D80, maar dan.....

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
wendy

Bericht door wendy » wo apr 09 2008 9:41 pm

jpdejong schreef:hoi,

je zou ook de d80 kunnen laten en dan een d40, d40x of d60 kunnen nemen en dan de 18-70 en de 70-300, misschien blijf je dan wel onder je max.

groeten jan-peter

Met alle respect voor mensen met een D40 of D40x : je kan deze 2 toestellen niet vergelijken met een D80. Zo kan je ook de D300 niet vergelijken met de D80.
D80 is een middelbare GOEDE keuze.
Goede raad -> Ga naar de winkel : hou de beide toestellen in je hand en je besluit staat vast !! :D ZEKER WETEN

Wernertjuh

Bericht door Wernertjuh » wo apr 09 2008 11:49 pm

:shock: Wat een reacties, bedankt daarvoor!!!

Dit maakt het alleen niet makkelijker.... ik wil graag een spiegelreflex die een goede kwaliteit levert met als het kon 1 lens. Daar ben ik al vanaf gestapt aangezien iedereen hier aanraad minimaal 2 lenzen te nemen (wil je het gehele bereik hebben....dus is logisch) en dan komt het...welke twee lenzen.

Ik gaf aan de camera te willen gebruiken voor vakantiefoto's, natuurfoto's(uitzichten/vogels) en evenementen (auto,race etc).
Er worden verschillende aanraders/opties/suggesties geroepen...mij valt op dat de 70-300vr erg vaak voorbij komt...maar welke lens daarbij??...hiervoor werd de 18-70 geroepen...allemaal prima en aannemelijk.

Tot dat je leest dat de licht gevoeligere lenzen beter zijn (laag f-getal !?), maar ook meteen dik veel duurder, dat meerdere lenzen ook een aanrader is etc...
Nu ben ik iemand die liever IETS meer uitgeeft voor iets goeds dan bezuinig en later spijt krijgt...maar de prijzen van de "betere" lenzen zijn mij echt te duur :( (€600 + vind ik voor een beginner als ik echt mega veel te duur)

Ik zit daarom nu erg met mezelf in de strijd. Ik had voor mezelf een idee wat ik wilde uitgeven aan de totale set (plusminus €1000 voor camera, lens, tas, geheugenkaartje) Dit heb ik al snel bij gesteld naar een hoger bedrag omdat ik erachter kwam mijn doelen niet te behalen met 1 lens.

Maar nu twijfel ik wat nu te doen..aan een digitale spiegelreflex beginnen of niet. Ik weet dat het erg gaaf is en het niet te vergelijken in met een compactcameraatje, maar voor mezelf vind ik het onwijs veel geld voor iets maar echt vele malen beter kan...want het is een bodenloze put als ik al die bedragen etc zo eens zie...
Natuurlijk begrijp ik ook dat er ALTIJD iets beters is en dat je op een gegeven moment tevreden moet zijn met iets, maar ik vraag mezelf nu af waar is op dit moment het punt waarop ik tevreden ben/moet zijn....

Zijn bijv. de verschillen tussen de D60 en de D80 echt zo mega?

Zou het een juiste optie zijn de D80 18-70 kit te kopen voor de komende vakantiefoto's en daarna pas de 70-300 te kopen?
(ik begrijp dat je een telezoom mist, maar dan maar die detailfoto's deze vakantie missen (welke ik met de compactcamera ook nooit kon maken) en als het het nodig is dichter naar het object toe lopen?)

Ik snap dat het mijn beslissing is en blijft, maar ik hoop dat jullie mij op een goede manier kunnen overtuigen dat het of slim is om nu de D80 17-80 kit te kopen en te leren omgaan met die camera en later uit te breiden of om meteen 2 lenzen te kopen en het daarmee te leren....

Alvast bedankt voor al jullie hulp/luisterd oor/adviezen en suggesties.

Gr. Werner

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 10 2008 12:07 am

Je, we hebben het er niet duidelijker op gemaakt voor je. :D

Natuurlijk moet je als beginner niet gelijk het duurste van het duurste kopen als het geld je niet op de groeit.

Welke DSLR camera je ook koopt, je zal zeker ervaren dat het niet vergelijken is met een compact camera. Natuurlijk heb je niet al die dure lenzen nodig!

