Tulpen zw/w

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
palone

Bericht door palone » zo mei 04 2008 11:06 am

Mike,

Jij hebt iets met zw/w...of niet ? Ikzelf vind van deze de kleuren-versie mooier, maar deze zijn ook prachtig.

Patrick

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo mei 04 2008 11:15 am

Erg mooi ook weer Michael!
Kleuren ook hier favoriet, maar dit is ook prachtig!

mikemix

Bericht door mikemix » zo mei 04 2008 11:18 am

Dank voor de reacties :)

Kleur of geen kleur mooier, ik laat die discussie even in het midden.
Ik vind het leuk om te zien wat het oproept en hoe je een beeld op die manier anders kan bekijken.

Zw/w heeft op mij een grafische uitwerking, wat weer inspireert tot andere zaken qua vormgeving e.d.
Eerste foto wordt voor mij op die manier ineens een mooi lijnspel.
Tweede wordt ineens zeer abstract, je gaat vanuit vormen bekijken i.p.v. tulpen.

Frederix grijpt de koe bij de hoorns, tulpen zijn kleur, dat is een manier van denken zoals we primair zijn geprogrammeerd.
Vanuit zw/w kan die benadering ineens heel anders worden.

palone

Bericht door palone » zo mei 04 2008 11:32 am

Mike,

Zw/w komt op mij over als "abstracter" , ik vind het wel mooi hoor.
Bewerk je de foto's in PS en zet je ze daar om naar zw/w ? Of schiet je in zw/w ? De zw/w foto's op mijn pc zijn volgens mij op 1 hand te tellen. Misschien moet ik dat met bepaalde foto's ook eens gaan proberen.

Patrick

mikemix

Bericht door mikemix » zo mei 04 2008 12:16 pm

Ik schiet altijd in NEF kleur, zw/w zet ik om in PS.
Wel gebruik ik altijd kleuren filters die ik bepaal naar aanleiding van de kleuren in het onderwerp.
Ook bewerk ik de foto's na(contrast/kleurverzadiging, doordrukken en tegenhouden).

Frederix

Bericht door Frederix » zo mei 04 2008 12:41 pm

palone schreef:Mike,

Zw/w komt op mij over als "abstracter" , ik vind het wel mooi hoor.
Bewerk je de foto's in PS en zet je ze daar om naar zw/w ? Of schiet je in zw/w ? De zw/w foto's op mijn pc zijn volgens mij op 1 hand te tellen. Misschien moet ik dat met bepaalde foto's ook eens gaan proberen.

Patrick
Hoi Palone,

Dat werkt volgens mij niet zo. Of je maakt kleuren foto's. óf je maakt zwartwit foto's.

Ik heb in het verleden alleen zwartwit foto's gemaakt, je kijkt dan zwartwit. Je kijkt naar vormen, lijnenspel en lichtval. Bij kleurenfoto's kijk je uiteraard ook naar kleur. Een schitterende kleurenfoto kán een saaie zwartwit foto opleveren. Daarom kun je niet per definitie een kleuren foto omzetten naar een zwartwit foto. Het is uiteraard niet uitgesloten dat een boeiende kleurenfoto ook een boeiende zwartwit foto opleverd.

Ik ben bijvoorbeeld van mening dat de tulpenfoto's van Mike het moeten hebben van de kleuren. Het lijnenspel, de lichtval maken -voor mij tenminste- de foto's minder geschikt voor zwartwit. Mike denkt daar duidelijk anders over.

Die verschillende inzichten en ideeën maken dit forum ook zo boeiend.

mikemix

Bericht door mikemix » zo mei 04 2008 12:44 pm

Deels :)

Een goede kleuren foto kan sterker worden in zw/w.
Een goede zw/w kan nooit beter worden in kleur.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”