Helaas is de kwaliteit niet zo goed (weinig licht, deelvergrotingen en snel uit de hand), maar ik vond het toch wel de moeite waard ze te laten zien.
1.

2.

3.

4.

waarom moet de iso laag ? het is toch een D3?rovinge schreef:Al even bezig met 'project' Koolmees, bij mij achter in de tuin.
Probeer een beeldvullende, goed scherpe 'actie' foto van ze te maken tijdens het af- en aanvliegen op de nestkast.
Was begonnen om op afstand te schieten (>5 meter) om ze niet bang te maken, maar dat bleek vandaag helemaal niet nodig te zijn. Sta er nu op 2 meter vanaf, en de meesjes kijken er van niet op of om.. Kan nu gewoon de 70-200 zonder extender gebruiken.
De meesjes zijn er snel; De D3 staat nu op 9 of zelfs 11 fps (laatste is DX), en dan nog schiet je maar twee foto's (van de 6) waar de koolmees op staat. Pas bij sluitertijden boven de 1/2000s krijg je de beweging stil, maar hierbij heb je veel licht nodig om je diafragma op kunnen te schroeven en je ISO waarde laag te kunnen houden. Mijn woning heeft spiegelglas aan de tuinkant, wat de middag en avond zon soms precies op de nestkast weerspiegeld. Dat zie je bij foto's 1 en 3 (koolmees lijkt dan net opgezet...)
Zoals je ziet ben ik er nog lang niet met die ene scherpe, beeldvullende foto. Ik wilde jullie deze echter niet onthouden. Foto's zijn wat gecropped en licht aangescherpt; Exif info is included. Feedback en tips zijn welkom.
Roel
1.
2.
3.
4.
5.
Klopt, maar ik probeer 'm echt beneden de ISO 1600 te houden. Het blijft 'hoe lager de ISO' hoe 'scherper ie (kan) worden'. Daarnaast probeer je toch enige scherptediepte te krijgen, hoewel dat op 1 tot 2 meter afstand met een 200 tot 340mm lens eigenlijk helemaal geen zin meer heeft.....waarom moet de iso laag ? het is toch een D3?