Verticale lijnen rechtzetten
Verticale lijnen rechtzetten
Ik wil bij diverse architectuur en interieurfoto's, gemaakt met een 12-24 mm groothoekobjectief de verticale lijnen wat rechter zetten, welke software kan ik hiervoor het beste gebruiken. Ik werk hoofdzakelijk met Adobe Lightroom, maar heb ook Capture NX.
Noël, je moet er in ieder geval met Paint Shop wel rekening mee houden dat de beeldhoek verkleint. Er wordt van elke foto dus wat "weggesneden"
Wil graag meteen een vraag stellen. Van de week is een makelaar bij ons geweest en zijn er foto's gemaakt. Achteraf blijkt dat met 10mm genomen te zijn. Volgens mij zou 12 tot 14 mm een reëler beeld geven. Wat is voor interieur geschikt?
Tammo
Wil graag meteen een vraag stellen. Van de week is een makelaar bij ons geweest en zijn er foto's gemaakt. Achteraf blijkt dat met 10mm genomen te zijn. Volgens mij zou 12 tot 14 mm een reëler beeld geven. Wat is voor interieur geschikt?
Tammo
Hallo Aart,rendier schreef:Bedoel je de foto's recht zetten.
Dat kan gewoon in Capture NX.
In de hulp middelen balk onder het menu balk.
Dan in F3 middelste knop.
Dan de graden instellen.
Als je wat anders bedoeld, dan weet ik het ff niet.
Grt,
aart
Nee, ik bedoel de verticale lijnen bij vertekening van een groothoek recht zetten.
MvrG,
Noël
Hallo Tammo,Tammo Schut schreef:Noël, je moet er in ieder geval met Paint Shop wel rekening mee houden dat de beeldhoek verkleint. Er wordt van elke foto dus wat "weggesneden"
Tammo
Bedankt!
Ik ga het eens proberen met paint shop.
De 12-24 bevalt mij erg goed voor interieurfoto's, wijnig vertekening. met 10 mm heb ik geen ervaring, ik denk dat de vertekening hier iets meer wordt.
MvrG,
Noël
Hallo Marten,Marten schreef:@ Noél: ik neem aan dat je de perspectivische vertekening bedoelt die optreedt bij het gebruik van groothoek: het naar elkaar toelopen van verticale lijnen als je de camera "kantelt".
Dat kan je niet corrigeren met CNX
Wel met Photoshop, b.v. CS2 of CS3
Klopt!
Dit is de juiste omschrijving.
MvrG,
Noël
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Je kunt een gratis programma downloaden, ShiftN
http://www.bestfreewaredownload.com/fre ... hyjoz.html
Daarmee kun je dit corrigeren. Ik heb het wel eens gebruikt.
Best handig hoor als je geen Photoshop hebt
http://www.bestfreewaredownload.com/fre ... hyjoz.html
Daarmee kun je dit corrigeren. Ik heb het wel eens gebruikt.
Best handig hoor als je geen Photoshop hebt

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
je gebruikt lightroom, rechtzetten is daar een standaard functie..... nog niet gevonden?
of bedoel je perspectief? Dat kan in photoshop.
ajuus
emiel
of bedoel je perspectief? Dat kan in photoshop.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve