SwederD70 schreef:Vaak vind ik de foto's (die ik gemaakt heb) niet zo erg realistisch qua kleur en contrast. Ze komen vaak anders over dan zoals ik het heb waargenomen.
Een blauwe lucht is opeens wel heel erg blauw, gras is wel heel erg groen etc.
Daarom ben ik op zoek naar tips om het beter te kunnen gaan doen !
Dat komt hoogstwaarschijnlijk (weet het wel zeker) dat je camera instelling op ‘extra verzadigd’ (high saturation) hebt staan (kan het in de exif zien).
Hierdoor worden de kleuren voller van kleur en kunnen daarom wat onnatuurlijk ogen.
De mate van verzadiging kun je instellen op je camera, (beeldoptimaliseren, kleurstand, levendig, neutraal o.i.d, ken de menu van de D80 niet uit mijn kop, maar in die richting moet je zoeken).
Als je deze stand gevonden hebt moet je maar eens een aantal foto’s maken met verschillende instellingen en dan zie je vanzelf de verschillen.
Belichting is wel oke, historgrammen zijn mooi naar beide zijden uitgevult. Aan je monitor mankeerd niet zoveel.
Belichtingscompensatie is hier niet de hoofdoorzaak/oplossing m.i.
n.b. Wie deze foto’s flets vind moet zijn monitor maar een keer nakijken….
Hallo SwederD70,
Bedankt voor het reageren.
Inderdaad heb ik een aantal foto's gemaakt met de instelling levendiger kleuren in het menu.
Al de hierboven geposte foto's zijn gemaakt met deze instelling.
Toch zie je een heel groot verschil in kleurintensiteit tussen de diverse foto's.
De ene lucht is heel erg blauw, en de ander is meer natuurlijk (in mijn opinie).
Ook eerdere door mij gemaakte foto's, zonder de instelling levendige kleuren, vertonen soms zo'n erg overdreven blauwe lucht.
Een kennis wist mij te vertellen dat hij dat ook wel eens heeft met een digitale videocamera.
Zou dat te maken kunnen hebben met een bepaalde invalshoek van het licht ?
Bovenstaande foto's heb ik gemaakt in JPG-fijn formaat, zonder NEF.
Heeft de instelling "levendiger kleuren" ook invloed op het NEF-formaat, of alleen maar op de JPG ?
Vr.gr. Badmuts