dicht-bij fotografie

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

dicht-bij fotografie

Bericht door Hans Braakhuis » wo apr 09 2008 11:49 am

Recentelijk een paar keer commentaar gegeven over foto's van anderen. En dan ging het steeds over macro-fotografie.
Soms met een vergrootglas op een 80-200 zoom, soms met een D80.

Steeds heb ik het dan over: gebruik eens een ander diafragma, of haal de achtergrond weg.

Vanochtend zelf aan het werk:

1. de aangetroffen situatie in mijn tuin:
Afbeelding

2. Dezelfde blauwe druifjes doen het hier ook. Eens wat dichterbij, Er staat toch niet voor niets "macro" op dat knopje.
Afbeelding

3. Met zo'n achtergrond is het natuurlijk niks. Achtergrond weghalen en de flits wat zachter zetten:
Afbeelding

4. Op zoek naar een iets betere compositie; draaien en knippen:
Afbeelding

5. Door de wasmachine gehaald:
Afbeelding

Dit valt natuurlijk nog verder te verbeteren. De compositie is noch steeds niet bijzonder. Het aanwezige (flits)licht is te dominant. Licht van opzij of van achteren, een andere keer eens proberen. De scherpstelling laat ook nog veel te wensen over. Eigenlijk hoort het kroontje, aan de bovenkant van het blauwe druifje scherp te zijn.
Heb het ook nog niet aangedurft om de achtergrond geel te maken, of een andere kleur. Geel met blauw, dat wordt zo Nikon.

Hoe heb ik nu de achtergrond weg gehaald: een overzichtsfoto:
Afbeelding

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » wo apr 09 2008 12:01 pm

Altijd leuk om te zien hoe iedereen aan het werk is.

Jammer vind ik wel bij deze foto de plaats van de scherpte ... het kijkt niet lekker.

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » wo apr 09 2008 12:01 pm

Goeie praktijk tips, worden we wijzer van..
gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo apr 09 2008 2:46 pm

mm ik vind de achtergrond in dit geval maar storend.
er zit of structuur in of tekst aan de andere kant.
het idee op zich is natuurlijk aardig en kan mensen wel op weg helpen.
wat overbelichting op de achtrond zorgt voor egaal wit.
een kleur is er dan volgens mij ook snel in te shoppen.

Arend

Ko

Bericht door Ko » wo apr 09 2008 5:44 pm

Leuk om mensen zo bezig te zien.
Ik mag dat wel een beetje experimenteren.
Misschien een idee om de achtergrond in camouflagekleuren te kleuren? Volgens mij moet de achtergrond wat minder dominant aanwezig zijn en komt het nog enigzins natuurlijk over.

Als ik zou moeten kiezen tussen foto 4 & 5, zou ik voor 4 gaan. net als bij kleding welke regelmatig gewassen wordt, komt ook dit trosje iet wat flets over.
Persoonlijk hou ik wel van knallerig met dit soort onderwerpen.

Leuk en leerzaam hoe je dit toch aanpakt en uitbeeld Hans.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » wo apr 09 2008 7:37 pm

sterkte met je tuin :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

rik6230

Bericht door rik6230 » wo apr 09 2008 8:46 pm

Leuk om te zien wat je bedoelde in de commentaren. Dit is ook niet zo gemakkelijk. Met name de schaduw op het witte papier lijkt mij lastig om die weg te krijgen. Ik ga het ook eens proberen.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo apr 09 2008 10:48 pm

Echt een leuke tip. Je moet er maar opkomen.
Bedankt Hans !

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

junior fotograaf

Bericht door junior fotograaf » do mei 15 2008 9:36 pm

met zwart papier werkt dit soort dingen ook erg leuk.
Zelf getest,zeker als je onderwerp nog knalt qua kleuren kan je leuke dingen doen.
Wel ff proberen de snede van de schaar buiten je beeld te laten vallen,of evt het papier op een andere wijze r om heen krullen aan de achterzijde *idee* ?

