Body met grip + telelens opbergen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Body met grip + telelens opbergen

Bericht door marcb_1977 » vr dec 08 2006 11:09 pm

Hallo Allemaal,

Sinds een week is mijn tas met fotoapparatuur behoorlijk uitgebreid. Eerst vorige week de AF 80-200 f.28d aangeschaft en vandaag de Hahnel grip voor de D50 binnengekregen.

Nu heb ik om alle spullen op te bergen en mee te nemen de Lowepro Mini Trekker AW (rugzak). In deze tas kan ik de body met de 80-200 makkelijk opbergen.

Als ik nu de camera op een tafel leg, steunt deze alleen op de voorkant van de lens en een gedeelte op de grip. Zonder grip is dit ook het geval maar het hoogteverschil is iets kleiner. Komen er nu niet teveel krachten op de vatting? (= toch aanhechting tussen lens en body) waardoor in de toekomst schade kan ontstaan aan body of lens?

In de tas heb ik nu een stukje schuimrubber geplaatst onder de voorkant van de lens zodat de camera meer steunt op het platte vlak van de grip.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Ik kan me indenken dat de mensen met een professionele camera + grip (die groter is dan de D50) hier ook vaak tegenaan lopen.

Gr
Marc
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat

hjanssen

Bericht door hjanssen » za dec 09 2006 12:59 am

Als je camera vasthoudt, hangt het hele gewicht van de lens aan de vatting, nu wordt het gedeeld dus ik denk niet dat je hierover zorgen hoeft te maken.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za dec 09 2006 1:11 am

Als ik het goed begrijp heb je dus geen statiefbevestiging op je 80-200.
Met mijn D70s zonder grip steunt hij op de statiefbevestiging.
Draai ik die weg komt inderdaad de voorzijde van het objectief op tafel.
Maar kijk ik naar het gewicht dan moet ik concluderen dat het meeste gewicht voor in het objectief zit. Hierdoor zullen er niet zo gauw grote krachten op de vatting komen. Als het merendeel van het gewicht nu vlak bij de vatting lag zou het een ander verhaal zijn. Ook bestaat de voorzijde van het objectief uit metaal en dat kan wel wat hebben.

Ik heb ook weleens iemand een toestel op z'n zijkant zien leggen, maar of dat nou zo goed is?
Het zal de zijkant van je body redelijk snel beschadigen, maar het zal wel in hoogteverschil schelen denk ik.

Succes!

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » za dec 09 2006 2:42 am

Dag Marc,

Professionele apparatuur is juist gebouwd om tegen een stootje te kunnen. Bij de introductie van de D2X heb ik bijvoorbeeld gelezen dat er (eindelijk) weer een 'multi tool' Nikon is, waarmee je niet alleen foto's kunt maken, maar ook een spijker in de muur kunt slaan. Een belangrijk deel van het prijsverschil tussen professionele apparatuur en amateurspullen zit in deze degelijkheid. Een professioneel toestel, of dit nu een lens of een body is, moet absoluut betrouwbaar zijn.
Jouw zorgen worden dus waarschijnlijk niet gedeeld.
Ik heb zelf een D2X met een aantal 'primes' en maak me inderdaad nooit zorgen over hoe de camera nu ligt. Elk 'standje' moet kunnen.

Met een goedkopere, niet professionele (zoom)lens, zeker met kunststof vatting, en een minder robuuste body zou ik wat zorgvuldiger omgaan.

groet,

Karel

marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door marcb_1977 » za dec 09 2006 7:57 am

80-200 heeft wel een statiefbevestiging maar niet zo'n grote dat deze behoorlijk uitsteekt.

Ik ben weer geholpen. Mijn gedachte was een beetje hetzelfde als hjanssen, tenzij er nog andere meningen zijn. :lol:
Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za dec 09 2006 8:36 am

Ik ruim de body altijd los van de lens op, geen probleem dan
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

joerig1970

Re: Body met grip + telelens opbergen

Bericht door joerig1970 » wo dec 20 2006 5:49 am

marcb_1977 schreef:vandaag de Hahnel grip voor de D50 binnengekregen
waar heb je die gekocht, ik zoek die nl ook

en is dat een grip voor extra batterijen of ook met een ontspanknop

marcb_1977
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door marcb_1977 » wo dec 20 2006 7:12 pm

Grip is bij veel grote fotowinkels te verkrijgen....

Kamera Express
Foto Konijnenberg
Cameranu

Dit is geen grip van Nikon dus geen extra ontspanknop alleen de extra voeding en een stevig in de hand liggende camera

Roger38

Bericht door Roger38 » wo dec 20 2006 7:41 pm

Ik ben niet zo te spreken over deze grip, ik heb hem ook maar er zit gewoon te veel spelling tussen de grip en de body en dat stoort behoorlijk met fotograferen. Ik bied de grip dan ook te koop aan(zonder de 2 extra accus die erbij zaten).

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”