Nikon 17-55 AF-s 2.8 ED
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
En hij is idd binnen.
Die @#$%& van een bezorger, had hem zomaar bij de deur gezet????
Er was niemand thuis, dus laten we hem maar achter de plantenbak deponeren.
Terwijl het wel een TNT Zekerpakket zending was. Staat daar even een kapitaal voor de deur....
Maar mijn eerste NIKON bezit is een feit. Nu de body nog.
En ligt al in het Brabants op mij te wachten.....
Objectief ziet er trouwens prima uit. bouwjaar 2006. incl. zonnekap en doppen maar helaas zonder beschermzak.
Die @#$%& van een bezorger, had hem zomaar bij de deur gezet????
Er was niemand thuis, dus laten we hem maar achter de plantenbak deponeren.
Terwijl het wel een TNT Zekerpakket zending was. Staat daar even een kapitaal voor de deur....
Maar mijn eerste NIKON bezit is een feit. Nu de body nog.
En ligt al in het Brabants op mij te wachten.....
Objectief ziet er trouwens prima uit. bouwjaar 2006. incl. zonnekap en doppen maar helaas zonder beschermzak.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
Vorig jaar is er in het blad Chip Foto Video Digitaal (nr. 04/2007) een test geweest van dit objectief, waarin die vergeleken werd met een paar andere objectieven van Tamron en Sigma. (o.a. Tamron 17-50mm f/2.8, Sigma 18-50mm f/2.8 ). In de conclusie valt te lezen:
Nou heb ik toch wel wat twijfels bij deze test, moet ik zeggen. Ik zie, naast een geschreven verhaal, alleen maar een tabel met getallen. Ik lees niets over kleurweergave, iets wat toch een erg belangrijk aspect is aan een objectief. Voorbeeldfoto's zijn er ook niet bij.
Ik heb eens wat op internet aan tests bekeken. Er is inderdaad een test te vinden die eveneens nogal sceptisch is over dit objectief, die van Ken Rockwell. Maar ik lees ook tests, die juist heel lovend zijn. (Voorbeeld 1/Voorbeeld 2)
Opvallend, die verschillen in beoordeling. Wat de een als optisch dezelfde kwaliteit beschouwt (Ken Rockwell), daar ziet de ander een groot verschil (die laatste test). Ik doel daarbij op de vergelijking met goedkopere objectieven die gemaakt wordt. Het maakt blijkbaar nogal uit hoe fijn besnaard je bent, als het gaat om het beoordelen van foto's.
Ik weet zelf uit eigen ervaring hoe duidelijk de verschillen tussen mijn Nikkor AF 35-70mm f/2.8 en mijn eerdere Nikkor AF 35-80mm f/4-5.6 mij opvielen. Die laatste kon best een heel aardige scherpte geven. Maar het was voor mij vooral de kleurweergave die ze onvergelijkbaar maakten. Daardoor kreeg ik zoiets van: wat mij betreft vanaf nu alleen professionele Nikkors (en vaste brandpunten, die dat ook presteren). En dan zijn het toch veelal de kleine dingen die het doen. Dingen waarvoor je soms goed moet kijken.
Het zou er dus op neerkomen dat je maar beter een Tamron of Sigma zou kunnen kopen.Canon en Nikon zullen het niet graag lezen: wie de betere behuizing en de reputatie van de klinkende namen niet interessant vindt, krijgt met een lens van Sigma of Tamron een alternatief dat voor een duidleijk lagere prijs dezelfde - of een betere - beeldkwaliteit biedt.
Nou heb ik toch wel wat twijfels bij deze test, moet ik zeggen. Ik zie, naast een geschreven verhaal, alleen maar een tabel met getallen. Ik lees niets over kleurweergave, iets wat toch een erg belangrijk aspect is aan een objectief. Voorbeeldfoto's zijn er ook niet bij.
Ik heb eens wat op internet aan tests bekeken. Er is inderdaad een test te vinden die eveneens nogal sceptisch is over dit objectief, die van Ken Rockwell. Maar ik lees ook tests, die juist heel lovend zijn. (Voorbeeld 1/Voorbeeld 2)
Opvallend, die verschillen in beoordeling. Wat de een als optisch dezelfde kwaliteit beschouwt (Ken Rockwell), daar ziet de ander een groot verschil (die laatste test). Ik doel daarbij op de vergelijking met goedkopere objectieven die gemaakt wordt. Het maakt blijkbaar nogal uit hoe fijn besnaard je bent, als het gaat om het beoordelen van foto's.
Ik weet zelf uit eigen ervaring hoe duidelijk de verschillen tussen mijn Nikkor AF 35-70mm f/2.8 en mijn eerdere Nikkor AF 35-80mm f/4-5.6 mij opvielen. Die laatste kon best een heel aardige scherpte geven. Maar het was voor mij vooral de kleurweergave die ze onvergelijkbaar maakten. Daardoor kreeg ik zoiets van: wat mij betreft vanaf nu alleen professionele Nikkors (en vaste brandpunten, die dat ook presteren). En dan zijn het toch veelal de kleine dingen die het doen. Dingen waarvoor je soms goed moet kijken.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik ben me ook aan het orienteren op een 17-55 mm AF-S f/2,8.
Wil mijn Tokina en Tamron de deur uit doen en deze vervangen voor deze prachtige lens van nikon.
Iemand nog tips waar deze goedkoper te krijgen is dan bij KE voor € 1110,- ?
Als iemand met een D300 een RAW file kan sturen van 17 mm @ 2,8 en 55 mm 2,8??
Wil mijn Tokina en Tamron de deur uit doen en deze vervangen voor deze prachtige lens van nikon.
Iemand nog tips waar deze goedkoper te krijgen is dan bij KE voor € 1110,- ?
Als iemand met een D300 een RAW file kan sturen van 17 mm @ 2,8 en 55 mm 2,8??
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Op Tweakers staat KE niet eens in het overzicht, terwijl die toch goedkoper is. Dus als je ervoor gaat zal je toch wel bij KE uitkomen denk ik.
Code: Selecteer alles
http://tweakers.net/pricewatch/83440/Nikon-(Nikkor)-AF-S-DX-17-55mm-f-2.8-G-IF-ED-(o77mm)-prijzen.html
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Roelof, ik weet het nog niet, misschien wel misschien niet
Als ik hem voor zaterdag nog niet heb wil ik hem wel even testen en er een panotje mee maken
Zou je iig een NEF ergens kunnen uploaden (bij megaupload ofzo?)

