D50 bloem onscherp (voor een gedeelte) ?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Rob

D50 bloem onscherp (voor een gedeelte) ?

Bericht door Rob » ma jan 16 2006 11:58 am

Ben sindskort bezitter dan de D50 en druk aan het experimenteren maar waarom krijg ik een bloem niet helemaal scherp ?

Heb de kit lens ingezoomd op max en dan een foto gemaakt omdat hij dan beeld vullend is. Zou ik misschien in de de 18mm stand een foto moeten maken op MAKRO (maar dan lijkt hij zo klein in beeld) en dan knippen op de pc ?

Ik vind deze foto niet echt mooi voor zo'n camera... boven in is hij wel scherp maar het hart van de bloem niet.

Hebben jullie tips om hem wel beter te krijgen?

Afbeelding

deleukefietser

Bericht door deleukefietser » ma jan 16 2006 1:51 pm

Met welk diafragma is die foto gemaakt?

vanson

Bericht door vanson » ma jan 16 2006 3:34 pm

Het hart van de bloem is niet scherp omdat het scherptevlak ergens anders ligt. Je zou kunnen proberen om een kleiner diafragma te gebruiken, al bereik je pas grote scherpte met een specifieke macro-lens. De 60mm/f2.8 Micro Nikkor zou al een hele verbetering zijn, en voor meer 'werkafstand' (verder van je onderwerp afstaan, zodat je het licht haar ding kunt laten doen), is een Sigma 90mm/f2.8 Macro-lens ook heel behoorlijk. Als je werkelijk gegrepen bent door MAcro Fotografie, kun je eens verdiepen in de 70-180mm Micro Nikkor of een 200mm/f4 AFD ED Micro Nikkor.
Als je in de eerste plaats meer 'vergroting' zoekt, kun je ook het gebruik van voorzetlenzen of close-up lenzen overwegen. Dit is een redelijk goedkope oplossing om dichterbij te komen.

Rob

Bericht door Rob » ma jan 16 2006 4:39 pm

deleukefietser schreef:Met welk diafragma is die foto gemaakt?
ISO 200
1/125
F5.6
55mm

Ik wil niet investeren in nieuwe spullen omdat ik net begonnen ben en hier hard voor gespaard heb :)

Wil wel graag weten hoe ik het beter kan maken met de huidige spullen/settings van de cam.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma jan 16 2006 5:16 pm

Als ik het zo inschat is de focus afstand 40 cm als je dat uitrekend bij 55mm f5,6 kom ik op een scherpte diepte van ongeveer 1,5 cm.

Dan zou de scherpte toch zichtbaar bij het focuspunt moeten liggen.

heb je AF-S gebruikt, Heb je een statief gebruikt, zo niet heb je na het focussen de camera niet onbewust een cm naar voor of naar achter bewogen?

Let ook op dat je bij deze afstand tegen de minimale focusafstand van de lens aan zit en dat eigenlijk het AF systeem daar dus niet echt op berekend is voor ontwikkeld is. Zoals Dante Stella ook omschrijft In curing the AF blues "een perfect storm builds up when you get really close.."

Maak de foto nog een keer over en let goed op of de scherpte op het matglas werkelijk ligt waar jij hem wil hebben.
bekijk de foto op 100% op je PC en beoordeel of hij hetzelfde is als op je matglas.

Wijkt dit echt te veel af dan is het in een uitzonderlijk geval mogelijk dat je camera niet helemaal juist focusseerd maar geen paniek het is alleen een reden om evt. verdere focus testjes uit te gaan voeren.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Rob

Bericht door Rob » ma jan 16 2006 5:39 pm

luc schreef:Als ik het zo inschat is de focus afstand 40 cm als je dat uitrekend bij 55mm f5,6 kom ik op een scherpte diepte van ongeveer 1,5 cm.

Dan zou de scherpte toch zichtbaar bij het focuspunt moeten liggen.

heb je AF-S gebruikt, Heb je een statief gebruikt, zo niet heb je na het focussen de camera niet onbewust een cm naar voor of naar achter bewogen?

