vraagjes over analoge fotografie
vraagjes over analoge fotografie
Nu ik mezelf een oude analoge camera heb aangeschaft heb ik eerst een paar vragen, als absolute beginneling wat betreft analoog fotograferen.
Komt de ISO uit een digitale camera (in mijn geval een D50) overeen met film wat betreft de belichtingstijd?
Oftewel geeft een ISO X met sluitertijd Y en diafragma Z dezelfde belichting op een d-slr als op een slr?
Ik heb een stapel oude boeken over fotografie, en daar wordt veel gesproken over films belichten als ware ze van een mindere ISO gevoeligheid waren, een ISO 1600 film belichten als 800 bijvoorbeeld. Levert dit met moderne film nog steeds betere resultaten?
Verder nog tips?
Komt de ISO uit een digitale camera (in mijn geval een D50) overeen met film wat betreft de belichtingstijd?
Oftewel geeft een ISO X met sluitertijd Y en diafragma Z dezelfde belichting op een d-slr als op een slr?
Ik heb een stapel oude boeken over fotografie, en daar wordt veel gesproken over films belichten als ware ze van een mindere ISO gevoeligheid waren, een ISO 1600 film belichten als 800 bijvoorbeeld. Levert dit met moderne film nog steeds betere resultaten?
Verder nog tips?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: vraagjes over analoge fotografie
Het antwoord kan kort zijn: jaWoudschim schreef:Komt de ISO uit een digitale camera (in mijn geval een D50) overeen met film wat betreft de belichtingstijd?
Oftewel geeft een ISO X met sluitertijd Y en diafragma Z dezelfde belichting op een d-slr als op een slr?...
Een paar jaar geleden heb ik een 800 ISO film op advies van mijn fotowinkel op ik meen 1600 ISO belicht. Zij zouden dan bij het lab aangeven dat de film onderbelicht was en opgekrikt moest worden.Woudschim schreef:.... en daar wordt veel gesproken over films belichten als ware ze van een mindere ISO gevoeligheid waren, een ISO 1600 film belichten als 800 bijvoorbeeld.
Levert dit met moderne film nog steeds betere resultaten?
Het resultaat was belabberd.
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Films hebben iets wat chips niet hebben en dat is belichtingsspeelruimte. Een film kan min of meer straffeloos tot 2/3 stop onder- of overbelicht worden. Bij normale ontwikkeling geeft dit nauwelijks zichtbare verschillen. Bij afdrukken worden verschillen gecompenseerd.
Pushen of pullen (ontwikkelen) van fims is een ander verhaal. Een push-ontwikkeling gebruik je bij een bewust onderbelichtte film. Bij een ISO 400 film stel je de ISO waarde van de camera in op ISO 800. De hele film wordt een stop onderbelicht. Dit verlies compenseer je met een langere ontwikkeling. Hoeveel langer is afhankelijk van de gebruikte film en ontwikkelaar. Het contrast neemt wel toe.
In het verleden gebruikte ik hoofdzakelijk Kodak T-Max 400 als ISO 800. Ik heb deze film regelmatig gepushd tot ISO 3200. Dit gaf veel betere resultaten dan T-Max 3200 of Fuji Neopan 1600 als 3200.
Bij pullontwikkeling ga je films overbelichten (ISO 400 film als ISO 200) en ontwikkel je korter. Dit geeft een betere detaillering in de schaduwen.
@Woudschim: misschien kunnen we eens wat afspreken via PB?
Pushen of pullen (ontwikkelen) van fims is een ander verhaal. Een push-ontwikkeling gebruik je bij een bewust onderbelichtte film. Bij een ISO 400 film stel je de ISO waarde van de camera in op ISO 800. De hele film wordt een stop onderbelicht. Dit verlies compenseer je met een langere ontwikkeling. Hoeveel langer is afhankelijk van de gebruikte film en ontwikkelaar. Het contrast neemt wel toe.
In het verleden gebruikte ik hoofdzakelijk Kodak T-Max 400 als ISO 800. Ik heb deze film regelmatig gepushd tot ISO 3200. Dit gaf veel betere resultaten dan T-Max 3200 of Fuji Neopan 1600 als 3200.
Bij pullontwikkeling ga je films overbelichten (ISO 400 film als ISO 200) en ontwikkel je korter. Dit geeft een betere detaillering in de schaduwen.
@Woudschim: misschien kunnen we eens wat afspreken via PB?
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Re: vraagjes over analoge fotografie
Wat voor toestel heb je gekochtWoudschim schreef:Nu ik mezelf een oude analoge camera heb aangeschaft heb ik eerst een paar vragen, als absolute beginneling wat betreft analoog fotograferen.
Verder nog tips?

Inderdaad een Ricoh uit 1960, binnenkort krijg ik ook nog een Praktica MTL3, en dinsdag ga ik langs bij iemand die wat oud fotospul voor niets wegdoet. Ik hoop op een mooie oude Nikon 
Nu nog een doka, ik weet dat mijn opa nog al zijn doka spullen heeft, en een Olympus OM1N, ik mis alleen de ruimte om alles in ere te herstellen.
Arjan, lijkt me leuk, je hebt pm.

Nu nog een doka, ik weet dat mijn opa nog al zijn doka spullen heeft, en een Olympus OM1N, ik mis alleen de ruimte om alles in ere te herstellen.
Weet je zeker dat hij uit 1960 komt? Zo ziet de camera er niet uit en volgens mij werd de singlex II eind jaren 70 geproduceerd. Of heb je meer Ricoh's?Woudschim schreef:Inderdaad een Ricoh uit 1960, binnenkort krijg ik ook nog een Praktica MTL3, en dinsdag ga ik langs bij iemand die wat oud fotospul voor niets wegdoet. Ik hoop op een mooie oude Nikon
Ga daar maar niet vanuitWoudschim schreef:Het kan zijn dat mijn informatiebron foutief was, maar van wat ik op internet heb kunnen vinden komt de Singlex II uit 1960.

Ok, prima.
1976 dus.
Zo te zien had ik een koopje, er staat iemand die hem heeft gekocht met 2 lenzen voor 70 dollar. Ik had hem met 2 lenzen, draadontspanner, flitser en tas voor 15 euro.
Zit er overigens veel verschil in kwaliteit van verschillende merken fotorolletjes, en hoe is dit te zien in de praktijk?
1976 dus.

Zo te zien had ik een koopje, er staat iemand die hem heeft gekocht met 2 lenzen voor 70 dollar. Ik had hem met 2 lenzen, draadontspanner, flitser en tas voor 15 euro.
Zit er overigens veel verschil in kwaliteit van verschillende merken fotorolletjes, en hoe is dit te zien in de praktijk?
Dat is inderdaad een koopje, had ik hem niet voor laten liggen. Nou ja heel veel is het spul ook niet waard. Wat van belang is, zijn de lenzen aardig schoon, doet de lichtmeter het goed? En hoe ziet het schuimrubber van de afdichtingen en de spiegeldemping er uit?Woudschim schreef:Ok, prima.
1976 dus.
Goe,d ik heb nu al een flinke verzameling (4 body's en 10 lenzen)
Ik was net even aan het controleren, maar de lichtmeting geeft van elke camera weer een andere waarde aan voor over- of onderbelichting, en als ik het meet met de D50 is het weer anders.
Zijn de lichtmeters na vele jaren trouwe dienst gewoon onnauwkeurig geworden? Kan het per camera anders liggen? Moet ik de D50 vertrouwen, of moet ik een aparte lichtmeter kopen?
Help!
Stomme oude prullen haha
Ik was net even aan het controleren, maar de lichtmeting geeft van elke camera weer een andere waarde aan voor over- of onderbelichting, en als ik het meet met de D50 is het weer anders.
Zijn de lichtmeters na vele jaren trouwe dienst gewoon onnauwkeurig geworden? Kan het per camera anders liggen? Moet ik de D50 vertrouwen, of moet ik een aparte lichtmeter kopen?
Help!

Stomme oude prullen haha