Koop een D40/D60/D80 (afhankelijk van je budget), koop er een mooi stukje glas bij, dus iets als de Nikon 18-70, en ga fotograferen. Dan merk je vanzelf wel wat je nog mist. Geloof mij maar dat er genoeg mensen zijn die nooit de behoefte hebben aan iets "langers" dan 70mm! En hoor jij daar niet bij, dan koop je het later er toch gewoon bij! Dat is het mooie van zo'n DSLR: het zijn bouwdozen met oneindig veel uitbreidingssets! :mrgreen:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dragon2

Bericht door dragon2 » do apr 10 2008 7:50 am

PatrickP schreef:Je, we hebben het er niet duidelijker op gemaakt voor je. :D

Natuurlijk moet je als beginner niet gelijk het duurste van het duurste kopen als het geld je niet op de groeit.

Welke DSLR camera je ook koopt, je zal zeker ervaren dat het niet vergelijken is met een compact camera. Natuurlijk heb je niet al die dure lenzen nodig!

Koop een D40/D60/D80 (afhankelijk van je budget), koop er een mooi stukje glas bij, dus iets als de Nikon 18-70, en ga fotograferen. Dan merk je vanzelf wel wat je nog mist. Geloof mij maar dat er genoeg mensen zijn die nooit de behoefte hebben aan iets "langers" dan 70mm! En hoor jij daar niet bij, dan koop je het later er toch gewoon bij! Dat is het mooie van zo'n DSLR: het zijn bouwdozen met oneindig veel uitbreidingssets! :mrgreen:
Zou ik ook doen, D80 + 18-70mm, goed geheugenkaartje, extra accu, tas erbij. Lekker mee gaan werken, straks kom je erachter dat je bv meer tele zou willen, of juist meer groothoek of macro ofzo, of de zeer mooie 50mm f1.8 voor 110 euro, kun je altijd nog kijken wat je erbij wil kopen.

Teun

Bericht door Teun » ma apr 21 2008 11:59 pm

Kan een D80 ook NEF opslaan? Op www.fotokonijnenberg.nl staat bij de specificaties namelijk dat hij alleen JPEG kan opslaan...

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

NEF

Bericht door George Fennes » di apr 22 2008 12:10 am

Hoi Teun of de D80 in Nef kan opslaan? ik doe niet anders :lol: dus dat kan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

George Fennes
Clublid
Clublid

succes

Bericht door George Fennes » di apr 22 2008 12:14 am

Hoi Werner,

De 18-70mm Nikkor is een goed objectief, maar je had het over lichtsterker of dat beter is?
Dat is inderdaad het geval.
Je zou dan de Tamron 17-50mm f2.8 kunnen overwegen voor 349 euro
Perfect lensje.
Daarbij zou de 70-300m VR een hele mooie aanvulling zijn, kost minder dan 500 euro.
Met deze set kan je het meeste fotograferen en heb je de meeste kwaliteit voor het minste geld :lol:

Succes met je keus.

Teun

Re: succes

Bericht door Teun » di apr 22 2008 12:35 am

George Fennes schreef:Hoi Werner,

De 18-70mm Nikkor is een goed objectief, maar je had het over lichtsterker of dat beter is?
Dat is inderdaad het geval.
Je zou dan de Tamron 17-50mm f2.8 kunnen overwegen voor 349 euro
Wel lekker lichtsterk ja, een nikkor 18-70 kost 249 dus scheelt "maar" 100 euro. Waar heb jij die tamron voor 349 euro gezien? :wink:
Jij hebt de tamron neem ik aan, bevalt ie een beetje qua snelheid, scherpte en contrast? Moet je bijflitsen bij kunstlicht 's avonds in de kamer? (met normale iso waarde)
En is de range 17-50 voldoende voor de meeste alledaagse foto's?

Worden lenzen met vaste brandpuntafstand bijna "overbodig" met die tampron?

Ben ook sterk aan een ander objectief aan het denken, maar zou toch liever iets meer range willen tot 70mm maarja dan heb je dus minder lichtsterke lenzen. En wil echt een lichtsterkere lens, met 3.5-5.6 moet je al snel bijflitsen of krijg je zonder filts onscherpe foto's. De 16-85 VR is misschien nog iets alleen beetje prijzig, kun je beter meteen de 18-200 VR kopen. En mijn gevoel over VR is niet zo goed, mijn gevoel is dat je beter een lichtsterke lens kunt hebben dan een VR lens...

