Fotograferen op een autoshow

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Fotograferen op een autoshow

Bericht door marcb_1977 » di dec 05 2006 10:40 pm

Hallo Nikonians

A.s. donderdag ga ik met een aantal vrienden naar de Motorshow in Essen. Het jaarlijkse uitje wat we in december altijd meepakken. Het gaat hier om 12 hallen met alles over auto's en voor auto's.

Hier worden altijd de nieuwste modellen gepresenteerd (een beetje Auto Rai) en heel veel op het gebied van auto-tuning.

Uiteraard gaat de D50 mee en als lens neem ik mee de AF-S DX Nikkor 18-55mm f3.5~5.6 G ED. Andere lensen zoals de 50 1.8 of de 80-200 meenemen heeft hier geen zin omdat de auto's soms heel dicht op elkaar staan. Omdat dit voor mij de eerste keer is dat ik binnen fotografeer op zo'n evenement met een DSLR (vorige jaar heb ik met een compact Canon de foto's genomen, resultaat was niet bevredigend) wil ik jullie vragen hoe ik de camera het beste kan instellen. Soms is veel licht beschikbaar en soms wat minder. Flitsen is denk ik geen optie.

Maar ik ben benieuwd naar jullie advies m.b.t. de te kiezen instellingen.

Gr
Marc

Enkele voorbeelden zullen uiteraard hier geplaatst worden. :D
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di dec 05 2006 10:49 pm

Echte tips heb ik niet voor je maar als ik jou was zou ik zeker die 50 1.8 meenemen.

Voor het gewicht hoef je het niet te laten maar het geeft je t.o.v. de 18-55 meer de mogelijkheid om met onscherpte bij bijv. detailfoto's of beursbabes :wink: te werken.

Zorgt ook voor meer afwisseling in je serie dan alleen 18-55 gebruiken.

Veel plezier en succes alvast :!:

nikon-nl

Essen?

Bericht door nikon-nl » wo dec 06 2006 7:56 am

Hoi, laat die telezoom maar thuis, daar heb je in die hallen niks aan. Met een statief in de drukte sjouwen is ook niet aan te bevelen. Met de twee overige objectieven kom je een heel eind. Flitsen kan wel maar levert veel lichtvlekken op in het blinkende metaal en chroom. Maak bij binnenkomst even een paar testopnamen met de diverse instellingen m.b.t. de witbalans. En kies dan de beste (= meest relaistische kleuren) instelling. Dat scheelt later een hoop corrigeerwerk.
Veel plezier!
Nico

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Essen?

Bericht door M.Oorthuis » wo dec 06 2006 8:54 am

nikon-nl schreef:Hoi, laat die telezoom maar thuis, daar heb je in die hallen niks aan. Met een statief in de drukte sjouwen is ook niet aan te bevelen. Met de twee overige objectieven kom je een heel eind. Flitsen kan wel maar levert veel lichtvlekken op in het blinkende metaal en chroom. Maak bij binnenkomst even een paar testopnamen met de diverse instellingen m.b.t. de witbalans. En kies dan de beste (= meest relaistische kleuren) instelling. Dat scheelt later een hoop corrigeerwerk.
Veel plezier!
Nico
Of je schiet in RAW zodat je niet over de witbalans hoeft na te denken en dat achteraf in PS kan instellen. Let wel op dat als je RAW schiet je een tikkeltje overbelicht (kijk naar je histogram zodat de pieken meer naar de rechterkant staan dan naar de linkerkant). Is meer converter werk t.o.v. JPG, maar dan kan je wel je foto's nog zo bijsturen totdat ze perfect zijn qua kleur belichting etc. Flitsen heeft wel zin als je een externe flitser met omnibounce hebt, de interne flitser kan je beter niet gebruiken omdat die niet indirect kan flitsen. En ik zou ook de 50 mm. meenemen voor idd wat lekkere detailshots en babes ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo dec 06 2006 10:48 am

Gisteren geweest.
Erg dikke show, veel dikke wagens. Je moet wel enige voorkennis hebben om te weten waar de dikste en mooiste staan.
Want het is wel druk…al viel het afgelopen dinsdag relatief wel mee. Je kon nog foto’s maken zonder mensen voor of langs een auto. Af en toe wat geduld hebben…en soms was het onmogelijk.

