Graag jullie eerlijke en professionele mening

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Badmuts

Graag jullie eerlijke en professionele mening

Bericht door Badmuts » za mei 03 2008 12:06 pm

Hallo Nikon vrienden,

Momenteel heb ik de Nikon D80 twee weken in mijn bezit, en uiteraard ben ik de camera gaan uitproberen. 8)
Helaas had ik weinig vrije tijd de afgelopen weken, dus ik heb nog niet veel kunnen uitproberen :cry:
Hier volgen een aantal foto's die ik gemaakt heb op een bouwplaats.
Graag wil ik jullie eerlijke mening over wat er goed/fout is aan de foto's, en dan met name over de instellingen van de camera !

De foto's zijn bijna allemaal onbewerkt, m.u.v. foto 1 en foto 5.

Op foto 1 zit een oranje punt op de snavel van de vogel :shock: , géén idee waar dit door komt.
Met foto 9 had ik wat problemen met de achtergrond (lucht), iemand een goede tip ? :shock:
Zoom eens in op foto 13, je kan de krant bijna lezen :D

1

VERWIJDERD

2

VERWIJDERD

3

Afbeelding

4

VERWIJDERD

5

Afbeelding

6

VERWIJDERD

7

Afbeelding

8

Afbeelding

9

VERWIJDERD

10

VERWIJDERD

11

VERWIJDERD

12

Afbeelding

13

Afbeelding

14

Afbeelding

15

Afbeelding

16

VERWIJDERD

17

Afbeelding

18

VERWIJDERD

19

VERWIJDERD

20

Afbeelding

21

VERWIJDERD
Laatst gewijzigd door Badmuts op za mei 03 2008 1:52 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

roeree

Bericht door roeree » za mei 03 2008 12:12 pm

Als je echt goed commentaar op je foto's wilt stel ik voor dat je een selectie maakt van niet meer dan 5 foto's. Opbouwende kritiek of commentaar geven op 21 foto's is wat mij betreft niet te doen.

Let bij je selectie op:

* scherpte
* compositie
* belichting
* staat de foto wel recht.

Met deze punten kun je al veel foto's schrappen die je hier gepost hebt en moet een selectie van 5 mogelijk zijn.

Groeten Raymond

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » za mei 03 2008 12:18 pm

Meeuwen hebben gewoon een rode punt op hun snavel.
Verder ben ik het eens met Raymond: selecteren.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Badmuts

Bericht door Badmuts » za mei 03 2008 12:25 pm

Meeuwen hebben gewoon een rode punt op hun snavel.

Weer wat geleerd ... ik wist dat dus niet

mikemix

Bericht door mikemix » za mei 03 2008 12:28 pm

Wat vind je er zelf van?

Badmuts

Bericht door Badmuts » za mei 03 2008 12:32 pm

Hallo Nikon-vrienden,

Nu ik het overzicht zo bekijk, is het inderdaad wel wat véél.
De compositie van een paar foto's is niet (helemaal) goed, maar ik ben nog teveel bezig om de camera te leren kennen.
Als ik dat een beetje redelijk onder de knie heb, dan ga ik mij concentreren op de beeld-compositie.

Is het mogelijk voor de forumleden om zelf een selectie te maken, commentaar te leveren op de foto's die in jullie ogen "goed" zijn of juist niet ?
Met name de instellingen van de camera ben ik aan het uitproberen, dus tips over dit onderwerp zijn meer dan welkom.

In ieder geval alvast bedankt :D

Vr.gr. "Badmuts"

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za mei 03 2008 12:35 pm

21 foto's,pff dat is een beetje teveel.

Heb ze wel bekeken: denk aan scherpte (foto 1 is meeuw niet scherp), compositie (veel dingen 'afgehakt', zie foto 14, 12 en 21). Laat ruimte in je foto, zie foto 4 en 13 (te strak gekaderd aan de onderkant). Voor mij geldt ook nog dat mijn interesse in het onderwerp na 10 foto's wel wegzakte.....

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

mikemix

Bericht door mikemix » za mei 03 2008 12:43 pm

Let eens op 15:

Door afleidende onderdelen weg te laten krijgt de foto meer rust.
Door ook nog met scherpte en onscherpte te spelen kan je een object naar "voren" halen.