Groeten Teun

George Fennes
Clublid
Clublid

valt niet mee

Bericht door George Fennes » di apr 22 2008 8:47 am

Hoi Teun,

Ik heb zelf de Nikkor 18-70mm gehad en was daar niet echt laaiend enthousiast over, niet dat ie slecht is, maar ik miste wat.
Heb toen de Sigma 17-70mm 2.8-4.5 gekocht en deze was in mijn ogen al een hele verbetering.
Alleen op 50mm zat dit objectief al rond de F4.5 en daar liep ik op stuk.
Daarna de Tamron 17-50mm f2.8 aangeschaft en dit objectief was een ware verademing.
Voor het geld echt top.
Wat mij betreft is de range 17-50mm ruim voldoende voor de meeste alledaagse foto's.
Natuurlijk is de fameuze Nikkor 50mm 1.4 of 1.8 niet te evenaren, maar de Tamron komt er wel heel dicht bij in de buurt hoor :wink:
De Nikkor 16-85mm is ook niet bijzonder lichtsterk, dus dat zou voor mij een rede zijn om dit objectief niet te kopen.
De Nikkor 18-200mm VR geld hetzelfde verhaal met hieraan gekoppeld vervorming en vignettering die vele malen hoger zijn dan andere objectieven van Nikon en Tamron bij elkaar.
De 18-200mm VR is een leuk wandellensje waar je van alles mee kunt, maar niet die kwaliteit haalt van b.v. de Nikkor 18-70mm of de Tamron 17-50mm.
Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Wat je gevoel betreft over VR ik zou liever een lichtsterk objectief willen hebben met VR :lol:
Maar mijn ervaring zegt mij dat VR grotere voordelen heeft met langere brandpuntafstanden.

roel fijma
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel fijma » ma mei 05 2008 3:47 pm

hoi Werner

ik heb een week geleden bij cameranu in urk een d80 gekocht met een 18/55 van sigma dr op en een 2 gieg kaart plus een tas waar de rest van mn spul ook in past ( naneu pro ) en ik was al met al 750€ armer
dat is dus ruim binnen je budget

succesmet je speurtocht
Wat ik niet weet, weet jij misschien wel .

Macer

Bericht door Macer » ma mei 05 2008 8:06 pm

Hoi Werner,

Je hebt al een hoop reacties gehad en waarschijnlijk zie je door de bomen het bos niet meer.

Ik ben een half jaar geleden begonnen met een D40 met de 18-55 kitlens. De kitlens heb ik vervolgens heel snel vervangen door de 18-70 lens, omdat die wat betreft bouw gewoon beter is.

Daarna liep ik toch een beetje tegen de beperking van de D40 wat betreft lenzen aan. Ik wilde graag de 50mm 1.8 hebben aangezien daar heel veel goede berichten over waren en je voor 100 euro een hele lichtsterke lens hebt. Vervolgens ben ik toch op zoek gegaan naar de D80, de paar voordelen (ligt beter in de hand, meer keuze in lenzen, grid via de zoeker en minder belangrijk het aantal megapixels) gaven mij de doorslag.

Daarna kocht ik de 70-300VR, want die stond echt met hoog op mijn lijstje, maar nu zit hij toch het meest in mijn tas. De meeste foto's maar je met de standaardzoom.

Ik heb bijna mijn hele uitrusting via Ebay uit Hong Kong gehaald, dit heeft me een helehoop geld gescheeld.

wendy

Bericht door wendy » wo mei 07 2008 9:23 pm

Hoi Werner,

We zijn nu al een maand verder : Heb je nu eigenlijk al een beslissing genomen :?:
En... wat is het geworden

Groeten,
Wendy

Wernertjuh

Bericht door Wernertjuh » wo mei 07 2008 10:58 pm

Wendysmedia schreef:Hoi Werner,

We zijn nu al een maand verder : Heb je nu eigenlijk al een beslissing genomen :?:
En... wat is het geworden

Groeten,
Wendy
Hoi Wendy,

Eerst lang zitten twijfelen om de D80 in combinatie met de 16-85 te kopen, maar qua budget ging dat allemaal niet lekker enzo...en om te beginnen met de hobby is de 250 euro extra best veel.

Dus besloten om de D80 met 18-70 lens te kopen en daarmee te beginnen, deze wilde ik afgelopen maandag gaan halen tot dat er hier op het forum werd gezegt dat er een prijsdaling aan het aankomen is.
Dus ik wachten en wachten en het forum in de gaten houden, blijkt vandaag dat het maar enkele aanbieders zijn en geen landelijke prijsdaling :(

Ik ga dus waarschijnlijk vrijdag de kit halen en dan meteen een weekendje naar zee, dus is een mooie locatie om de camera te gaan uit proberen :) De eerste resultaten (als het lukt de camera vrijdag te halen) kan je snel verwachten voor beoordeling ;)

Groeten,
Werner

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”