wat doen jullie met de (mooiste) foto's?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

wat doen jullie met de (mooiste) foto's?

Bericht door Jos van den Elshout » za mei 17 2008 5:39 pm

Hoi.

Ik ben sinds kort toegetreden tot de "serieuze"fotografie.

Ik maak al jaren digitale foto's, maar sinds mijn D60 maak ik foto's die niet te vergelijken zijn met de foto's die ik voorheen met mijn compactcamera heb gemaakt (laatste toestel was een Canon Digital Ixus 800is)

Ik heb de foto's altijd opgeslagen op een servertje met dubbele HD zodat ik altijd een back-up heb. Ze zijn per maand opgeslagen, zodat ik, als ik weet wanneer een foto is gemaakt, altijd een foto terug kan vinden.

Nou heb ik echter een (voor mij) forse investering gedaan in een Nikon D60 met 28-55 lens, en ik heb mijzelf nog verwent met een 70-300VR.
Nou lijkt het mij wel leuk om de foto's aan "de wereld" te tonen via een website, maar ik ben bang dat "de wereld" mijn site niet kan vinden :)

Al de foto's af (laten) drukken en ophangen vind mijn vrouw ook niet zo'n goed idee :lol: (ook maar niet voorgesteld trouwens)

Ik lees hier op het forum dat er veel in "RAW" wordt gefotografeerd, waardoor de foto's ook allemaal nabewerkt moeten worden, wat weer een hoop tijd extra kost.

Vandaar mijn vraag wat jullie met de gemaakte en bewerkte foto's doen?
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » za mei 17 2008 5:44 pm

Ik laat er fotoboeken van maken op onderwerp. Heerlijk om eens in te bladeren tijdens koude dagen, en af en toe eens een afdruk voor aan de muur.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » za mei 17 2008 6:12 pm

Vooral zorgen dat je goede en voldoende backups hebt zodat je ze zeker niet kwijt geraakt.
Een website kost tegenwoordig niet meer zoveel geld, ik bied zelfs plaats voor foto's op mijn website.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za mei 17 2008 6:24 pm

Een aantal foto's die ik leuk vind maak ik afdrukken van op 10x15 in een Polaroid-stijl die gaan in een apart mapje. Daar kijk ik nog wel eens naar.

Verder laat ik heel soms een A4 of A3 print maken. Vakantiefotoboeken maak ik niet, geen zin in dus maak ik er geen tijd voor.

Om te delen zet ik mijn foto's op Flickr, daar staan een wisselend aantal op, nu ca. 850 stuks welke zo'n 100x per dag bekeken worden. Dat is leuk om te zien en de commentaren te lezen. Zelf kijk ik regelmatig op Flickr om inspiratie op te doen.
Verwacht echter op Flickr geen nuttige op/aanmerkingen m.b.t. techniek en/of compositie meestal alleen positief commentaar.

Ik denk niet zo na over de waarde van mijn foto's, het maken vind ik soms leuker/belangrijker dan het eindresultaat. Er hangt bij ons thuis dan ook geen enkele foto van mij aan de muur.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » zo mei 18 2008 12:09 pm

ik zet de beste foto's in een mapje op mijn bureau blad, en dan zorg ik dat ze door een crash of iets dergelijks verwijdert worden :cry: :evil: :D

dit is mij dus overkomen bij een upgrade naar een nieuw moederbord ed.
dus staan nu op deze comp en een aparte hd.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mei 18 2008 12:30 pm

Ik zet mijn foto's op een site. Verder heb ik alles dat ik wil behouden op een harddisk hier, en ik heb m'n backup disk bij m'n ouders liggen. Een backup op een tweede schijf in dezelfde PC geeft wel iets meer veiligheid (crash harddisk), maar is lang niet veilig genoeg. Dus: externe backup schijf kopen, en die liefst ergens anders neerleggen dan thuis.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » zo mei 18 2008 12:47 pm

Hoi Allemaal.

Ik denk dat ik mijn vraag niet geheel duidelijk heb gesteld...