Lichtomstandigheden scheelt echt per stand. Van bagger tot goed.

Zelf ook de 18-70mm DX meegenomen, flexibel zoombereik
Verder de 50mm f1.8, voor een mooie wazige achtergrond en scherpdiepte en lichtsterkte! (aanrader, de mooiste zo op het eerste gezicht heb ik toch met deze lens geschoten)
SB-600 flitser, gebruik was op zich nog niet in alle gevallen echt een succes, ik krijg mooiere platen zonder flits als met. Je hebt dan alleen een erg vaste hand nodig, en ISO 500 tot 800, sluitertijden liggen echt in de lage tienden.
RAW schieten, geeft de meeste flexibiliteit. Lichtomstandigheden zijn zo wisselend dat het moeilijk is om voor iedere foto de juiste te vinden.

Tip: vroeg gaan, van tevoren proberen te plannen welke auto’s of stands je wilt fotograferen dan weet je bij binnenkomst gelijk waar je naar toe moet lopen en heb je de meeste kans dat je rustig en zonder al te veel volk foto’s kunt maken.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo dec 06 2006 12:17 pm

SwederD70 schreef:Gisteren geweest.
Erg dikke show, veel dikke wagens. Je moet wel enige voorkennis hebben om te weten waar de dikste en mooiste staan.
Want het is wel druk…al viel het afgelopen dinsdag relatief wel mee. Je kon nog foto’s maken zonder mensen voor of langs een auto. Af en toe wat geduld hebben…en soms was het onmogelijk.

Lichtomstandigheden scheelt echt per stand. Van bagger tot goed.

Zelf ook de 18-70mm DX meegenomen, flexibel zoombereik
Verder de 50mm f1.8, voor een mooie wazige achtergrond en scherpdiepte en lichtsterkte! (aanrader, de mooiste zo op het eerste gezicht heb ik toch met deze lens geschoten)
SB-600 flitser, gebruik was op zich nog niet in alle gevallen echt een succes, ik krijg mooiere platen zonder flits als met. Je hebt dan alleen een erg vaste hand nodig, en ISO 500 tot 800, sluitertijden liggen echt in de lage tienden.
RAW schieten, geeft de meeste flexibiliteit. Lichtomstandigheden zijn zo wisselend dat het moeilijk is om voor iedere foto de juiste te vinden.

Tip: vroeg gaan, van tevoren proberen te plannen welke auto’s of stands je wilt fotograferen dan weet je bij binnenkomst gelijk waar je naar toe moet lopen en heb je de meeste kans dat je rustig en zonder al te veel volk foto’s kunt maken.
Nu willen wij natuurlijk wel wat foto's zien :p
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

TonH

Bericht door TonH » wo dec 06 2006 9:59 pm

...........en als een statief geen optie is vanwege de drukte dan gaat bij
mij de eenpoot mee, als laatste redmiddel gaat een stuk touw mee van
2 meter, lus aan het ene eind, lens door de lus, voet op het andere eind
strak trekken tot de juiste hoogte en schieten.
Scheelt een hoop gebibber.

Gr. Ton

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » do dec 07 2006 2:28 pm

Alvast twee uit het digitale ontwikkelbadje en gedroogt aan de digitale waslijn…
1. 18-70mm
Afbeelding

2. 50mm f1.8D
Afbeelding

Pindar01

Bericht door Pindar01 » do dec 07 2006 2:58 pm

Marc,

Ik vind het er erg goed uitzien! Mooie kleuren en... auto's! :lol:

b.t.w welke bordermaker gebruik je? Mooi met sign erin!

