Wat is een goed gelukte foto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
reneo57
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Wat is een goed gelukte foto

Bericht door reneo57 » za dec 02 2006 6:50 pm

Ik weet het antwoord eigenlijk al, ze zijn er niet of het moet nog gemaakt worden.
Ik haal dit aan omdat bij becommentariëring van foto’s vaak wordt gezegd mooie of geen mooie foto, maar is dit dan zo?
Mij wordt verweten dat ik alles mooi vindt, ik vind minimale technische afwijkingen niet erg in een foto, zolang dit natuurlijk niet in het oog springt.
Een doodgewone straat of wat voor een tafereel dan ook, gefotografeerd in slechte licht omstandigheden, is in mijn ogen ook mooi.
De eene kerel vindt een mager foto model mooi, de ander een dikkerd, :) ik bedoel smaken verschillen.Anton Heyboer maakte in mijn ogen pulp maar hele volksstammen vonden het mooi.Ik vind een Rembrandt vakmanschap.Ik bedoel maar wat is mooi, en denk na voor je een ander ze werk bekritiseer (want moet een foto wel zo steriel zijn en zogenaamd perfect) voor mij hoeft dit niet, want wat voor jou pulp is,is voor een ander MOOI.
Laatst gewijzigd door reneo57 op za dec 02 2006 7:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Wat is een goed gelukte foto

Bericht door M.Oorthuis » za dec 02 2006 7:05 pm

reneo57 schreef:Ik weet het antwoord eigenlijk al, ze zijn er niet of het moet nog gemaakt worden.
Ik haal dit aan omdat bij becommentariëring van foto’s vaak wordt gezegd mooie of geen mooie foto, maar is dit dan zo?
Mij wordt verweten dat ik alles mooi vindt, ik vind minimale technische afwijkingen niet erg in een foto, zolang dit natuurlijk niet in het oog springt.
Een doodgewone straat of wat voor een tafereel dan ook, gefotografeerd in slechte licht omstandigheden, is in mijn ogen ook mooi.
De eene kerel vindt een mager foto model mooi, de ander een dikkerd, :) ik bedoel smaken verschillen.Anton Heyboer maakte in mijn ogen pulp maar helle volksstammen vonden het mooi.Ik vind een Rembrandt vakmanschap.Ik bedoel maar wat is mooi, en denk na voor je een ander ze werk bekritiseer (want moet een foto wel zo steriel zijn en zogenaamd perfect) voor mij hoeft dit niet, want wat voor jou pulp is,is voor een ander MOOI.
En daarom kan iemand beter niet reageren als hij/zij alleen maar antwoord met hij is mooi of niet mooi. Je zou alleen moeten antwoorden als je kan uitleggen waarom hij wel/niet mooi is.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » za dec 02 2006 7:30 pm

Een goede foto is een goede foto als jij het een goede foto vind.
Wat anderen ervan denken moeten anderen weten.
Eigenlijk is het simpel.
Het kan wel zo zijn dat niemand het met je eens is. :P

rjoemman

Bericht door rjoemman » za dec 02 2006 7:36 pm

Precies, dat wat brenzef zegt.
Raoul

yoyo

Bericht door yoyo » zo dec 03 2006 1:12 am

Ik vind het jammer dat je twee dingen door elkaar haalt. Eerst zeg je "Wat is een goed gelukte foto", om het vervolgens over mooi te hebben...

Goed gelukt is een foto als deze geworden is zoals je hem voor ogen had toen je hem maakte...

Mooi is het gemiddelde van je ervaringen. Heel persoonlijk dus.

Het is kunst als niemand het na kan maken.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » zo dec 03 2006 10:53 am

Vaak zijn de beste foto's op tentonstellingen technisch gezien niet goed. Het gaat om de emotie. Het intereseert mij geen bal of de scherpte minder is of lijnen krom lopen. Als de emotie over komt die bedoeld is vind ik het een goede foto. Kijk naar grote fotografen uit jaren 50 en 60. Reflectie's in brilleglazen, niet scherp, zwarte partijen die dichtlopen. Alles waar je nu voor afgestraft zou worden. Maar deze foto's komen in fotoboeken en tentoonstellingen omdat het foto's zijn die wat zeggen.
Kijk naar Bresson, zijn hele leven met dezelfde camera en 50 mm lens gedaan. En nu testen we iedere lens uit of het beter kan.
En helaas ik maak me er zelf ook schuldig aan. Ga nu proberen met de set die ik heb lang te doen en gewoon foto's gaan maken.
Ik heb contact met fotogafe die in 2005 festival Naarden heeft gewonnen. Zij wil bij mij de wetenschappelijke fotografie bekijken en ik hoop van haar meer creatief te leren kijken.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo dec 03 2006 11:30 am

wil schreef:Vaak zijn de beste foto's op tentonstellingen technisch gezien niet goed. Het gaat om de emotie. Het intereseert mij geen bal of de scherpte minder is of lijnen krom lopen. Als de emotie over komt die bedoeld is vind ik het een goede foto. Kijk naar grote fotografen uit jaren 50 en 60. Reflectie's in brilleglazen, niet scherp, zwarte partijen die dichtlopen. Alles waar je nu voor afgestraft zou worden. Maar deze foto's komen in fotoboeken en tentoonstellingen omdat het foto's zijn die wat zeggen.
Kijk naar Bresson, zijn hele leven met dezelfde camera en 50 mm lens gedaan. En nu testen we iedere lens uit of het beter kan.
En helaas ik maak me er zelf ook schuldig aan. Ga nu proberen met de set die ik heb lang te doen en gewoon foto's gaan maken.
Sterke punten!

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » zo dec 03 2006 11:43 am

wil schreef:Vaak zijn de beste foto's op tentonstellingen technisch gezien niet goed. Het gaat om de emotie. Het intereseert mij geen bal of de scherpte minder is of lijnen krom lopen. Als de emotie over komt die bedoeld is vind ik het een goede foto. Kijk naar grote fotografen uit jaren 50 en 60. Reflectie's in brilleglazen, niet scherp, zwarte partijen die dichtlopen. Alles waar je nu voor afgestraft zou worden. Maar deze foto's komen in fotoboeken en tentoonstellingen omdat het foto's zijn die wat zeggen.
Ik heb contact met fotogafe die in 2005 festival Naarden heeft gewonnen. Zij wil bij mij de wetenschappelijke fotografie bekijken en ik hoop van haar meer creatief te leren kijken.
.

Mijn grote voorbeeld is en blijft Frits Weeda http://gemeentearchief.amsterdam.nl/sch ... troductie/ wat een fotograaf ! Hij was een relatief korte tijd actief van 1958 tot 1965 wat een kerel, vantasties!

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » zo dec 03 2006 12:18 pm

reneo57 schreef: Mijn grote voorbeeld is en blijft Frits Weeda http://gemeentearchief.amsterdam.nl/sch ... troductie/ wat een fotograaf ! Hij was een relatief korte tijd actief van 1958 tot 1965 wat een kerel, vantasties!
ja mooi, ik heb documentaire over hem op tv gezien. Jammer dat hij zo depressief is geworden en ineens ophield met fotograferen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”