Chroom fotograferen (2)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Macosx

Chroom fotograferen (2)

Bericht door Macosx » vr dec 01 2006 7:24 pm

Beste mensen,

Ik heb de laatste tijd nogal wat chroome voorwerpen moeten fotograferen.
Dat heb ik allemaal in een witte tent gedaan die helemaal afsluitbaar is, flitsers aan de zijkant of boven en onderkant etc.

Ik blijf echter één probleem hebben, hoe verberg ik mijn lens (camera) dat nog dooer een gaatje steekt, je zie ziet werkelijk elke reflectie (ik wordt er niet goed van ;-)

Ik zie wel eens foto's met ook veel chroom (panne(n)set enz) en dan zie je helemaal niets ?
Vraag is dan ook is daar een truc voor ????

Wie heeft een tip voor mij.

Thanks 8)

evertfoto

Bericht door evertfoto » vr dec 01 2006 8:32 pm

Produkten fotograferen is een apart vak.
Leer je alleen maar door veel te experimenteren.
Neem aftand van je onderwerp door gebruik te maken van een grote lichttent.
En daarbij hoort dan ook een grote lichtbron met een grote softbox.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » vr dec 01 2006 10:38 pm

Bij dit soort opnames wordt vaak gebruik gemaakt van een technische camera. Daarmee kun je als het ware 'om het hoekje' kijken en heb je geen last reflectie van de camera in het (chroom) onderwerp. Met een normale camera is het denk ik niet te vermijden en alleen met photoshoppen achteraf te verwijderen.

Bij de Slegte zijn trouwens een aantal boeken te krijgen van de serie ProLighting voor een paar euro per stuk. Een van de delen is 'still life fotografie'. Zonder meer de moeite waard! Misschien heeft de Slegte bij jou in de buurt dit deel (deze delen) nog.

groet,

Karel

Macosx

Bericht door Macosx » za dec 02 2006 10:10 am

Karel Giesen schreef:Bij dit soort opnames wordt vaak gebruik gemaakt van een technische camera. Daarmee kun je als het ware 'om het hoekje' kijken en heb je geen last reflectie van de camera in het (chroom) onderwerp. Met een normale camera is het denk ik niet te vermijden en alleen met photoshoppen achteraf te verwijderen.

Bij de Slegte zijn trouwens een aantal boeken te krijgen van de serie ProLighting voor een paar euro per stuk. Een van de delen is 'still life fotografie'. Zonder meer de moeite waard! Misschien heeft de Slegte bij jou in de buurt dit deel (deze delen) nog.

groet,

Karel
Thanks,

Heb je daar ook een ISBN nummer van ?

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » za dec 02 2006 10:48 am

Met een technische camera kun je inderdaad door middel van de verstellingen, in dit geval door verschuiven van het voorpaneel, de spiegeling voorkomen.
Dit gaat ook met een PC lens waarbij je ook de lens kan verschuiven want alhoewel dat bedoeld is om vallende lijnen te corrigeren is het hetzelfde als een van de verstellingen van de technische camera.
PC lenzen worden soms redelijk goedkoop aangeboden omdat nu met PS het zelfde effect via de software wordt verkregen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » za dec 02 2006 1:06 pm

Macosx,

Still Life Fotografie van Roger Hicks en Frances Schultz, jaar 1997, uitgeverij Foto Art, ISBN 90-76001-02-2.

groet,

Karel

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”