Van Pentax naar Nikon

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
robba

Van Pentax naar Nikon

Bericht door robba » di jan 17 2006 8:35 pm

Sinds kort ben ik in het bezit van een objectief met een Pentax K-bajonet dat ik op een camera met Nikon F-bajonet wil gebruiken. Wie heeft suggesties om dit passend te krijgen? Verloopringen? Nikon vatting monteren? Koppelingen voor wat betreft lichtmeter en AF zijn niet aan de orde, het gaat alleen om de bajonet.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » di jan 17 2006 11:09 pm

Dag Robba,
Ik heb zo geen oplossing voor je, maar ik ben wel benieuwd naar het verhaal achter jouw vraag. Heeft Pentax zo'n bijzondere lens dat deze niet mag missen in de Nikon verzameling of is het wat anders??

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » wo jan 18 2006 12:45 am

Dag Robba,

De mogelijkheid is er wel, al weet ik nu niet een twee drie welke ringen je precies moet hebben. Met twee of drie ringen zou het moeten lukken. Op de fotobeurs in Houten staan altijd wel mensen die deze ringen verkopen.

Zelf denk ik Pentax naar 42mm schroef en 42naar 39mm en 39 mm naar Nikkonvatting.

AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op do jan 19 2006 10:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

robba

pentax -> nikon

Bericht door robba » wo jan 18 2006 1:43 pm

Dank. Zelf dacht ik aan twee ringen: een van K (f) naar M42 (m) en dan van M42 (f) naar Nikon F (m). Die laatste heb ik al. Ik weet niet of de eerste bestaat.
Verder ga ik nog proberen of ik de vatting zelf kan veranderen. Het gaat overigens om een mooie telelens die ik van mijn vader (90) heb gekregen. Gevoelswaarde dus.

nikon-nl

Bericht door nikon-nl » wo jan 18 2006 2:07 pm

Er zijn adapters op de markt, weliswaar niet rechtstreeks maar via 42mm. Ik ben alleen bang dat je het objectief niet op oneindig krijgt, aangezien het door al die adapters te ver naar voren komt.
nikon-nl

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”