Goed groothoek zoomobjectief !

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Bram66

Goed groothoek zoomobjectief !

Bericht door Bram66 » zo dec 03 2006 7:24 pm

Ik ben op zoek naar een groothoek zoomobjectief voor de aanvulling op mijn 18-200 VR. Welke moet ik nemen ??? Ik let op kleurechtheid en detaillering. Ik dacht zelf aan de Tokina 12-24 mm (4/5.6) of een Sigma 10-20 mm. Wat kunnen jullie me adviseren :?:

Rik
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rik » zo dec 03 2006 8:15 pm

Hallo Bram,
Ik heb zelf de Tokina; in allerlei testen kwam die er beter uit dan de Sigma. Zie bijvoorbeeld Ken Rockwell: http://www.kenrockwell.com/tech/digital ... arison.htm. In een Nederlands fototijdschrift heeft ook een vergelijking tussen de Tokina, de Sigma en de Tamron super groothoek zoom gestaan, maar ik weet niet meer welk tijdschrift het was. Overigens was de conclusie dezelfde als die van Ken Rockwell.
Ik heb het objectief nog niet zo lang, maar ik ben dik tevreden: mooie kwaliteit foto's, degelijk en goed gebouwd. En ook nog wat vriendelijker geprijsd dan de Sigma en de Tamron. En zeker geodkoper dan de concurrent van Nikon.
Succes ermee :)
Groet, Rik
NCN-lid
D7100, een mooi setje lenzen, een flitser en nog zo wat hulpmiddelen. https://www.rikvuurmans.com

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » zo dec 03 2006 8:17 pm

De 12-24 van nikon is een prachtige aanvulling op je 18-200.
Hij is wel duurder dan die van tokina.
De niet nikons zijn minder kwalitatief gebouwd, maar de tokina of de tamron ontlopen de Nikon niet heel veel volgens zeggen.
Laatst gewijzigd door Brenzef op vr apr 06 2007 3:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

martijn01

Bericht door martijn01 » zo dec 03 2006 8:25 pm

In zo'n beetje alle testen krijgt de tokina 12-24 f4 een hogere waardering dan de nikon 12-24 f4! ik denk dat dit een erg mooie aanvulling is op je 18-200.

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » zo dec 03 2006 10:03 pm

Ik heb ook de Tokina. Stevig ding, dat erg mooie foto's maakt. Kan hem je echt aanraden!
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid

Bericht door Karel Giesen » zo dec 03 2006 10:15 pm

Dag Bram,

Kleurechtheid van lenzen wordt nooit getest. Is met de huidige, geavanceerde witbalansinstellingen ook wat minder relevant denk ik. Elk merk heeft wel zijn eigen lenscoatings. Als je consistente kleurweergave wilt hebben van al je lenzen raad ik je aan bij 1 merk te blijven (bij voorkeur Nikon natuurlijk). Contrast, scherpte en vertekening worden wel altijd in testen gemeten. Afgaande daarop komt de Tokina 12-24 mm op een Nikon D200 er erg goed uit in mijn 'lijfblad' ColorFoto. De Sigma 10-20 is niet op de D200 getest, maar wel op de D50/D70 en kwam er daar maar magertjes uit (60,5 punten ten op zichte van 71 punten voor de Tokina).
...En heb je al eens door de 10,5 mm DX fisheye gekeken?? 8)

groet,

Karel

Bram66

Bedankt allemaal !

Bericht door Bram66 » ma dec 04 2006 9:31 am

Hartelijk bedankt voor jullie adviezen. Ik denk dat ik een Tokina 12-24 mm ga kopen. Nog ff sparen ! :)

Jan van Wijk

Bericht door Jan van Wijk » ma dec 04 2006 12:27 pm

Wat een zonde om op een D200 een vreemd merk objectief te kiezen ook hier verwijs ik naar de opmerkingen van Ken Rockwell, ik zou verder sparen en toch voor de Nikon gaan

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » ma dec 04 2006 1:49 pm

volgens testen die ik gelezen heb komt de 12-24 Tokina er juist beter uit dan 12-24 Nikon.
Ik heb de Tokina en ben zeer tevreden. Stond er geen test in Camera Magazine paar maanden geleden?

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » ma dec 04 2006 1:54 pm

Karel Giesen schreef: ...En heb je al eens door de 10,5 mm DX fisheye gekeken?? 8)

groet,

Karel
dat is een heel andere lens. Je bent snel op dat effect uitgekeken. Wel een mooie lens. Ik zou deze lens eerder lenen of huren dan zelf aanschaffen.

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » ma dec 04 2006 2:01 pm

wil schreef:volgens testen die ik gelezen heb komt de 12-24 Tokina er juist beter uit dan 12-24 Nikon.
Ik heb de Tokina en ben zeer tevreden. Stond er geen test in Camera Magazine paar maanden geleden?
Deze verhalen heb ik idd ook gelezen, maar na het zien van diverse beelden moet ik toch zeggen dat de Nikon een beter resultaat geeft.
Hij was destijds dan ook 2x zo duur, nu bijna 3x zo duur.
Qua prijs/prestatie is de Tokina een heel goed lensje en ik vraag me af of ik niet een Tokina zou kopen als ik weer voor de keuze stond.

De 12-24 van Nikon kost op dit moment 1119 euro.
De Tokina 419!!!!

Nikon maakt het enorme prijsverschil niet waard.

tintin

Bericht door tintin » ma dec 04 2006 2:38 pm

Nikon maakt er een potje van de verkoopprijzen sinds ze zelf de distributie zijn gaan regelen. Ik wil dit zeker niet gaan belonen en voor mij dan ook een reden om naar een vreemdmerken als Tokina te kijken, zeker ook omdat ze mechanisch ook nog beter aanvoelen dan Nikon.

De 12-24 van Nikon is misschien ietsje beter, maar inderdaad maakt dit het prijsverschil niet waar. Zelf heb ik ook de Tokina 12-24 en ben er zeer tevreden over het objectief zeker voor wat ik het als amateur gebruik. Voor het geld dat ik me heb gespaard heb ik me een mooie macro 100mm van jawel Tokina gekocht.

Brenzef
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brenzef » ma dec 04 2006 3:09 pm

Gelijk heb je!

Bram66

Tokina 12-24 mm gekocht !

Bericht door Bram66 » za dec 23 2006 1:02 am

Ik heb deze week de Tokina binnengekregen en gelijk uitvoerig getest.
Een prachtig objectief dat goed presteerd. Hij is snel, degelijk en vertoont weinig vertekening. Zelfs bij 12 mm is het resultaat bevredigend. Ik fotografeer keukens en dat gaat prima met deze lens. Ik hem iedereen kunnen aanraden ! :D

Bram66

Jammer Nikon !

Bericht door Bram66 » za dec 23 2006 1:07 am

Ik kom nog ff terug op de Tokina. Deze heeft me 419 euri gekost. De Nikon kost boven de 1000 euri en presteert minder. Ik vind het erg jammer dat de Nikon 12-24 zo duur is. En als bij resultaten volgens vele tests de Tokina als beste eruit komt, dan ligt het voor de hand dat je een Tokina koopt !

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”