Capture NX of Lightroom
Capture NX of Lightroom
Ik wil eens gaan proberen met NEF.
Welk programma kan ik daarvoor (naast het reeds in mijn bezit zijnde Photoshop Elements 6) kopen?
Capture NX, Lightroom, of .......
Alvast bedankt voor de tips.
Welk programma kan ik daarvoor (naast het reeds in mijn bezit zijnde Photoshop Elements 6) kopen?
Capture NX, Lightroom, of .......
Alvast bedankt voor de tips.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik persoonlijk gebruik sinds kort Lightroom. Heb ook NX geprobeerd maar dat vind ik minder handig/overzichtelijk. Maar ik ben dan ook geen expert op dat gebied...
In Lightroom heb ik alles overzichterlijk tot mijn beschikking en kan ik ook nog eens alles snel vinden. Ook het importeren van bestanden uit de camera gaat super simpel en helemaal aangepast worden naar je voor keuren. Zo laat ik de bestandsnaam aanpassen naar de datum plus een prefix. Erg handig.
Marc
In Lightroom heb ik alles overzichterlijk tot mijn beschikking en kan ik ook nog eens alles snel vinden. Ook het importeren van bestanden uit de camera gaat super simpel en helemaal aangepast worden naar je voor keuren. Zo laat ik de bestandsnaam aanpassen naar de datum plus een prefix. Erg handig.
Marc
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
Ik gebruik al een tijdje NX en moet zeggen dat ik er zeer over te spreken ben. Eventjes met het boek op schoot en de tut's van Nikon's supportsite erbij. Ook dan zijn er de nodige instellingen in naamgeving, etc. door te voeren.
Zeker het weer op kunnen slaan als NEF-bestand. Scheelt heel wat MB's in je archief.
Je lenzen worden herkend; 10.5 gemakkelijk defishen of toch weer anders 'kleuren'/uitsnijden/etc.
Behalve de snelheid (wat volgens mij verbeterd wordt door een tweede HD in je computer te prikken en daar je cache op op te slaan) en de fossiele interface (sorrie nikon, dit kan beter. Kijk naar viveza's interface voor photoshop/aperture).
Adios Sanne
Zeker het weer op kunnen slaan als NEF-bestand. Scheelt heel wat MB's in je archief.
Je lenzen worden herkend; 10.5 gemakkelijk defishen of toch weer anders 'kleuren'/uitsnijden/etc.
Behalve de snelheid (wat volgens mij verbeterd wordt door een tweede HD in je computer te prikken en daar je cache op op te slaan) en de fossiele interface (sorrie nikon, dit kan beter. Kijk naar viveza's interface voor photoshop/aperture).
Adios Sanne
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb beide maar prefereer Lightroom.
Is voor mij persoonlijk overzichtelijker dan NX.
En zeker sneller.
Maar nogmaals, dat is persoonlijk natuurlijk.
Mvg, Gino
Is voor mij persoonlijk overzichtelijker dan NX.
En zeker sneller.
Maar nogmaals, dat is persoonlijk natuurlijk.
Mvg, Gino

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb beide programma's (maar ook o.a. Capture One). Hoewel elk programma zo z'n eigen voordelen heeft, prefereer ik absoluut NX. Alleen NX herkent het grote scala aan instelmogelijkheden van de camera (zoals de picture control instellingen en D-lighting), welke dan achteraf nog weer kunnen worden gewijzigd. Bovendien vind ik de kleurweergave van NX beter dan Lightroom, maar dat kan een kwestie van smaak/instellingen zijn. Ook de U-point technologie van NX vind ik een plus.
Jur
- vulture
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik geef de voorkeur aan Lightroom. Veel makkelijker om daar bewerkingen mee uit te voeren. Ook veel presets als je die wilt gebruiken. Wil je je foto's snel en simpel bewerken dan zeker Lightroom nemen wat de bovenstaande heren vergeten te zeggen is dat je voor beide programma' s wel genoeg intern geheugen moet hebben. Anders wort het wel erg traag allemaal. Capture is langzamer dan Lightroom. (op mijn MAC)
- Wim Hummelman
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ik heb beide programma's en ook nog Lightroom Beta werkt zonder dat deze na 30dagen verloopt. Lightroom 1.3 werk zeer snel en makkelijk, maar Beta is sneller. De originele komt augustus en ik zal zeker overstappen, de mogelijkheden zijn ongeveer hetzelfde.
Nikon E4300, D300, D70S, Nikkor 18-70G, 17-55 2.8, 28-105macro, 70-300, 60micro, 300 f4, bs900
Allemaal bedankt.
De keuze wordt/werd er niet gemakkelijker op.
Was eigenlijk te verwachten, want e.e.a. is natuurlijk erg subjectief.
Ik heb inmiddels NX besteld.
Kan ik geen buil vallen aan de kosten, want Lightroom is toch aanmerkelijk duurder.
Bevalt e.e.a. dan kan ik altijd nog op Lightroom overstappen.
Ik heb gekeken met PE 6, maar dat is niet zo handig, je kunt bijvoorbeeld de items niet bij naam terugvinden in de helpfunctie (vreemd, raar, maar waar).
Als er iemand tips heeft voor/over NX, graag!
De keuze wordt/werd er niet gemakkelijker op.
Was eigenlijk te verwachten, want e.e.a. is natuurlijk erg subjectief.
Ik heb inmiddels NX besteld.
Kan ik geen buil vallen aan de kosten, want Lightroom is toch aanmerkelijk duurder.
Bevalt e.e.a. dan kan ik altijd nog op Lightroom overstappen.
Ik heb gekeken met PE 6, maar dat is niet zo handig, je kunt bijvoorbeeld de items niet bij naam terugvinden in de helpfunctie (vreemd, raar, maar waar).
Als er iemand tips heeft voor/over NX, graag!