nl/cursus-digitale-fotografie/

Marco

Bericht door Marco » wo apr 30 2008 12:18 am

Ik ben wel van mening dat iedereen die een dure DSLR aanschaft, na het lezen van de gebruiksaanwijzing best een boek van 19,95 erbij zou kunnen aanschaffen. Zeker als er in het verleden nooit met een analoge spiegelreflex is gefotografeerd.

Dus voor de TS bij deze een aanrader: Fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera Nikon door Dre de Man

Verder is er ook nog een sticky waar aangegeven wordt, waar bepaalde basisbegrippen zijn terug te vinden op het www. (door Alfredo al genoemd)

Je aansluiten bij een forum en dan zomaar elke vraag die bij je opkomt erop zetten is i.m.o. niet de manier. Net als tegenwoordig op de scholen en universiteiten, wordt er wel wat extra inzet en eigen initiatief van de studenten verwacht.

groet,
Marco

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » wo apr 30 2008 11:33 am

Marco Handgraaf schreef:Ik ben wel van mening dat iedereen die een dure DSLR aanschaft, na het lezen van de gebruiksaanwijzing best een boek van 19,95 erbij zou kunnen aanschaffen. Zeker als er in het verleden nooit met een analoge spiegelreflex is gefotografeerd.

Dus voor de TS bij deze een aanrader: Fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera Nikon door Dre de Man

Verder is er ook nog een sticky waar aangegeven wordt, waar bepaalde basisbegrippen zijn terug te vinden op het www. (door Alfredo al genoemd)

Je aansluiten bij een forum en dan zomaar elke vraag die bij je opkomt erop zetten is i.m.o. niet de manier. Net als tegenwoordig op de scholen en universiteiten, wordt er wel wat extra inzet en eigen initiatief van de studenten verwacht.

groet,
Marco
Het probleem is dat iemand die voor het eerst een digitale reflex in handen krijgt NIET WEET dat de handleiding niets zegt over basisprincipes van de fotografie en dus NIET WEET dat er aanvullende informatie nodig is.
Ik kan me dan voorstellen dat zulke vragen worden gesteld. Logisch ergens.
O'ja en dan nog iets. Iemand die hier een vraag plaatst en dan in een reactie de afkorting TS leest denkt dan; waar hebben ze het over.
Dacht ik eerst ook; TS ? Tammo Schut? :) :) :) Maar ze hadden het toch over iemand anders, gelukkig maar :D

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”