Rechtzetten is iets wat niet eens verteld zou moeten worden.

Tip:
Leer sowieso eerst je camera goed kennen, erna komt je compositie door goed te kijken naar anderen en te bepalen wat je mooi vindt en wat je niet mooi vindt.
Ga onderwerpen voor je zelf bepalen.
En vooral: wees selectief en kritisch op je materiaal.
1 had eigenlijk dan niet eens gepost hoeven te worden.

Badmuts

Bericht door Badmuts » za mei 03 2008 12:52 pm

Jolanda schreef:21 foto's,pff dat is een beetje teveel.

Heb ze wel bekeken: denk aan scherpte (foto 1 is meeuw niet scherp), compositie (veel dingen 'afgehakt', zie foto 14, 12 en 21). Laat ruimte in je foto, zie foto 4 en 13 (te strak gekaderd aan de onderkant). Voor mij geldt ook nog dat mijn interesse in het onderwerp na 10 foto's wel wegzakte.....

Jolanda

Bedankt voor je eerlijke reactie :D

Foto 1 is gecropt (meeuw uitgelicht van een grotere compositie)
Indedaad is deze dus niet helemaal scherp :oops:

Het "afhakken" is een bewuste composite, op een hijskraan zitten een heleboel kabels/stangen en buizen, die dan juist hinderlijk worden.
Ook de afstand tussen de camera en het object was bepalend (beperking qua "inzoomen").
Dit was dus een persoonlijke keuze.

De foto's die te strak zijn afgekaderd had ik misschien beter kunnen maken.

Sorry dat ik je interesse niet kon vasthouden :oops: :D

Nogmaals bedankt voor je reactie en ik moet nog een heleboel leren :!:

Frederix

Bericht door Frederix » za mei 03 2008 12:55 pm

Badmuts schreef: Is het mogelijk voor de forumleden om zelf een selectie te maken, commentaar te leveren op de foto's die in jullie ogen "goed" zijn of juist niet ?
Hoi Badmuts,

Dit komt op mij over als de omgekeerde wereld.

Je verwacht van forumleden dat ze moeite doen om jouw foto's te bekijken én te beoordelen. Ik vind dat er dan van jou ook wat moeite mag worden verwacht om zelf eerst een selectie te maken. Om te beginnen zou je onscherpe foto's en scheve eruit kunnen gooien (kun je zelf makkelijk beoordelen)
Laat 5 of 10 foto's zien, dit is prettiger bekijken en beoordelen.

Er zijn forums waarop je maximaal 10 foto's mag posten. Het lijkt mij overigens niet verkeerd om een maximum te stellen aan het aantal in één keer te posten foto's.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » za mei 03 2008 1:23 pm

Badmuts,

nog even, was ik eigenlijk vergeten te zeggen. Mijn mening is niet die van een professional, maar van een eerlijke D-80-liefhebster!

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Badmuts

Bericht door Badmuts » za mei 03 2008 1:40 pm

Jolanda schreef:Badmuts,

nog even, was ik eigenlijk vergeten te zeggen. Mijn mening is niet die van een professional, maar van een eerlijke D-80-liefhebster!

Jolanda
Hallo Jolanda,

Het maakt mij echt niet uit of je een hobby-, of professionele fotograaf bent.
Ik ben hier op dit forum om te genieten van andermans foto's en om wat te leren.
Zelf ben ik nog een leek op het gebied van digitale fotografie en ben nog druk bezig om mijn camera te leren kennen.
Eerst de camera goed leren kennen, en dan weer een stapje verder !

21 foto's is inderdaad wel wat te veel, deze fout zal ik niet meer maken.
Ik zit nog te stoeien met de (vele) instellingen op de camera, en daarom heb ik de foto's geplaatst.
Graag zou ik willen weten wat er goed of fout is gegaan (qua instellingen).
De composite van de foto's zijn op dit moment voor mij even ondergeschikt, dat komt wel als ik de camera blindelings kan bedienen.