Let ook op dat je bij deze afstand tegen de minimale focusafstand van de lens aan zit en dat eigenlijk het AF systeem daar dus niet echt op berekend is voor ontwikkeld is. Zoals Dante Stella ook omschrijft In curing the AF blues "een perfect storm builds up when you get really close.."
Luc.
Bedankt voor je antwoord ! Ik heb geen AF-S gebruikt maar A. Misschien zou dit nog uit maken. Geen statief maar uit de hand genomen , is dit beter bij marco ? Ik zal eens een ministatief aanschaffen.

Maar AF-S is voor stilstaande onderwerpen maakt dit zo'n verschil tov automatisch ?

vanson

Bericht door vanson » ma jan 16 2006 6:01 pm

Gebruik van een statief zal al een heel stuk schelen in de scherpte, nu ook nog een draadontspanner o.i.d. zien te vinden, of anders de camera op selftimer zetten.

Rob

Bericht door Rob » ma jan 16 2006 7:11 pm

vanson schreef:Gebruik van een statief zal al een heel stuk schelen in de scherpte, nu ook nog een draadontspanner o.i.d. zien te vinden, of anders de camera op selftimer zetten.
Dat had ik al uitgevonden haha gewoon op 2sec en dan timer gebruiken.

Rob

Bericht door Rob » ma jan 16 2006 7:19 pm

Hoe kom ik aan deze vlek ? Heb ik alleen als ik dichtbij (dus dat hij niet autofocus gebruik) dan heb ik deze vlek hoe meer ik naar achteren ga hoe minder hij is.

Hier een voorbeeld:

Afbeelding

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » ma jan 16 2006 7:25 pm

Hahaha, is dit een test of zo??? :wink:
Die vlek die je ziet is de schaduw van je lens als je flitst.
Daar heb je altijd last van als je te dichtbij komt.
Dus altijd even rekening mee houden en anders een extra, en/of hogere flitser gebruiken.

Overigens nog een leuke tip!
Flits-softbox voor de D70 nog geen 5 cent
Als de eerste foto niet zichtbaar wordt: Softbox
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » ma jan 16 2006 10:43 pm

Bedankt voor je antwoord ! Ik heb geen AF-S gebruikt maar A. Misschien zou dit nog uit maken. Geen statief maar uit de hand genomen , is dit beter bij marco ? Ik zal eens een ministatief aanschaffen.

Maar AF-S is voor stilstaande onderwerpen maakt dit zo'n verschil tov automatisch ?
In A mode (Aperture/diafragma voorkeuze) kun je volgens mij kiezen tussen AF-S of AF-C S is single shot AF / C is continu AF...
Als hij op S staat focust de camera maar een keer en gaat het groene dotje links in de zoeker aan als juist gefocust is. In C focust de camera continu zeg maar een beetje zoals een video camera focust is niet zo gewenst voor statische macro opnames.

Wat ook nog erg van belang is is een juiste belichting om een goede scherpte indruk te verkrijgen. Ga je bijv. sterk overbelichten dan lijkt het vaak ook minder scherp te zijn.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Rob

Bericht door Rob » di jan 17 2006 10:46 am

Ed Post schreef:Hahaha, is dit een test of zo??? :wink:
Die vlek die je ziet is de schaduw van je lens als je flitst.
Daar heb je altijd last van als je te dichtbij komt.
Dus altijd even rekening mee houden en anders een extra, en/of hogere flitser gebruiken.

Overigens nog een leuke tip!
Flits-softbox voor de D70 nog geen 5 cent
Als de eerste foto niet zichtbaar wordt: Softbox
Extra flitser ben ik voor aan het sparen :) ga even de box maken 8)
Laatst gewijzigd door Rob op do jan 19 2006 12:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » di jan 17 2006 4:13 pm

Rob schreef:Extra flitster ben ik voor aan het sparen :) ga even de box maken 8)
Spaar dan effe door en koop een mooie Nikon flitser.
Die zijn echt geweldig op de D50. :lol:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Rob

Bericht door Rob » wo jan 18 2006 3:20 pm

Ik ben voor een SB-600 bezig hopelijk gaat dat lukken !

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”