Wit balans d80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Rick Engelen

Wit balans d80

Bericht door Rick Engelen » wo mei 07 2008 9:28 pm

Beste lezers,

Ik heb in Oktober een D80 gekocht maar ondanks raadplegingen van de specifieke boeken voor de D80 heb ik nog steeds problemen met het instellen van de witbalans.
Als ik fotografeer in Automatisch (!) of de P zijn alle foto's te blauw.
Erg vervelend als je 1600 foto's hebt gemaakt in NZ.
Kostte me een maand om ze allemaal 1 voor 1 te corrigeren.

Is het mogelijk dat de chip niet helemaal tof uit de fabriek is gekomen of verkeerd is ingesteld?

Alvast bedankt voor een reactie.

Rick

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » wo mei 07 2008 10:13 pm

Heb je dat echt bij alle foto's?
Ik heb dit alleen met auto-wb en ingebouwde flitser.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Rick Engelen

Bericht door Rick Engelen » wo mei 07 2008 10:17 pm

In ieder geval bij auto en P.
Moet mijn foto's terug kijken om te zien of het ook bij andere instellingen zo is.
Vandaag alles met flitser gedaan en moest alles corrigeren.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mei 07 2008 10:40 pm

Je moet ook eigenlijk altijd in NEF schieten; dan kan je het simpel achteraf veranderen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

palone

Bericht door palone » wo mei 07 2008 10:41 pm

kun je nog originele posten in dit topic ?

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » wo mei 07 2008 10:51 pm

Voorbeeld?
Was het "te blauw" ook zichtbaar op de display op de camera?
Op de monitor? of in de afdruk?

Op de D80 kun je een +/- correctie per WB preset ingeven. Staan die op 0?

Affijn veel vragen, liefst een foto "straight out of the box" met volledige Exif gegevens. Zegt nog steeds zoveel meer dan 1000 woorden... :wink:
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do mei 08 2008 9:17 am

PatrickP schreef:Je moet ook eigenlijk altijd in NEF schieten; dan kan je het simpel achteraf veranderen...
Wat is dit nou voor oplossing? Sommige mensen willen niet eerst hun foto's bewerken en gelijk die jpg afdrukken bij de hema en dan hoort een camera het ook gewoon goed te doen.

Ik vermoed dat je WB niet op AUTO staat. De Auto stand op je camera wil waarschijnlijk niet zeggen dat je WB op auto staat? (weet het niet zeker). Je kan ook een correctie op je AUTO WB toepassen van meer amber kleurig of meer blauwkleurig, controleer of deze op 0 staat.

Post eens wat voorbeelden die zeggen meer dan 1000 woorden :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Rick Engelen

Bericht door Rick Engelen » do mei 08 2008 9:18 am

Ja het blauw was ook zichtbaar op de display.

De WB staat op nul.

Gisteren alleen maar de auto gebruikt. Zowel binnen als buiten, binnen de ingebouwde flitser erbij, als nodig.

Aan Patrick P: in nef schieten is misschien wel makkelijk corrigeren, maar het corrigeren moet niet nodig zijn.

Ik zal vandaag een aantal foto's maken in P, misschien heb ik wel een instelling verkeerd gehad. En moet ik die verd.. auto maar vergeten.

Rick Engelen

Bericht door Rick Engelen » do mei 08 2008 10:26 am

In auto kan ik de wb niet instellen of wel?

In P staat hij op A (en op 0).
Hoe zit het met kleurtemperatuur waar moet die op staan?

Hoe moet ik trouwens een foto toevoegen?

Dennis71

Bericht door Dennis71 » do mei 08 2008 10:31 am

Kan je niet 2 identieke foto's maken, 1 op jpeg formaat en de ander op RAW. Daarna kan je met preview extractor een jpeg uit de RAW foto toveren om te kijken of hier verschil in zit.

Wat je ook kan doen is een reset geven, misschien staat er toch iets niet helemaal lekker in het menu, ondanks dat hij op "p" staat

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 08 2008 11:16 am

Opgezetfan schreef:
PatrickP schreef:Je moet ook eigenlijk altijd in NEF schieten; dan kan je het simpel achteraf veranderen...
Wat is dit nou voor oplossing? Sommige mensen willen niet eerst hun foto's bewerken en gelijk die jpg afdrukken bij de hema en dan hoort een camera het ook gewoon goed te doen.
:shock: Ook goede morgen Martijn!

Dan nog is het geen slecht idee. Even je PC laten omzetten en je verandert een stapel NEF's zo in een stapel JPG's. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om direct in JPG te schieten. Alleen heb je dan wel een probleem als je witbalans fout ingesteld stond of als je camera het niet goed bepaald heeft...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do mei 08 2008 11:25 am

Patrick: ik zie ook wel het voordeel van NEF, maar je moet je voorstellen dat er heel veel mensen foto's maken en direct hun kaartje in een apparaat bij bijv. HEMA legen en die kan geen NEF's lezen ;) Ik bedoel alleen te zeggen dat (zoals ik uit de TS zijn verhaal lees) de D80 het in autoWB ook gewoon goed moet doen :)

Maar om nu te veel conclusies te trekken laten we eerst op wat voorbeelden wachten.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Rick Engelen

Bericht door Rick Engelen » vr mei 09 2008 9:19 am

Ik heb gisteren een foto gemaakt van een wit A4tje in de zon en dat geduidt als wit. (Heb dit al eerder gedaan maar niet op deze manier, waarschijnlijk was het wit dan nog niet wit genoeg.)
Vervolgens getest en alle foto's in P zijn nu goed qua kleur. (poeh poeh, scheelt alweer snel een paar honderd correcties voor de volgende vakantie, er zit vooruitgang in)
In Auto en landschap zijn ze nog steeds te blauw. De voorgeprogrammeerde witbalans fabrieksinstellingen deugen dus niet.

Aan Dennis71: Valt er iets te resetten in Auto? (en trouwens aan eenieder die hierop wil reageren)
'Met preview extractor een jpeg uit de RAW foto toveren'
Ik bewerk mijn foto's in Photoshop 8.0, de functie die je nu beschrijft ken ik niet, zit die functie in photoshop of moet ik daar een ander programma voor gebruiken?

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » vr mei 09 2008 9:58 am

ergens in de menu's zit een reset optie, daar reset je alles weer terug naar de fabrieksinstellingen. Een nog hardere reset schijnt ergens in de onderkant van de body te zitten, knopje indrukken. Ik zie wel een gaatje, maar ga 'm effe niet indrukken.

en plaats even een foto met de exif waarden erin, kunnen we meekijken ;)

ajuus
emiel

Rick Engelen

Bericht door Rick Engelen » vr mei 09 2008 10:08 am

Hoi Emiel,

Ik ben nieuw op dit forum dus als je me even uitlegt hoe ik een foto met de exif waarden kan plaasten ben ik je zeer erkentelijk.
Laatst gewijzigd door Rick Engelen op vr mei 09 2008 10:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”