draagbare dvd speler

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
fotokrool

draagbare dvd speler

Bericht door fotokrool » ma apr 28 2008 3:31 pm

Op internet heb ik de tip gevonden, om tijdens het fotograferen bij een klant een kleine draagbare dvd speler in je kamera te pluggen, zoadat de klant 'live' mee kan kijken én zodat je het beeld beter kan beoordelen.
Heeft iemand ervaring met een goede én betaalbare dvd speler, welke kabel moet ik dan hebben? Ik heb begrepen dat de camera zowiezo een a/v ingang moet hebben.
Ik heb een D300, maar van mensen met een andere combinatie camera/dvd speler wil ik ook graag weten wat en hoe ze dit doen! :lol:

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do mei 01 2008 12:52 am

Daar zou ik me met een D300 niet echt druk over maken. De D300 is samen met de D3 de enige dSLR die een echte monitor op de achterwand heeft zitten.
Hoe het gedaan wordt is simpel, bij je camera is een kabeltje geleverd dat op de video uitgang van de camera past.
Je DVDspeler (of wat je dan ook als display gebruikt) moet dan wel een tulpstekker kunnen slikken. (Is wel standaard voor video apparatuur waar je iets in kunt pluggen.) De resolutie van dat soort apparaten is meestal niet te denderend, dus verwacht geen wonderen.
Scherpte kun je waarscvhijnlijk beter beoordelen op het display van de D300, een klant kan waarschijnlijk wel beter meekijken op een ander scherm.

Wat een betere optie zou zijn is een laptop en een USB-kabel of Camera Control Pro 2 met de WT-4. Dat is dan misschien iets omslachtiger dan een draagbare DVDspeler, maar je hebt wel een echte monitor op de boel op te bekijken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

fotokrool

draagbare dvd speler

Bericht door fotokrool » do mei 01 2008 7:35 pm

Bedankt voor de tip!
Financieel red ik het niet om een laptop 'voor erbij' te kopen; en een draagbare dvd speler lijkt me dan goed genoeg om de klant een indruk van de foto('s) te geven. Ook kan ik 'm dan in de auto gebruiken tijdens lange ritten, voor mijn dochter van 5 :D

evertfoto

Bericht door evertfoto » do mei 01 2008 8:23 pm

Dat de klant achteraf meekijkt is m.i. geen probleem.
Uit eigen ervaring is het verstandig de klant niet direkt mee te laten kijken.
Het aankoppelen van een DVD-speler gaat zonder veel problemen, ook bij mijn eigen D200 i.c.m. een Philips DVDspeler. Je ziet dan het beeld pas als de opname gemaakt is.

fotokrool

draagbare dvd speler

Bericht door fotokrool » vr mei 02 2008 9:30 am

Hallo Evert,
Welke Philips dvd speler gebruik jij? Heb je de kabel gebruikt die bij de D200 werd meegeleverd? Nog een adapter nodig gehad? Zo ja, waar heb je die gekocht?
Het lijkt me inderdaad niet zo handig als de klant over mijn schouder 'meefotografeert' en commentaar levert, maar het lijkt me wel handig om na het fotograferen een impressie te kunnen geven, zonder een grote laptop mee te hoeven nemen (is weer extra bagage, ik reis graag licht..).

mikemix

Bericht door mikemix » vr mei 02 2008 11:51 am

had je er ook al bij stilgestaan dat de foto wordt bepaald door de kwaliteit van het (goedkope) scherm?

Niet doen.
Klant kan al snel over zijn foto's beschikken, moet ie ook nog mee gaan regieseren?

fotokrool

Bericht door fotokrool » vr mei 02 2008 1:35 pm

Er zijn vast wel dvd spelers met een goed scherm..
Ik heb niet de financiën voor een laptop, en het is niet de bedoeling dat een klant mee gaat regisseren (dat heb ik zelf in de hand), maar dat ze (en ik) een idee krijgen van het beeld; ik vind het scherm van de D300 te klein.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”