D300 instellingen voor de Roofvogel demo

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Perry Timmers

D300 instellingen voor de Roofvogel demo

Bericht door Perry Timmers » do mei 08 2008 1:46 pm

Ik wil zaterdag mijn D300 optimaal hebben ingesteld voor de roofvogel demo. Wie kan mij handige tips geven (en de handleiding heb ik al gelezen :lol: )

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do mei 08 2008 1:58 pm

Dat lijkt me afhankelijk van het weer.
Wat voor glas ga je gebruiken?

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » do mei 08 2008 2:14 pm

Tom schreef:Dat lijkt me afhankelijk van het weer.
Wat voor glas ga je gebruiken?
lijkt mij zeker dat het allemaal afhankelijk is van het weer, maar als je het KNMI mag geloven kan je er 90% op zetten dat het ongeveer het zelfde weer is als vandaag of beter.

Tja als glaswerk gebruik ik momenteel een Sigma 18-200 OS HSM en neem de kitlens Nikkor 18-70 mee.

Light

Bericht door Light » do mei 08 2008 3:07 pm

Ik neem aan dat de D300 de "C" stand heeft, voor continue AF scherpstellen. Verder zou ik hem op 7 veldsscherpstelling zetten en dynamische AF. Als de vogels in de vlucht worden "geschoten", dan toch zeker 1/200 proberen te halen, liever nog korter. Diagragma zou je hierop af kunnen stemmen, hangt af van de sluitertijd die je wil halen.

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » do mei 08 2008 3:15 pm

het gaat mij niet om de sluitertijd of diafragma qua instellingen maar eerder de persoonlijke instellingen in de camera.

Zoals b.v. Active D-Lightning aan of uit etc

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mei 08 2008 3:27 pm

ptimmers schreef:het gaat mij niet om de sluitertijd of diafragma qua instellingen maar eerder de persoonlijke instellingen in de camera.

Daar hoef ik mij met mijn FM2 niet druk over te maken :)
Wat mij betreft weg met al die gekke snufjes :wink:

Ik bedoel het geeft een onbestemd gevoel, je rijdt ergens langs, wilt van iets een aantal foto's maken.
Dan moet je je afvragen ehmm hoe zit het met mijn camera instellingen, staan die allemaal wel goed??
Je loopt eerst in de menu's van de camera te friemelen, terwijl je rust in je hoofd moet hebben om je te concentreren op de compositie.
Laatst gewijzigd door Pruimpit op do mei 08 2008 3:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Light

Bericht door Light » do mei 08 2008 3:30 pm

Pruimpit schreef:
ptimmers schreef:het gaat mij niet om de sluitertijd of diafragma qua instellingen maar eerder de persoonlijke instellingen in de camera.

Daar hoef ik mij met mijn FM2 niet druk over te maken :)
Liever antwoord geven waar de vraagsteller zelf iets aan heeft....

D-Lightning werkt het beste met hoge contrasverschillen, bijvoorbeeld veel schaduwpartijen en felle zon in 1 foto, van binnen naar buiten fotograferen enz. Ik denk niet dat het nodig is dit aan te zetten. Ik zou de persoonlijke instellingen verder laten voor wat ze zijn, heb je later meer verscherping, verzadiging, contrast of wat dan ook nodig, dan corrigeer je dit met photoshop.

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » do mei 08 2008 3:32 pm

Pruimpit schreef:Daar hoef ik mij met mijn FM2 niet druk over te maken :)
Gekke snufjes zijn leuk :lol: zoals bijvoorbeeld electrische raampjes in je auto of een airco. Deze heb ik niet maar mijn arm doet het nog en met de ramen open krijg je ook air binnen :lol: :lol:

Pieter

Bericht door Pieter » do mei 08 2008 5:41 pm

Ik zit regelmatig bij de roofvogelshow van de beekse bergen en dan gebruik ik meestal, diafragma voorkeuze en dan 5.6. Iso op 200 of 400. AF-C, dynamisch veld 9 stuks. En op Ch zetten.

Dat zou opzich moeten werken :-] Althans ik krijg er toch wel scherpe resultaten mee.

Verder ja persoonlijke instellingen, dat is persoonlijk ^^

Tobias

Bericht door Tobias » do mei 08 2008 8:45 pm

Buiten de genoemde instellingen zoals AF-C, dynamisch veld 21, gebruik ik spotmeting.

Wat betreft de persoonlijk instellingen is het belangrijk om te weten of je wel of niet in raw werkt en wat voor prog je gebruikt om te bewerken.

Voor vogels gebruik ik de volgende instellingen op mijn D-300

Beeldinstelling neutraal met de volgende aanpassingen. verscherpen 4, contrast 0, helderheid op min, verzadiging 0 en tint 0.
Witbalans handmatige preset op 0.0.0 Kleurruimte RGB

Dit geeft vrij zachte beelden en dit doe ik bewust omdat te harde opnames moeilijk of nauwelijks te compenseren zijn. Andersom is het een fluitje van een cent.

Niet zomaar klakkeloos volgen meer ff uitproberen. Het gaat tenslotte om jouw persoonlijke werkwijze.

Voor voorbeelden kun je kijken op mijn site’s www.zwiebertje.nl of http://www.pbase.com/huibtom/galleries

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”