Ik ben idd van mening dat je foto's en foto momenten maar 1X meemaakt, mede daarom is het noodzakelijk om een goede back-up te maken/hebben. Daar zit ook mijn "probleem" niet.
Ikzelf heb een Conceptronic Ch3snas, voorzien van 2 Hd's RAID 1 (320Gb per stuk)
Op deze NAS kan ik ook een webserver draaien, dus ook een website komt eraan.

Ik verwacht dus wel goed te zitten met een degelijke back-up :D

Ik ben echter meer benieuwd wat iedereen met de gemaakte foto's doet???

Net als Paul Demo, die er fotoboeken van laat maken op onderwerp, om deze regelmatig te bekijken.

Maar wat doet men in het algemeen met de foto's?
Worden deze gemaakt, eventueel bewerkt, opgeslagen, en worden ze vergeten, of worden ze afgedrukt, en als behang gebruikt.
Wil graag ideeen, omdat ik het eigenlijk jammer vind om de foto's "te verstoppen" in mijn back_up.

Jos
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » zo mei 18 2008 1:02 pm

Maar wat doet men in het algemeen met de foto's?
Worden deze gemaakt, eventueel bewerkt, opgeslagen, en worden ze vergeten

meestal dit dus bij mij.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

jha

Bericht door jha » zo mei 18 2008 1:06 pm

Uiteraard sla ik ze op (ook op een externe harddisk). Verder vind ik Flickr een goede manier van foto's sorteren en zichtbaar maken (met een Pro-account ook op volledig formaat).

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mei 18 2008 1:10 pm

Alles staat nu op de HD in m'n PC, externe HD en op DVD.

De foto's op de HD sync ik 1x per week met m'n externe HD. Omdat ik nog wel eens wat slordig ben en snel op knopjes druk worden er op de externe HD geen foto's gewist die ik op m'n interne HD wel wis. Daardoor ontstaat wel een wat groot archief, maar wat kost een externe HD nou? 70 euro voor 500gig...

Ik vrees dat die DVD kopieën gaan stoppen zodra ik een D300 heb en alles in RAW blijf doen. Dat wordt wat veel namelijk :)

Remco Jan

Bericht door Remco Jan » zo mei 18 2008 4:32 pm

Ik heb de foto's van dit jaar (2008) op mijn Apple MacBook staan, waar ik ze met Adobe Lightroom beheer en bewerk. Op 2 externe HD's heb ik backups staan. Daarop staan tevens de foto's van voor 2008. Van speciale gelegenheden maak ik ook nog backups op DVD.

Van een aantal foto's laat ik afdrukken maken om op te hangen (ca. 10 per jaar). Het snelle werk om uit te delen (aan opa's en oma's en zo) druk ik zelf af op een Canon S900, maar dit wordt steeds minder, omdat de meeste mensen er intussen wel aan zijn gewend om foto's digitaal te krijgen.

Als je een programma als Lightroom (of APple Aperture) gebruikt, is er bijna geen meerwerk als je in RAW werkt. De meest gebruikelijke bewerkingen (bijvoorbeeld contrast, kleuren en verscherpen) zijn binnen een paar minuten uitgevoerd op alle foto's.

Met de juiste software is werken in RAW niet tijdrovender dan in JPEG.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » zo mei 18 2008 10:27 pm

Ik hoop er zoveel mogelijk te verkopen via mijn site. Mijn collectie is volledig ontsaloten via een database. Als ik klaar ben met fotograferen doe ik de collectie over aan archieven. Ik fotografeer voornamelijk cultuurhistorisch erfgoed: architectuur, landschap en archeologie
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mei 18 2008 10:40 pm

De allermooisten print ik en hang ik aan de muur. A4, A3 of A2 afhankelijk of ze scherp genoeg zijn voor een grote afdruk.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Esveldt

Bericht door Esveldt » zo mei 18 2008 11:08 pm

De mooiste printen.

Themaboeken maken; vakantie etc.

En alle goede foto's staan op een 1,5 TB server.

De analoge ben ik trouwens aan het in scannen.

Elke foto krijgt zijn info mee wie en wat er op staat.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”