Apple of Windows?

Discussies over fotobewerking en archivering
foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Apple of Windows?

Bericht door foto-ed » wo dec 06 2006 11:33 am

Beste forumgebruikers,

Ik sta voor een keuze en wil jullie om jullie mening vragen.
Ik ben toe aan een laptop. Deze wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor fotobewerking en misschien een beetje videobewerking.
Ik hoor van heel veel mensen dat een apple beter is vor grafische toepassingen. Is dit zo en waarom is dit zo?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

BVD.

Rik
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rik » wo dec 06 2006 1:35 pm

Hallo Ed,
Ik heb zelf een Apple en ik ben daar tevreden over. Een van de belangrijkste redenen om toendertijd tot de aanschaf van een Apple over te gaan is dat je geen last heb van virussen en andere rotzooi waar windows zo door geteisterd wordt. Dus dat is in ieder geval een pluspunt.
Verder is Apple van oudsher het platform voor grafici en fotografen. Dus ze zijn er heel erg op ingespeeld. De beeldschermen zijn ook van goede kwaliteit en goed in te stellen (hoewel het me nog steeds niet gelukt is m'n beeldscherm goed te calibreren voor Nikon Capture NX :oops:).
En de vormgeving en gebruiksvriendelijkheid is ook dik in orde. En dat is ook wat waard!
Ik hoop dat je hier al wat mee kan.

Groeten, Rik
NCN-lid
D7100, een mooi setje lenzen, een flitser en nog zo wat hulpmiddelen. https://www.rikvuurmans.com

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo dec 06 2006 2:56 pm

Het besturingssysteem van Apple (OSX) zit verdomd goed in elkaar en is rete-stabiel. Windows-gedoe als virusscanner up-to-date houden en regelmatig schijfdefragmenteren is niet meer aan de orde.
Een Mac systeem (vast of draagbaar) is tegenwoordig zelfs voordeliger is dan bijvoorbeeld een Dell met technisch dezelfde specs.

De gebruikersvriendelijkheid van de OSX desktop is tot op heden ongeevenaard. Stap eens een Apple Centre binnen en speel 's met zo'n Mac!

http://www.apple.com/nl/buy/locator/

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo dec 06 2006 3:33 pm

Is een moeilijke vraag.
Maar ik ga het toch proberen.

Ik werk regelmatig met 3 verschillende platformen OSX, windows en Linux .
Allemaal hebben ze zo wel hun eigen voor en tegen wat betreft fotobewerking software.

keuze breedte is bij Windows gewoon het grootst, kort gevolgd door OSX met dan Linux waarbij de meest populaire pakketten zoals Photoshop niet werken hoewel daar vaak wel bruikbare gratis alternatieven voor beschikbaar zijn.

Apple heeft een grote naam in de grafische wereld. Maar ook op de andere platformen zijn de laatste jaren de ontwikkelingen erg hard gegaan.

Apple levert hard en software in een compleet pakket waardoor compatibiliteit problemen tot een minimum beperkt blijven aan de andere kant ben je weer beperkt in de keuze van je hardware.

Of anders gesteld heb je vaak voor hetzelfde geld snellere hardware in de vorm van een notebook (PC) icm XP of in de nabije toekomst Vista.

Echt grote prestatie verschillen in PS9 CS2 tussen OSX of de XP versie is mij met vergelijkbare hardware niet opgevallen. vergelijk op Intel core 2 duo.

Het mooie van een Apple op het moment is de mogelijkheid dat je doormiddel van bootcamp heel makkelijk een dual boot Native XP / OSX en zelfs later ook nog een Linux machine kunt creëren hoewel er nu al native Linux (ubuntu versies) beschikbaar zijn voor Intel Apple hardware.
Je vangt dan eigenlijk 3 native vliegen in een klap :) .

CS2 draait nog steeds onder rosetta op een intel MAC het wachten is op CS3 voor een native versie van PS.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo dec 06 2006 4:18 pm

Interessant! Een mens leert nog eens wat!

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo dec 06 2006 4:42 pm

Het is ook mogelijk OSX op een intel/amd computer te draaien,niet geheel legala, maar dat zullen de meeste photoshoppen ook niet zijn.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo dec 06 2006 5:10 pm

hjanssen schreef:Het is ook mogelijk OSX op een intel/amd computer te draaien,niet geheel legala, maar dat zullen de meeste photoshoppen ook niet zijn.
Is inderdaad heel goed mogelijk en zeker geschikt om een keer aan het OSX besturingssysteem te proeven.

Wel moet je, wil je zeker zijn dat alles functioneert enigszins rekening houden met welke hardware wordt aangeschaft.

Ook is aan het draaien van OSX op een PC op zich niks illegaal aan.

Als je meer informatie zoekt over het draaien van OSX op een x86 systeem en hardware compatibiliteit zou je hier eens een kijkje kunnen nemen. OSx86

Luc
flickr

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » wo dec 06 2006 5:10 pm

luc schreef: Het mooie van een Apple op het moment is de mogelijkheid dat je doormiddel van bootcamp heel makkelijk een dual boot Native XP / OSX en zelfs later ook nog een Linux machine kunt creëren hoewel er nu al native Linux (ubuntu versies) beschikbaar zijn voor Intel Apple hardware.

