Computerprobleem met calibratieprofiel

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Yvette Verwer

Computerprobleem met calibratieprofiel

Bericht door Yvette Verwer » ma mei 19 2008 11:57 am

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de computer (tja redelijk digibeet).
Ik heb vrijdag een calibratieset gekocht, een eye-one display 2, nadat ik problemen had met de kleuren in relatie tot printen (en ook andere kleuren op de laptop).
De calibrator werkt prima en geeft me een veel beter kleurprofofiel, maar de computer onthoudt het profiel niet.
Iedere keer als ik de computer opnieuw opstart heb ik flinterdunnen letters en rare kleuren. Als ik dan opnieuw calibreer is alles weer prima, maar het is natuurlijk niet de bedoeling om bij iedere start de monitor te moeten calibreren (duurt al met al ook even).

Kent iemand dit probleem? En belangrijker, heeft iemand een oplossing?

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

Groetjes,

Yvette

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » ma mei 19 2008 12:07 pm

Welk besturingssysteem gebruik je?
Ik gebruik ook de eye-one display 2 op Eizo CG19 met colornavigator software op een Mac. En prive op een pc met Vista.

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » ma mei 19 2008 12:17 pm

Ik heb Vista en een Samsung Syncmaster 245B.

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » ma mei 19 2008 1:46 pm

Okay, Ik ben een heel klein stapje verder. Volgens de support site van de eye-one is dit een Vista probllem (dus bekend en niets iets dat aan mij ligt) en is de oplossing het met de hand instaleren via de "calibration loader", als ik nou wist waar ik die kon vinden???
Iemand een idee?

Esveldt

Bericht door Esveldt » ma mei 19 2008 2:01 pm

Waarom heb je dat eigenlijk gekocht?

Ik heb 17 jaar in de grafische industrie gewerkt en altijd was het een hot item. Maar er echt functioneel mee werken heb ik niet gezien.
Vind het zwaar overdreven.

Beeldscherm en printen/drukken is niet met elkaar te vergelijken.

Kijk maar naar het CIE LAB model, de RGB en CMYK driehoek.

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » ma mei 19 2008 2:12 pm

Gekocht omdat de kleuren zoals ik ze zag niet klopten, groen was veel te vel (gifgroen, waar het in werkelijkheid, dus in print en op de laptop en andere monitors, donker, vaalgroen was.
Na calibratie zijn de kleuren ook beter, al weet ik dat het hele calibratie proces (zeker met betrekking to prints) een ingewikkeld verhaal is, toch maar gekocht.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » ma mei 19 2008 3:56 pm

Ik heb de Eizo monitor met calibratie omdat ik dan zeker weet dat mijn monitor altijd dezelfde helderheid en kleur heeft.
Ik heb geen probleem met Vista en gebruik ColorNavigator om te calibreren. je kan dit downloaden van http://www.eizo.nl/support/downloads/software.html
Vraag is of het ook met jouw monitor werkt.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”