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- veenklvd
- Forumlid
Laatst gewijzigd door veenklvd op di mei 20 2008 3:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D300/MB-D10 | AF-S NIKKOR 17-55 1:2.8G DX | AF-S VR-NIKKOR 70-200 1:2.8G
MANFROTTO 3021PRO | MANFROTTO 701RC2 | MANFROTTO 804RC2
SB-800
SB-800
- Cees
- Forumlid
Zou MM ze hier vandaan hebben?
http://www.nexlineshop.co.uk/items.php?id=47715906
Snap niet dat dit aangeboden wordt, betrouwbaar? Niet dus, als ik DPreview mag geloven, en dat doe ik!
http://www.nexlineshop.co.uk/items.php?id=47715906
Snap niet dat dit aangeboden wordt, betrouwbaar? Niet dus, als ik DPreview mag geloven, en dat doe ik!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- veenklvd
- Forumlid
het schijnt inderdaad fraude te zijn volgens het onderstaande draadje op dpreview
http://forums.dpreview.com/forums/readf ... angemode=1
http://forums.dpreview.com/forums/readf ... angemode=1
D300/MB-D10 | AF-S NIKKOR 17-55 1:2.8G DX | AF-S VR-NIKKOR 70-200 1:2.8G
SB-800
SB-800
De Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8G is een heel goed objectief met een goede scherpte en mooie kleuren.
Alleen op zijn uiterste groothoekstand, 17mm, is hij op zijn minst. Chromatisch aberraties gaan dan een rol spelen.
Twee foto's waarin dat naar voren komt, al zul je het zo op het scherm moeilijk kunnen zien in het grootste formaat op die website zelf. Want dat formaat is niet zo enorm.

f=17mm (DX) - 1/40s - f/5,6 - ISO 200

f=17mm (DX) - 1/25s - f/4 - ISO 400
Als je er in zo'n geval een AF-S 14-24mm f/2.8G opzet, zul je dat niet hebben. Maar de aanschaf daarvan laat nog op zich wachten.
Alleen op zijn uiterste groothoekstand, 17mm, is hij op zijn minst. Chromatisch aberraties gaan dan een rol spelen.
Twee foto's waarin dat naar voren komt, al zul je het zo op het scherm moeilijk kunnen zien in het grootste formaat op die website zelf. Want dat formaat is niet zo enorm.

f=17mm (DX) - 1/40s - f/5,6 - ISO 200

f=17mm (DX) - 1/25s - f/4 - ISO 400
Als je er in zo'n geval een AF-S 14-24mm f/2.8G opzet, zul je dat niet hebben. Maar de aanschaf daarvan laat nog op zich wachten.
Hallo
Ik ben dit hier eens aandachtig aan het volgen omdat ik ook wel interesse heb in nog een topglas van nikon. Ik weet dat de nikon 300mm prime fenomenaal scherp is.
Maar de nikon 17-55 f2.8 heb ik toch mijn twijfels over. Zou het niet beter zijn om de nikon 24-70 f2.8 te nemen? Die is nieuwer en heeft nano coating voor mooiere kleuren. Ik werk met een d300 dus zou je meer naar de 17-55 grijpen maar zal het verschil met mijn tamron 17-50 niet miniem zijn.
Groeten Davy
Ik ben dit hier eens aandachtig aan het volgen omdat ik ook wel interesse heb in nog een topglas van nikon. Ik weet dat de nikon 300mm prime fenomenaal scherp is.
Maar de nikon 17-55 f2.8 heb ik toch mijn twijfels over. Zou het niet beter zijn om de nikon 24-70 f2.8 te nemen? Die is nieuwer en heeft nano coating voor mooiere kleuren. Ik werk met een d300 dus zou je meer naar de 17-55 grijpen maar zal het verschil met mijn tamron 17-50 niet miniem zijn.
Groeten Davy