Luc

Ik begrijp dus dat je op een apple ook windows kan draaien? Moet ik dan ook een extra licentie van windows aanschaffen?
Het wordt nu wel heel intressant! Hoe reageert PS hierop? Kan ik de PS die ik nu heb ook gewoon op apple gebruiken? (Huidige is windows versie...)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo dec 06 2006 5:20 pm

foto-ed schreef:
luc schreef: Het mooie van een Apple op het moment is de mogelijkheid dat je doormiddel van bootcamp heel makkelijk een dual boot Native XP / OSX en zelfs later ook nog een Linux machine kunt creëren hoewel er nu al native Linux (ubuntu versies) beschikbaar zijn voor Intel Apple hardware.

Luc

Ik begrijp dus dat je op een apple ook windows kan draaien? Moet ik dan ook een extra licentie van windows aanschaffen?
Het wordt nu wel heel intressant! Hoe reageert PS hierop? Kan ik de PS die ik nu heb ook gewoon op apple gebruiken? (Huidige is windows versie...)
Ja, je moet dan eigenlijk een nieuwe licentie van Windows aanschaffen of je oude licentie overzetten (ook daar zijn verschillende mogelijkheden voor ) Je PS voor Windows draait niet onder XP je hebt dus de MAC versie van PS nodig om onder OSX te draaien maar ik denk dat je voorlopig beter af bent met een PS9 CS2 versie onder XP omdat de MAC versie nog onder Rosetta draait op macintel hardware.

Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op maar mogelijkheden zijn er wel degelijk.

Luc.
flickr

Rik
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Rik » wo dec 06 2006 7:04 pm

Opmerkelijk genoeg is Capture NX een van de weinige programma's die maar in een versie op de markt is en die zowel onder Windows als Mac OSX kan draaien. Van veel programma's zijn aparte windows en Mac-versies op de markt. En houdt er ook rekening mee dat er programma's zijn die alleen in een windows-versie worden uitgebracht, bijvoorbeeld PaintShop Pro. Aan een aantal van die programma's die alleen in een windowsversie op de markt zijn mis je echter niet zo veel, dus...
NCN-lid
D7100, een mooi setje lenzen, een flitser en nog zo wat hulpmiddelen. https://www.rikvuurmans.com

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo dec 06 2006 8:54 pm

Eehm,
Voor zover ik weet zijn er wel degelijk twee versies van Capture NX, eentje voor Windows en eentje voor Mac. Ze zijn van de Nikon support apart te downloaden.

Gr,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo dec 06 2006 9:54 pm

Van Bibble zijn er zelfs drie versies; voor Windows, OSX (zowel PPC als Intel) én Linux. Wanneer software ontwikkelaars verstandig hun technologieën kiezen is het in één keer ontwikkelen van een pakket voor verschillende platformen geen enkel probleem. En het verbreedt bovendien je klantenkring.

Programma's die alleen met Windows werken en waarvoor geen aanvaardbaar alternatief bestaat (kan ik me niet voorstellen... ;-) ) kan je op en Intel Mac draaien met zowel Parallels als wellicht ook Darwine.

Photoshop CS3 zal als een trein lopen op Intel Macs. In de eerste helft van komend jaar komt overigens een nieuwe versie OSX uit (10.5) die ook bestaande Mac's (dus ook PPC modellen) zo'n 10 tot 20% sneller zal maken waar het gaat om schermafhandeling en multi-tasking. Bovendien wordt deze versie schermresolutie-onafhankelijk. Een drie-dubbele opsteker dus. Ook met name voor de Photoshop fans onder ons...!

Daarnaast zitten er weer wat leuke nieuwe dingetjes in: http://www.apple.com/macosx/leopard/index.html

(en het draaien van OSX op een niet-Apple PC is zeker illegaal)

Macosx

Bericht door Macosx » wo dec 06 2006 10:19 pm

Koop een Mac, en als je toch windows wilt, de nieuwste Macs draaien net zo gemakkelijk Windows !

8)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo dec 06 2006 11:35 pm

onno schreef:
(en het draaien van OSX op een niet-Apple PC is zeker illegaal)
Met alle respect Onno,

Maar volgens mij kun je wettelijk gezien in Nederland er helemaal niks tegen doen.

Al draai ik het op mijn wekkerradio en al helemaal niet als ik gewoon voor de software heb betaald.
Dus is het niet illegaal, dat ze het bij Apple zogenaamd liever niet zien gebeuren is natuurlijk een heel ander verhaal.

Daar komt nog bij dat het voor Apple helemaal zo een slechte ontwikkeling nog niet hoeft te zijn.
Hoe meer gebruikers je hebt in de hobby/thuis sfeer des te meer marktaandeel zal je oogsten in de professionele omgevingen.
Als je dan vervolgens gaat kijken wat een Vista versie in Nederland moet gaan kosten dan denk ik dat er voor OSX-x86 een gigantisch groot gat in de markt gaat ontstaan... zeker als straks echt blijkt dat vista moeilijk te kraken is.

MS graaft deels zijn eigen graf door de prijzen gigantisch hoog te maken en aan de andere kant te zorgen dat thuisgebruikers geen illegale versies meer kunnen draaien. Linux timmert ook hard aan de weg en gaat geheel open source ook mooie oplossingen bieden.
Apple kijkt aan de zijlijn toe en wacht af wie er uiteindelijk in de kuil springt en slaat op het juiste moment meedogenloos toe :D .
flickr

BUG322

Bericht door BUG322 » do dec 07 2006 4:13 pm

Afbeelding

De apple heeft zo zijn beperkingen
oa dat je er geen behoorlijke games voor kunt krijgen.

groetjes

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”