Schoolvoetbal in Zoetermeer

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
MennoA

Schoolvoetbal in Zoetermeer

Bericht door MennoA » wo apr 30 2008 11:43 am

Gisteren heb ik voor de school van mijn zoon foto's gemaakt tijdens de poulewedstrijden schoolvoetbal 2008. De inzet was naast de eerste plek natuurlijk ook een plaatsing in de regiofinales. De poulewedstrijden werden gehouden in Zoetermeer (DSO).
14 mei gaan we verder, omdat de jongens uiteindelijk 2de zijn geworden en hiermee hun plek hebben verdient in de regiofinales.

Ik heb op de forum wat topics met wat tips voorbij zien komen over fotografie bij wedstrijden en deze geprobeerd aan te houden, maar dat bleek best nog wel moeilijk.

Het weer was bewolkt met een zonnetje.
Doordat ons team in de poulewedstrijden best sterk was heb ik lekker bij het doel gestaan, dus bleek mn 18-55mm objectief gelukkig voldoende.
Ben nog steeds aan het sparen voor een beter zoomlens :)
Hieronder 3 (bewerkte foto's)

Afbeelding
1/3200 sec at f/5.0, ISO 400
38mm, spotmeting, shutter

Afbeelding
1/2000 sec at f/7.1, ISO400
42mm, spotmeting,shutter

Afbeelding
1/400 sec at f/11,ISO 400
55mm centermeting,shutter

Graag zou ik wat opmerkingen,opbouwend kritiek,tips en hints willen, zodat ik 14 mei dit kan toepassen.

Alvast bedankt,
Menno

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door TriGGeR » wo apr 30 2008 11:48 am

Hallo Menno !

Je hebt spotmeting gebruikt zeg je.
Was het niet beter geweest als je gewoon matrix meting had gebruikt ?
Spotmeting is zoals de naam het al zegt gericht op een lichtmeting op een bepaalde spot.
Met matrix meting pak je het hele veld wat belicht moet worden mee in je meting.

Ik vind de foto's nogal donker, tikkie onderbelicht, en wat onscherp.

Verder is het uiteraard heel moeilijk om zulk soort onderwerpen te fotograveren, dat voorop gesteld.

Succes verder !

T. 8)

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » wo apr 30 2008 1:34 pm

Hoi Menno,
Toch leuke foto's met zo'n lens.
Ik zou inderdaad matrixmeting gebruiken. Dan krijg je een evenwichtiger belichting. Verder is het niet nodig de sluitertijd zo kort te houden. Met 1/500 in de buurt zit je al goed, en dan kun je het diafragma wat verder dichtdraaien. Zo tussen de F8 en F11.
En deze foto's kun je nog best iets oplichten.

Tammo

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo apr 30 2008 2:52 pm

Hoi Menno,

Ben het eens met de opmerkingen van mijn voorgangers. Ik heb de eerste foto even snel bewerkt. Indien ik hem moet weghalen, gewoon zeggen.

Afbeelding

Cheers,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » wo apr 30 2008 2:58 pm

Inderdaad

Geen spotmeting gebruiken maar matrix.
Voor voetbal is de 55mm net niet voldoende denk ik.
Mis scherpte in de foto's

Maar blijf natuurlijk proberen.

Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

MennoA

Bericht door MennoA » wo apr 30 2008 3:12 pm

Heren dank voor de tips en reacties op dit moment.

@Ale, geen probleem hoor, ik heb inmiddels het orgineel ook al wat lichter gemaakt :)

@Mike, leg eens uit wat je bedoelt met je post, want ik volg het niet helemaal :)

grtz

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo apr 30 2008 9:16 pm

Voor dit soort foto's heb je echt meer telebereik nodig :D Het liefst lichtsterk. Voordat ik mijn 70-200 2.8 VR had heb ik altijd sport gefotografeerd met een 80-200 2.8. Ik gebruikte dat in combinatie met een monopod. Fotograferen op 2.8, iso evt. omhoog om snelle sluitertijden te krijgen, zodat je goed de actie kunt vastleggen.

Als je budget niet zo groot is kun je proberen tweedehands aan dit objectief te komen. Ik heb mijn AF versie destijds voor €400 gekocht.
Het mooiste is een draaizoomversie, maar die zijn over het algemeen wat duurder dan de schuifzoom.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » wo apr 30 2008 9:40 pm

bij sport/voetbal is het echt de bedoeling dat je de duels beeldvullend vastlegt. Een shot van 'de 16' met een handjevol spelers en een verdwaalde bal erin is een beetje saai en weinig spectaculair. Pak een duel altijd van voren en zorg dat de bal in beeld is en ga laag bij de grond zitten.

dan de techniek: 55mm is echt te kort, 200mm komt beter in de buurt. Is dat een optie voor je? En zet je camera altijd op de A stand en de F waarde zo klein mogelijk. Regel met de iso dat je sluitertijd op minimaal 1/800ste uitkomt.

zo doe ik het: ASC Nieuwland C2 (1) en (2) en (3)

ajuus
emiel

MennoA

Bericht door MennoA » wo apr 30 2008 11:07 pm

Ok, dank voor de aanvullende tips :)

Op een enkel na zijn alle fotos genomen terwijl ik op de grond zat, dit scheelde een hoop gebibber :)
Maar goed, op naar een mooie zoomlens dan maar.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » wo apr 30 2008 11:59 pm

had ik al gezegd dat een monopod ook erg handig is ;)

ajuus
emiel

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 01 2008 12:16 am

Het wordt al een paar maal gezegd; sport moet je zoomen. Ik schiet meestal tussen de 100 en 250 mm als ik naast een veld sta. De 100 is eigenlijk 70, maar dat zit niet op m'n Sigma...

Een 70-200 of 80-200 van goede kwaliteit is een aanrader. Als het binnen je budget past, dan zou je daar eens naar moeten kijken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

martijn01

Bericht door martijn01 » do mei 01 2008 1:49 am

het is simpel. sport moet close! je foto moet open barsten van spanning en emotie!

Dat zijn deze niet. dit noemen wij groepsfoto's.

De volgende keer proberen veeeeeeeeeeeeeel closer te maken!

MennoA

Bericht door MennoA » do mei 01 2008 7:11 am

emiel schreef:had ik al gezegd dat een monopod ook erg handig is ;)

ajuus
emiel
hahaha nee dat had je nog niet gezegt, gaat ook op mn verlanglijstje

Nosomoho

Bericht door Nosomoho » do mei 01 2008 12:19 pm

Meer contrast is beduidend mooier, gelukkig kan dat allemaal nog achteraf bewerkt worden! zijn leuke actie foto's hoor.

Teun

Bericht door Teun » za mei 03 2008 12:50 am

Riemke schreef:Als je budget niet zo groot is kun je proberen tweedehands aan dit objectief te komen. Ik heb mijn AF versie destijds voor €400 gekocht.
Het mooiste is een draaizoomversie, maar die zijn over het algemeen wat duurder dan de schuifzoom.
Wat is het verschil tussen schuifzoom en draaizoom beide toch AF?
Kun je met een schuifzoomlens een monopod gebruiken?

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”