aanschaf D3

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Light

aanschaf D3

Bericht door Light » za mei 03 2008 1:40 am

Een en ander komt een beetje in een stroomversnelling lijkt t wel, vandaar deze vragen, hoop dat iemand me verder kan helpen:

Ik weet niet meer waar ik t heb gelezen, maar als ik in Nederland bij de belastingdienst een btw-nummer aanvraag (en netjes btw afdraag voor opdrachten die nu wat beginnen te komen), krijg ik dan de BTW in Belgie aan de kassa terug ipv achteraf zoals in Nederland?

Ik stel het me nu zo voor dat ik naar Belgie rij, BTW nummer overleg, D3 koop en geen 3799, maar 3799 minus 21%.... of zie ik iets over t hoofd op dit tijdstip?

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » za mei 03 2008 1:47 am

Hallo Light, haal eerst eens adem.

Ik heb een BTW nummer en bij mij weten, in iedergeval in Duitsland,
betaal ik NUL procent btw aan de kassa. Natuurlijk wel je ID en btw nummer laten zien. Aan de kassa betaal ik dus het bedrag excl. de btw...

Goed om te zien dat een D3 een waanzinnige werking heeft op de toekomstige eigenaar(s) ..

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Marten
Forumlid
Forumlid

Re: aanschaf D3

Bericht door Marten » za mei 03 2008 6:41 am

Light schreef:....Ik weet niet meer waar ik t heb gelezen, maar als ik in Nederland bij de belastingdienst een btw-nummer aanvraag (en netjes btw afdraag voor opdrachten die nu wat beginnen te komen), krijg ik dan de BTW in Belgie aan de kassa terug ipv achteraf zoals in Nederland?....
Dat las je in "Prijs Nikon D3" pag 15/16
Daar vind je duidelijke info van ElRonno met ook daar jouw eigen vraag of je de BTW kunt "uitsparen".

ElRonno schreef:Over kopen in Belgie (en andere EU landen): als ondernemer hoef je dan in eerste instantie geen BTW in de winkel te betalen, als de winkel daaraan meewerkt.

Je moet deze BTW echter alsnog in Nederland voldoen via je aangifte omzetbelasting. Je krijgt over dit bedrag als kleine ondernemer geen vermindering, want intracommunautaire verwervingen tellen bij de berekening van de vermindering niet mee als verschuldigde belasting.

Het stiekem niet opgeven van je buitenlandse aankoop om zo de BTW uit te sparen is niet legaal. Daarnaast heeft de buitenlandse leverancier ook je BTW nummer geregistreerd en wordt dit doorgegeven aan de belastingdienst, dus...

Kortom, het enige voordeel (van het als ondernemer kopen in bijvoorbeeld Belgie zonder daar te BTW direct te betalen) is 2% BTW verschil tussen Belgie (21%) en Nederland (19%) en uitstel van het betaalmoment van die BTW. Ook leuk, maar toch. In Nederland zal het hoge BTW-tarief vanaf 1 januari 2009 waarschijnlijk stijgen tot 20%.
en
ElRonno schreef:
Light schreef:Dus als ik mij opgeef als fotograaf bij de belastingdienst, zodat ik een BTW nummer heb, vervolgens naar Belgie ga.... dan bespaar ik 20% op de aankoop? Als beginnend ondernemer heb ik zoveel kosten en geen winst dat ik volgens mij dan niet achteraf hoef af te dragen?

Wat zie ik over t hoofd?
Nee, dat klopt dus niet. Lees het nog eens. Mijn betoog is dat je juist wel altijd achteraf die BTW over je buitenlandse aankoop moet betalen via de aangifte omzetbelasting. Maakt niet uit of je een kleine of grote ondernemer bent en of je wel of geen winst maakt.

Je bespaart dus niet de BTW! Helaas... :(

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za mei 03 2008 8:58 am

Dank je Marten 8)

JanF

Bericht door JanF » za mei 03 2008 9:23 am

Wat ik niet begrijp is dat als je in nederland B.T.W. betaald, je deze toch gelijk weer terug krijgt (voorbelasting). Is toch gewoon hetzelfde als in Nederland kopen.

Ik heb spullen in Amerika gekocht en heb hier geen B.T.W. over betaald. Stel dat ik dit alsnog doe. Dan krijg ik die toch weer terug. Snap hem niet helemaal.

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » za mei 03 2008 9:27 am

In Noorwegen werkt het weer anders.
Je koopt wat en daar betaal je wel BTW over, je kan echter om een Tax-free papier vragen. Als je deze vervolgens inlevert aan de betreffende balie op de luchthaven (in Stavanger de koffie / broodjes verkoper) dan krijg je meteen je geld terug.... Als partikulier dus.
En wat je vervolgens in Nederland doet, ligt aan jezelf natuurlijk.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Re: aanschaf D3

Bericht door hans1956 » za mei 03 2008 10:13 am

Light schreef:Een en ander komt een beetje in een stroomversnelling lijkt t wel, vandaar deze vragen, hoop dat iemand me verder kan helpen:

Ik weet niet meer waar ik t heb gelezen, maar als ik in Nederland bij de belastingdienst een btw-nummer aanvraag (en netjes btw afdraag voor opdrachten die nu wat beginnen te komen), krijg ik dan de BTW in Belgie aan de kassa terug ipv achteraf zoals in Nederland?

