Belichtingscompensatie

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Sietse Vliegen

Belichtingscompensatie

Bericht door Sietse Vliegen » di mei 13 2008 9:10 am

Ik ben de afgelopen dagen flink aan het experimenteren geslagen met mijn nieuwe D80, en kwam erachter dat die bij het mooie weer al snel klaagt over hoge lichten.

Uiteraard heb ik de belichtingscompensatie ingesteld, eerst op -0.3, toen op -0.7 en later zelfs oplopend tot -2, maar dan nog krijg ik (soms) dezelfde melding.

De foto's worden natuurlijk erg donker bij dit soort waarden. Dat is wel weer te corrigeren maar de vraag is of dat nodig is.

Hoeveel belichtingscompensatie stellen jullie maximaal in bij zonnig weer in NL?

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » di mei 13 2008 9:13 am

Ligt ook aan de lucht zelf als het zo fel wit licht is pak ik mijn camera soms geeneens maar afgelopen weekend met de blauwe luchten geniet ik :)

Kan je een voorbeeld posten?

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di mei 13 2008 9:19 am

Maud schreef:Ligt ook aan de lucht zelf als het zo fel wit licht is pak ik mijn camera soms geeneens maar afgelopen weekend met de blauwe luchten geniet ik :)

Kan je een voorbeeld posten?

Gr.
Maud
hoge lichten komen niet alleen in de lucht voor ;-)
zit er op de d80 een fijnafstelling voor bijv matrixmeting ?
deze zou je dan eens standaard naar beneden kunnen zetten.

een voorbeeld kan handig zijn.

tevens hoeven hooglichten niet altijd storend te zijn. het hangt er vanaf waar en wat het in het beeld is.
een stukje motorkap [ bijv auto ] waar wat kleurverlies in zit hoeft niet storend te zijn.
dus zelf kijken is ook belangrijk

-2 is wel heel veel.

Arend

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » di mei 13 2008 9:54 am

Ik gebruik vooral dat metertje (balkje) wat je onderin in je zoeker ziet als je daar door kijkt. Op dit soort zonnige dagen stel ik dan vaak zo af dat ie daar 1 streepje naar rechts (buiten het midden dus) staat. Een pioetsje te donkere foto kun je altijd nog wat oplichten, overbelicht krijg je niet meer weg.
Say what you like
Do what you feel

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di mei 13 2008 10:03 am

Een grijsverloop filter om de lucht wat tegen te houden :)
In RAW fotograferen voor een beter dynamisch bereik :)

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di mei 13 2008 10:06 am

Maud schreef:Ligt ook aan de lucht zelf als het zo fel wit licht is pak ik mijn camera soms geeneens maar afgelopen weekend met de blauwe luchten geniet ik :)
Euh die lucht was anders weinig spannend.
En echt mooi licht kreeg je er ook al niet door

Geef mij maar mooie cumulonimbus wolken. Actie in de atmosfeer :)

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di mei 13 2008 11:40 am

Het is mij niet duidelijk waarom er steeds wordt geadviseerd de camera op b.v -03 tot -0,7 standaard in te stellen. Gevolg; je moet bijna elke foto corrigeren.
Ik heb de camera (D200) momenteel niet aangepast,waardoor ik de meeste foto's niet hoef te corrigeren. Direct goed op het scherm.
Als er sprake is van overbelichting dan kan ik alsnog via NX corrigeren.
Maar dat zijn dan maar enkele foto's.

Hieronder een voorbeeld.

Tammo

foto 1. Sterke contrasten. Bewust +1.0 LW belichtingscorrectie waardoor de hoge lichten natuurlijk heftig oplichten.

Foto 2. Deze overbelichte foto gecorrigeerd met belichtingscorrectie van NX.
Gevolg; de doortekening in de hoge lichten is terug en zo was het vanuit mijn slaapkamerraam ook te zien.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » di mei 13 2008 12:05 pm

Pruimpit schreef:
Euh die lucht was anders weinig spannend.
En echt mooi licht kreeg je er ook al niet door

Geef mij maar mooie cumulonimbus wolken. Actie in de atmosfeer :)
Een mooie blauwe lucht met een paar gave strepen erdoor heen kan ik ook van genieten. We kunnen niet altijd luchten met lekkere dikke wolken hebben
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mei 13 2008 12:09 pm

@Tammo: Ik snap jou redenering niet echt. Jij hebt hier naar eigen zeggen bewust +1,0 overbelicht waarna je vervolgens de foto weer gaat corrigeren. Als je deze foto op bijv. +0,3 had geschoten had je tot hetzelfde resultaat gekomen :?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di mei 13 2008 12:22 pm

Opgezetfan schreef:@Tammo: Ik snap jou redenering niet echt. Jij hebt hier naar eigen zeggen bewust +1,0 overbelicht waarna je vervolgens de foto weer gaat corrigeren. Als je deze foto op bijv. +0,3 had geschoten had je tot hetzelfde resultaat gekomen :?
Ik heb dat bewust even gedaan om hier het effect te laten zien.

Tammo

Rogier

Bericht door Rogier » di mei 13 2008 12:30 pm

Tammo Schut schreef:

Tammo
Je haalt er echter wel je hele statement mee onderuit.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di mei 13 2008 12:37 pm

Rogier schreef:
Tammo Schut schreef:

Tammo
Je haalt er echter wel je hele statement mee onderuit.
Wat bedoel je? Ik probeer duidelijk te maken dat het niet nodig is de camera op - zoveel te zetten. Op de nikondag werd een overbelichte sneeuwfoto via NX gecorrigeerd. Alle details kwamen terug.

Tammo

Rogier

Bericht door Rogier » di mei 13 2008 12:47 pm

Ah, ok. Ik las je statement als "Ik vindt het niet nodig om belichtingscompensatie in te stellen", om vervolgens een foto te plaatsen met een volle stop belichtingscompensatie.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di mei 13 2008 1:03 pm

Rogier schreef:Ah, ok. Ik las je statement als "Ik vindt het niet nodig om belichtingscompensatie in te stellen", om vervolgens een foto te plaatsen met een volle stop belichtingscompensatie.
Is mijn verhaal zo onduidelijk? Ik beweer dat je gerust de camerainstelling kunt handhaven en laat ter illustratie zien dat een zelfs overbelichte foto (bewust even gedaan omdat ik geen overbelichte foto voorhanden had)
met nx weer details vertoont. Kunstje werd ook op de nikon dag vertoond en daar snapte men de clou wel :D

Tammo

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di mei 13 2008 1:13 pm

Clou van het verhaal is dat veel mensen graag direct een zo goed mogelijk belichte foto uit de camera willen zien rollen zonder dat elke foto moet worden bewerkt. Als je standaard de camera op - zoveel zet lukt dat niet. Zorg dat je de camera zo instelt dat de meeste foto's direct goed belicht zijn. De paar met overbelichting kun je dan met capture nx nog corrigeren. Heel simpel.

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”