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Re: dicht-bij fotografie

Bericht door Mieke53 » do mei 15 2008 9:40 pm

Hans Braakhuis schreef:Recentelijk een paar keer commentaar gegeven over foto's van anderen. En dan ging het steeds over macro-fotografie.
Soms met een vergrootglas op een 80-200 zoom, soms met een D80.

Steeds heb ik het dan over: gebruik eens een ander diafragma, of haal de achtergrond weg.

Vanochtend zelf aan het werk:

1. de aangetroffen situatie in mijn tuin:
Afbeelding

2. Dezelfde blauwe druifjes doen het hier ook. Eens wat dichterbij, Er staat toch niet voor niets "macro" op dat knopje.
Afbeelding

3. Met zo'n achtergrond is het natuurlijk niks. Achtergrond weghalen en de flits wat zachter zetten:
Afbeelding

4. Op zoek naar een iets betere compositie; draaien en knippen:
Afbeelding

5. Door de wasmachine gehaald:
Afbeelding

Dit valt natuurlijk nog verder te verbeteren. De compositie is noch steeds niet bijzonder. Het aanwezige (flits)licht is te dominant. Licht van opzij of van achteren, een andere keer eens proberen. De scherpstelling laat ook nog veel te wensen over. Eigenlijk hoort het kroontje, aan de bovenkant van het blauwe druifje scherp te zijn.
Heb het ook nog niet aangedurft om de achtergrond geel te maken, of een andere kleur. Geel met blauw, dat wordt zo Nikon.

Hoe heb ik nu de achtergrond weg gehaald: een overzichtsfoto:
Afbeelding
HUMOR! :lol:

George Fennes
Clublid
Clublid

wat erg

Bericht door George Fennes » ma mei 19 2008 8:25 am

Nou dat vergrootglas was wel van Canon en dat is toch wel erg voor een oprechte Nikoniaan :twisted:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

lennardp

Bericht door lennardp » ma mei 19 2008 9:03 am

beetje jammer, hij is toch totaal niet scherp? en bij de laatste foto het blauw (het is tenslotte een blauw druifje) helemaal weg...jammer..

George Fennes
Clublid
Clublid

beetje flauw

Bericht door George Fennes » ma mei 19 2008 10:26 am

Beste voorgaande posters.
Ik denk dat jullie de essentie van het verhaal van Hans niet helemaal snappen.
Het ging hier niet om een hoogstandje dichtbijfotografie, (want de kwaliteit van de opnames zijn gewoon belabberd) dat pretendeert Hans ook helemaal niet.
Maar het gaat om de techniek om met dichtbijfotografie het onderwerp te isoleren van de achtergrond.
Dat is waar het om gaat.
Dat heeft Hans perfect overgebracht.
Dus een beetje flauw om Hans af te zeiken op de kwaliteit van de opname.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Rogier

Re: beetje flauw

Bericht door Rogier » ma mei 19 2008 10:55 am

George Fennes schreef:Dus een beetje flauw om Hans af te zeiken op de kwaliteit van de opname.
En waarom dan precies George? Hans begint zelf eerst met een flauwe opmerking over mensen die met een "vergrootglas" dichtbij opnames proberen te maken. Die opnames waren tenminste wel scherp. En sinds wanneer is opmerken dat een foto onscherp is afzeiken? Want veel groffere bewoordingen dan dat heb ik hier niet langs zien komen.

Uiteraard is de scherpte niet de essentie van het punt dat Hans probeert te maken, maar ik moet zeggen dat de onscherpte mij behoorlijk van dat punt afleidt. Daarbij vind ik de eerste dichtbij opname vele malen beter dan het eindresultaat met het papiertje. Ga die eerst maar eens goed belichten en verlichten, dan heb je een veel natuurlijker resultaat uiteindelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”