Ik stel het me nu zo voor dat ik naar Belgie rij, BTW nummer overleg, D3 koop en geen 3799, maar 3799 minus 21%.... of zie ik iets over t hoofd op dit tijdstip?
Je gaat bij jou in de buurt naar de Belastingdienst. Je kunt ook eerst naar de KvK gaan en daar je laten inschrijven, wordt direct doorgegeven aan de Belastingdienst. Vervolgens wordt je ingeschreven als startende ondernemer. Je burgernummer, vroeger je sofienummer, wordt je BTW nummer met B01 erachter. Je krijgt daarvan bericht van de Belastingdienst. (kan een tijdje overheen gaan). Vervolgens kom je in de molen van de Belastingdienst terecht waar je allerlei verplichtingen hebt! Zoals aangifte omzetbelasting doen. Nu jou vraag over de aanschaf van de D3 in België. Wanneer je bekend bent als ondernemer in Nederland dan geef je aan de leverancier je BTW identificatienummer en je NAW gegevens. De leverancier die zal dit gaan verifiëren bij zijn Belastingdienst. Kloppen jou gegevens dan kan hij, ik zeg kan hij (hij is dat niet verplicht, want hij moet aan zijn Belastingdienst aantonen waarom hij 0% heeft gehanteerd), tegen het 0% tarief factureren.

Vervolgens ga jij je aangifte omzetbelasting opmaken. Daar vermeldt jij de gemaakte omzet en je rekent de BTW uit. Vervolgens moet jij de aanschaf van je camera op de aangifte vermelden met berekening van de Nederlandse BTW. Vervolgens ga je de voorbelasting berekenen. Dit is de omzetbelasting die bij jou in rekening is gebracht door jou leveranciers. Daar neem je ook de BTW die jij zelf berekend hebt bij de aanschaf van je camera uit België. Dus boven de streep heb je BTW berekend over de camera en onder de streep trek je het weer af. Per saldo 0 euro BTW over de camera.

Ik hoop dat je het een beetje snapt. Het is niet moeilijk. Ga er gerust eens mee naar de Belastingdienst bij jou in de buurt.

Gr. en succes Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za mei 03 2008 10:22 am

Wat een constructie voor een paar honderd euri :roll:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za mei 03 2008 10:23 am

Moet je wel kunnen verantwoorden dat je de D3 zakelijk nodig hebt.
Leuker kunnen we het niet maken.. :D

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » za mei 03 2008 10:25 am

Marten schreef:Moet je wel kunnen verantwoorden dat je de D3 zakelijk nodig hebt.
Leuker kunnen we het niet maken.. :D
Gaan we even vanuit!!!!! Gezien zijn eerdere uitspraken over opdrachten die geld opleveren!!!

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za mei 03 2008 10:32 am

Het lijkt me toch een moeilijk verhaal. BTW aftrekken en in het verlengde daarvan de afschrijving van de camera opvoeren als investeringaftrek ed.

Volgens mij prikt een beetje belastingambtenaar daar feilloos doorheen en krijg je conversaties als "Heeft u een overzicht van uw inkomsten uit deze bedrijfsvoering meneer, dan beoordelen wij wel even of dat zich meet met de aangekochte goederen" :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Light

Bericht door Light » za mei 03 2008 10:33 am

Klopt, zodra het woord "opdracht" valt, ben je voor de belastingdienst al snel ondernemer. Als je in Nedeland als "ondenemer" ook de btw terugkrijgt, dan kan het dus al bijna niet meer uit om naar Belgie te gaan.... bij digitalstreet (zo lees ik), is hij onder de 4000, Belgie nog steeds 3800. Dit scheelt mij te weinig om erheen te rijden. Ik heb me nooit zo verdiept in een eigen onderneming, btw, omzet enz. waardeer jullie tips en uitleg enorm mensen!

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za mei 03 2008 10:41 am

Als je je nog nooit hebt verdiept in een eigen onderneming dan lijkt mij de reden daarvoor (de BTW aftrek op de aankoop van een D3) geen goede start.

Je begint een ondernemer omdat je wilt ondernemen en niet omdat je BTW voordeel wilt behalen. (IMHO) :)

Light

Bericht door Light » za mei 03 2008 10:44 am

Niet helemaal a90, dat zou me teveel werk zijn. Ik wil best elke 3 maanden aangifte doen van de btw en alle bonnen/winst+kosten bijhouden en later ook inkomstenbelasting doen... maar wil dan ook gebruik maken van de voordelen. Ik heb morgen mijn eerste betaalde opdracht (waar men op een btw nummer vraagt) en ook volgende maand een betaalde opdracht. Het is de bedoeling dat ik vaker wordt gevraagd voor een bepaalde uitgeverij, hier zit regelmatig werk in. Ben bang dat ik nu de stap dan ook moet nemen en combineer het dan liever met de aanschaf van de D3 die ik aan het eind van het jaar plande, als me dit 20% btw scheelt.

helaas niet alleen de lusten dus :)

Light

Bericht door Light » za mei 03 2008 10:45 am

Btw over foto-opdrachten is 6% trouwens (omdat het een ambacht is)?

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”