Helemaal met Michael eens.a90 schreef:Als je je nog nooit hebt verdiept in een eigen onderneming dan lijkt mij de reden daarvoor (de BTW aftrek op de aankoop van een D3) geen goede start.
Je begint een ondernemer omdat je wilt ondernemen en niet omdat je BTW voordeel wilt behalen. (IMHO)
Hans,hans1956 schreef:[Vervolgens ga jij je aangifte omzetbelasting opmaken. Daar vermeldt jij de gemaakte omzet en je rekent de BTW uit. Vervolgens moet jij de aanschaf van je camera op de aangifte vermelden met berekening van de Nederlandse BTW. Vervolgens ga je de voorbelasting berekenen. Dit is de omzetbelasting die bij jou in rekening is gebracht door jou leveranciers. Daar neem je ook de BTW die jij zelf berekend hebt bij de aanschaf van je camera uit België. Dus boven de streep heb je BTW berekend over de camera en onder de streep trek je het weer af. Per saldo 0 euro BTW over de camera.
Voor startsersaftrek en investeringsaftrek moet je inderdaad aan het urencriterium voldoen. Maar ondernemer ben je veel sneller, en daarmee kun je BTW aftrek krijgen als kleine ondernemer.JanF schreef:Je wordt door de Belastingdienst niet zomaar als ondernemer gezien. Je moet het aantal uren dat je in je onderneming stopt kunnen hard maken. Naast een fulltime loondienst is dit vrijwel niet te doen. Weet niet precies hoeveel uur ze vragen maar het is best veel. Je zou dan volgens mij wel een BTW nummer kunnen krijgen maar niet als ondernemer gezien worden. Hierdoor loop je startsersaftrek en investeringsaftrek mis.
Ga eens naar een bibliotheek en sla er de BTW almanak van Elsevier er eens op na!!ElRonno schreef:Hans,hans1956 schreef:[Vervolgens ga jij je aangifte omzetbelasting opmaken. Daar vermeldt jij de gemaakte omzet en je rekent de BTW uit. Vervolgens moet jij de aanschaf van je camera op de aangifte vermelden met berekening van de Nederlandse BTW. Vervolgens ga je de voorbelasting berekenen. Dit is de omzetbelasting die bij jou in rekening is gebracht door jou leveranciers. Daar neem je ook de BTW die jij zelf berekend hebt bij de aanschaf van je camera uit België. Dus boven de streep heb je BTW berekend over de camera en onder de streep trek je het weer af. Per saldo 0 euro BTW over de camera.
Daar ben ik het niet mee eens. Zie mijn eerdere verwijzing naar de brochure of online op http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... 920_174831
Je ziet hier dat je precies het niet betaalde BTW stuk alsnog moet bijbetalen.
Je kunt het ook uitrekenen als je dezelfde aankoop in Nederland zou hebben gedaan. Je hebt dan al de BTW betaald en betaald exact dat bedrag minder aan de belastingdienst. Kortom, geen verschil tussen binnenlandse en buitenlandse aankoop.