De foto's zijn gemaakt zoals ze zijn, dus zonder bewerking.
De foto's maak ik met het raster in de zoeker, dus hier heb je een aardige indicatie of je onderwerp recht staat.
Een aantal foto's zijn niet recht, omdat ze in werkelijkheid dus ook niet recht zijn.
Voor mijn gevoel zijn de foto's niet meer "echt" als ik deze zou rechtzetten met een bewerkingsprogramma.
Met een analoge camera maak je toch ook foto's zoals ze zijn ?

Al met al weer een aardige reply geworden, maar ik wilde toch graag even uitleggen waarom sommige foto's zijn zoals ze zijn.
In de toekomst ga ik mij hier meer mee bezig houden, maar eerst even de camera met zijn instellingen.

Nogmaals bedankt !

Vr.gr. "Badmuts"
Laatst gewijzigd door Badmuts op zo mei 04 2008 2:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Badmuts

Bericht door Badmuts » za mei 03 2008 1:57 pm

Hallo allen,

Het zijn er nu 10 !!
Graag wil ik van jullie weten wat er anders moet, of verbeterd kan worden aan de instellingen van de camera.
De compositie van de foto's is even ondergeschikt voor mij ! :oops:

Vr.gr. "Badmuts"

Frederix

Re: Graag jullie eerlijke en professionele mening

Bericht door Frederix » za mei 03 2008 2:51 pm

Badmuts schreef:Hallo Nikon vrienden,

Momenteel heb ik de Nikon D80 twee weken in mijn bezit, en uiteraard ben ik de camera gaan uitproberen. 8)
Helaas had ik weinig vrije tijd de afgelopen weken, dus ik heb nog niet veel kunnen uitproberen :cry:
Hier volgen een aantal foto's die ik gemaakt heb op een bouwplaats.
Graag wil ik jullie eerlijke mening over wat er goed/fout is aan de foto's, en dan met name over de instellingen van de camera !

............. snip ..........
Ik vind het lastig om een oordeel over jouw foto's te geven, de onderwerpen spreken mij niet echt aan. Op bouwplaatsen kun je best wel gave foto's maken, ik kom er vanuit mijn werk erg veel.

Foto 3, op zich niets mis mee. Is deze foto aan het einde van de dag gemaakt? Het licht is volgens mij aan de gelige kant.

Foto 5, is veel te licht, de lucht is uitgevreten licht. Ik denk dat de foto is overbelicht, maar je hebt ook aangegeven deze foto te hebben bewerkt. Wellicht is daar iets misgegaan.

Foto 7, is eigenlijk wel OK

Foto 8, is te licht en is te flets.

Foto 12, het is volgens mij boeiender om meer op het hijsblok in te zoomen. Verder zouden de kleuren van de foto er af moeten spatten (blauwe lucht dus zonnig, knalgeel van zo'n hijsblok). Dit is niet het geval. Volgens mij iets onderbelicht. Dit geldt voor mij ook voor foto 13, 14 en 15.

Foto 17, heel erg overbelicht. Dit is volgens mij zo'n krans onder een graafmachine. Deze zijn meestal zwart en niet lichtbruin.

Foto 20, geen opmerkingen.

Ik heb niet gekeken naar compositie e.d. dat zou ik heel anders hebben gedaan. Dat is uiteraard ook persoonlijk.

Badmuts

Bericht door Badmuts » zo mei 04 2008 2:38 am

Dank je wel voor je reactie, dit waardeer ik echt.

De opname's zijn inderdaad gemaakt in de avond, en hier ben ik bezig geweest om de diverse instellingen uit te proberen.
Tegenlicht opname's krijg ik gewoon (nog) niet goed, daar zou ik graag nog wat meer tips over krijgen.
Welke meting is hier het beste te gebruiken ?
Is dit beter te krijgen door een paar foto's iets onder te belichten in een aantal stappen (b.v. bracketing), of is er een andere manier ?
Op de foto's 13 / 14 en 15 is de lucht behoorlijk blauw, dit was dus in werkelijkheid niet zo.
Weet iemand hoe dit komt, en hoe je dit kunt voorkomen ?

Kortom .... ik moet nog veel leren.

Vr.gr. Badmuts

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”