autofocus
autofocus
Sinds kort heb ik een D80 camera met een Tamron 18-200 lens. Ik heb problemen met de scherpstelling. Om het een en ander uit te zoeken heb ik de camera op een vaste ondergrond gezet en scherpgesteld op een onderwerp dmv de afdrukknop. Als ik nogmaals op deze knop druk,gaat de lens zich weer instellen en eindigd op een andere instelling. Dit kan ik meerdere malen herhalen en soms is de verandering klein en soms groot. De instelling is spot, enkel veld en normaal.
Kan iemand mij hier mee verder helpen? En mij uitleggen waar bepaald wordt scherp of niet: in de camera of in de lens?
Kan iemand mij hier mee verder helpen? En mij uitleggen waar bepaald wordt scherp of niet: in de camera of in de lens?
Ik heb een beetje hetzelfde met mijn d80. Nooit echt het gevoel dat de foto's lekker scherp zijn om naar te kijken. Daarbij heb ik ook nog eens de 18-200 van sigma wat ook niet erg mee lijkt te werken volgens een aantal mensen
.
Nu ben ik het handmatig scherpstellen eens gaan proberen en de foto's komen er toch wel beter uit naar mijn mening.
Ik heb gemerkt dat een heeel klein tike op je 'scherpstelring' (sorry, de echte benaming is mij even ontschoten) al onscherpte kan veroorzaken.
Ik kan me nu dus goed voorstellen dat het met autofocus redelijk snel mis KAN gaan.

Nu ben ik het handmatig scherpstellen eens gaan proberen en de foto's komen er toch wel beter uit naar mijn mening.
Ik heb gemerkt dat een heeel klein tike op je 'scherpstelring' (sorry, de echte benaming is mij even ontschoten) al onscherpte kan veroorzaken.
Ik kan me nu dus goed voorstellen dat het met autofocus redelijk snel mis KAN gaan.
Ik ben gisteren op het strand geweest om de camera uit te proberen. Ik had het gevoel dat de AF niet goed werkte.
Thuis heb ik de camera op een vaste ondergrond gezet en gericht op een vast doel. Allemaal heel statisch. Opnameknop half indrukken, AF-motor loopt en zou moeten stoppen indien scherp. Knop los laten en opnieuw scherpstellen,de AF-motor draait weer. Dit kun je herhalen en de correctie is soms minimaal en soms vrij veel.
Hoe is dit te verklaren in zo'n statische opstelling?
Thuis heb ik de camera op een vaste ondergrond gezet en gericht op een vast doel. Allemaal heel statisch. Opnameknop half indrukken, AF-motor loopt en zou moeten stoppen indien scherp. Knop los laten en opnieuw scherpstellen,de AF-motor draait weer. Dit kun je herhalen en de correctie is soms minimaal en soms vrij veel.
Hoe is dit te verklaren in zo'n statische opstelling?
Iedere keer als je de ontspan half indrukt wordt er scherp gesteld. Nu ligt het eraan wat voor een statisch object je voor je lens hebt staan en hoe deze belicht is. Weinig contrast of moeilijk te bepalen, gaat de camera lopen "zoeken". In je handleiding staat dit beschreven, weet niet meer op welke pagina (heb geen D80 meer) maar het zijn van die pentekeningen met een leeuw in een kooi, portret met achtergrond, gebouw etc.
Hope this helps,
ALE
Hope this helps,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
@ George013 en @ Ko,
Hebben jullie al eens een ander objectief geprobeerd? Dan zou je kunnen testen of het aan je objectief ligt.
En, steeds weer terugkomend hier op dit forum: wat zijn je sluitertijden bij welk brandpuntsafstand? Vaak wordt er met te lange tijden gefotografeerd. Bewegingsonscherpte is dan het gevolg.
Hebben jullie al eens een ander objectief geprobeerd? Dan zou je kunnen testen of het aan je objectief ligt.
En, steeds weer terugkomend hier op dit forum: wat zijn je sluitertijden bij welk brandpuntsafstand? Vaak wordt er met te lange tijden gefotografeerd. Bewegingsonscherpte is dan het gevolg.
Oké, George ik vermoed dat je in een van de autostanden werkt, de kamera kiest dan zelf een van de 11 af punten, het is beter om dit zelf te bepalen. Dus zet de draaiknop boven op de kamera om te beginnen eens op P, stel dan met het AF knopje op de bovenkant de autofocus op AF-S. Nu kan je met de vierpuntsdruktoets achter op de kamera zelf een AF punt kiezen je kunt dit zien boven op de kamera en in de zoeker, gebruik eerst maar eens het punt in het midden. Probeer dit maar eens dan moet het beter gaan.
Groeten Jan.
Groeten Jan.
Persoonlijk menu: AF-veldstand enkelveld, centrale AF=veld normaal.
Programmaknop P, AF-s. Ik kijk door mijn zoeker en zie een scherpstelpunt in het midden. Deze verplaatst zich niet bij gebruik van de vierpuntsdruktoets.
Ik wil wel een foto opsturen maar ik ben er nog niet achter hoe dat moet. Misschien een korte uitleg? Bedankt
Programmaknop P, AF-s. Ik kijk door mijn zoeker en zie een scherpstelpunt in het midden. Deze verplaatst zich niet bij gebruik van de vierpuntsdruktoets.
Ik wil wel een foto opsturen maar ik ben er nog niet achter hoe dat moet. Misschien een korte uitleg? Bedankt
Onder de vierpuntsdruktoets zit een schuifknopje , schuif die naar boven als het goed is kan je nu een ander AF veld selecteren. Voor het plaatsen van een foto zie: www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?t=6964 .
Groeten Jan.
Groeten Jan.
Het is niet voor niks dat MF-camera's als de F3 en FM2 heelveel AF-modellen overleefd hebben. Autofocus is leuk maar zeker geen wondermiddel. Je kan er ook heel goed zonder. Althans zolang je geen snel bewegende onderwerpen hoeft te volgen.
Wat ik wil zeggen, bij landschapsfotografie lukt het soms niet om met F scherp te stellen. Wat ook gebeurt is dat de camera op iets scherpstelt wat je niet wilt. Stel dan gewoon in op MF en je hebt alles in eigen hand.
Wat ik wil zeggen, bij landschapsfotografie lukt het soms niet om met F scherp te stellen. Wat ook gebeurt is dat de camera op iets scherpstelt wat je niet wilt. Stel dan gewoon in op MF en je hebt alles in eigen hand.

Ik snap waar je heen wilt.Marten schreef:@ George013 en @ Ko,
Bij mij ligt ook daar een deel van het probleem. Ik kan nog moeilijk bepalen wanneer ik welke F waarde moet gebruiken.
Daar moet ik mij dus nog stevig in verdiepen.
Met mijn 18-200 van sigma merk ik iig een positief verschil mbt de scherpte wanneer ik handmatig scherpstel.
Verder heb ik nog de 50 mm 1.8 en daar heb ik nog niet veel handmatig mee geschoten. Ik zal binnenkort eens kijken.
Dank iig voor het meedenken.