Ik zit te klooien met mijn 105 VR objectief. Het is een 2.8 lens en volgens mij moet zijn ook zo in te stellen zijn op dit diafragma.
Als ik de D200 op het menu A zet, dan draai ik het diafrgma richting 2.8, alleen hij wil niet verder dan 3. Pas als ik aan de scherpstelschijf draai van het objectief zelf, dan krijg ik hem op 2.8, alleen zodra ik de sluiterknop half indruk, dan gaat de autofocus zijn werk doen en zie ik het diagragma omhoogvliegen, en zodra deze scherpstaat, staat hij weer op f3.
Ik doe iets verkeerd, maar zie niet wat. Volgens mij mag het diagragma helemaal niet oplopen als ik hem in het A menu een waarde meegeef dacht ik?
Iemand een idee? Onjectief staat de VR aan en op M/A en op FULL. Verder geen bijzondere instellingen.
Help, ik doe iets verkeerd
- gijs sandberg
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
L,
Het diafragma dat je in de zoeker ziet is het effectieve diafragma.
Dat is afhankelijk van de ingestelde afstand (vergrotingsmaatstaf).
Wees blij dat jouw lens dat voor je doet: voordien hebben velen hun hersens gepijnigd over de correctiefactor bij dichtbij-fotografie.
Oftewel: niets aan de hand.
Groeten, Gijs
Het diafragma dat je in de zoeker ziet is het effectieve diafragma.
Dat is afhankelijk van de ingestelde afstand (vergrotingsmaatstaf).
Wees blij dat jouw lens dat voor je doet: voordien hebben velen hun hersens gepijnigd over de correctiefactor bij dichtbij-fotografie.
Oftewel: niets aan de hand.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
Light
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je begrijpt Gijs z'n reaktie niet helemaal denk ik. Het EFFECTIEVE diafragma hangt af van de afstand. IK zie bij m'n Tomron precies hetzelfde gebeuren. Het diafragma is wat je ingesteld hebt, maar EFFECTIEF is het wat anders. Het gebeurt trouwens als je heel dicht op je onderwerp zit, en dan heb je sowieso niet zoveel aan zo'n groot diafragma; zelfs bij f11 of f16 heb je heel weinig scherptediepte!
-
Light