Wat een reacties, bedankt daarvoor!!!
Dit maakt het alleen niet makkelijker.... ik wil graag een spiegelreflex die een goede kwaliteit levert met als het kon 1 lens. Daar ben ik al vanaf gestapt aangezien iedereen hier aanraad minimaal 2 lenzen te nemen (wil je het gehele bereik hebben....dus is logisch) en dan komt het...welke twee lenzen.
Ik gaf aan de camera te willen gebruiken voor vakantiefoto's, natuurfoto's(uitzichten/vogels) en evenementen (auto,race etc).
Er worden verschillende aanraders/opties/suggesties geroepen...mij valt op dat de 70-300vr erg vaak voorbij komt...maar welke lens daarbij??...hiervoor werd de 18-70 geroepen...allemaal prima en aannemelijk.
Tot dat je leest dat de licht gevoeligere lenzen beter zijn (laag f-getal !?), maar ook meteen dik veel duurder, dat meerdere lenzen ook een aanrader is etc...
Nu ben ik iemand die liever IETS meer uitgeeft voor iets goeds dan bezuinig en later spijt krijgt...maar de prijzen van de "betere" lenzen zijn mij echt te duur

(€600 + vind ik voor een beginner als ik echt mega veel te duur)
Ik zit daarom nu erg met mezelf in de strijd. Ik had voor mezelf een idee wat ik wilde uitgeven aan de totale set (plusminus €1000 voor camera, lens, tas, geheugenkaartje) Dit heb ik al snel bij gesteld naar een hoger bedrag omdat ik erachter kwam mijn doelen niet te behalen met 1 lens.
Maar nu twijfel ik wat nu te doen..aan een digitale spiegelreflex beginnen of niet. Ik weet dat het erg gaaf is en het niet te vergelijken in met een compactcameraatje, maar voor mezelf vind ik het onwijs veel geld voor iets maar echt vele malen beter kan...want het is een bodenloze put als ik al die bedragen etc zo eens zie...
Natuurlijk begrijp ik ook dat er ALTIJD iets beters is en dat je op een gegeven moment tevreden moet zijn met iets, maar ik vraag mezelf nu af waar is op dit moment het punt waarop ik tevreden ben/moet zijn....
Zijn bijv. de verschillen tussen de D60 en de D80 echt zo mega?
Zou het een juiste optie zijn de D80 18-70 kit te kopen voor de komende vakantiefoto's en daarna pas de 70-300 te kopen?
(ik begrijp dat je een telezoom mist, maar dan maar die detailfoto's deze vakantie missen (welke ik met de compactcamera ook nooit kon maken) en als het het nodig is dichter naar het object toe lopen?)
Ik snap dat het mijn beslissing is en blijft, maar ik hoop dat jullie mij op een goede manier kunnen overtuigen dat het of slim is om nu de D80 17-80 kit te kopen en te leren omgaan met die camera en later uit te breiden of om meteen 2 lenzen te kopen en het daarmee te leren....
Alvast bedankt voor al jullie hulp/luisterd oor/adviezen en suggesties.
Gr. Werner