Groet: Michel
en als een statief geen optie is vanwege de drukte dan gaat bij
mij de eenpoot mee, als laatste redmiddel gaat een stuk touw mee van
2 meter, lus aan het ene eind, lens door de lus, voet op het andere eind
strak trekken tot de juiste hoogte en schieten.
Scheelt een hoop gebibber.

Gr. Ton
That's improvice 8)

harry bul

Bericht door harry bul » do dec 07 2006 5:11 pm

SwederD70 uitstekende foto's zowel die gemaakt is met de 18/70mm als met de 50mm alltwee in mijn ogen van perfekte kwaliteit.
zo zie je maar de 18/70 is toch een hele goede lens heb hem zelf ook en ook de 50mm 1.8

Harry

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do dec 07 2006 5:52 pm

Hallo Sweder,

Mooie foto's, maar ik zie ze liever iets lichter. Kan natuurlijk ook komen door het verschil in monitor. Zo zie ik niet goed het stuur in de racewagen. Ikzi eeen donker gedeelte met een paar knoppen.
De meiden benne ook wat te licht. Ik heb ze effe op mijn oog bewerkt en dan zien ze er beter uit. Opvallend was dat je daardoor de oneffenheden in de lak van de racewagen ook zag. Het gedeelte bij de namen van de coureurs. Weet niet of het jou ook opgevallen was. Jammer trouwens dat de exif gegevens niet mee opgeslagen zijn.

Even goed petje af!

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

harry bul

Bericht door harry bul » do dec 07 2006 7:42 pm

pancaran's zou toch eens de monitor caibreren als ik jou was op mijn monitor is het echt goed.

Harry

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » do dec 07 2006 8:23 pm

Bij mij ook prima kleuren hier op de monitor.
Ook van het stuur is veel detail te zien.
Te gekke foto trouwens van de Audi, ga zelf al vele jaren naar Le Mans dus die foto spreekt me extra aan natuurlijk.
De lenzen die je gebruikt hebt heb ik zelf ook en ben dezelfde mening toegedaan dat dat hele goede lenzen zijn, ook de 18-70mm.
Volgens mij heb je een topdag gehad daar.

Groetjessssssssssssss
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » do dec 07 2006 8:23 pm

Nou, Pancaran's iets klopt er niet, als je de Audi R10 te donker ziet en de meiden te licht?? Of je monitor is te donker af gesteld of te licht, kan niet allebei tegelijkertijd...
Nou ja die vlekken bij de namen van de coureurs komt door de jpg compressie en de kleur rood...

DSC_8718
18-70mm f=27mm | 1/200 | f3.8 | ISO500 | i-TLL Flash zonder omnibounce

DSC_8859
50mm f1.8D | 1/250 | f8 | ISO800

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do dec 07 2006 8:31 pm

SwederD70 schreef:Nou, Pancaran's iets klopt er niet, als je de Audi R10 te donker ziet en de meiden te licht?? Of je monitor is te donker af gesteld of te licht, kan niet allebei tegelijkertijd...
Nou ja die vlekken bij de namen van de coureurs komt door de jpg compressie en de kleur rood...

DSC_8718
18-70mm f=27mm | 1/200 | f3.8 | ISO500 | i-TLL Flash zonder omnibounce

DSC_8859
50mm f1.8D | 1/250 | f8 | ISO800
Ja sorry foutje, de meiden zijn ook wat donker...
Overigens zie ik op beide foto's de, ja hoe noem je dat... zeg maar de rondingen (nee niet van die meiden :evil: ) van de lampen in de lak van de auto's.

@Harry

Dat dacht ik dus ook, echter bleek een foto van mij precies overeen te komen met de afdrukken daarvan op een printer bij een drukkerij. Men gebruikt deze printer om te zien hoe het resultaat eruit komt te zien na het drukken. Dus........
De test hebben we gedaan omdat bij twee buren van mij de opnamen te licht waren. Bleek dus aan hun TFT te liggen en niet aan mijn CRT scherm.

Edoch ik zal een calibratieprogje draaien.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”