nummering D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Hendrik Veen

nummering D80

Bericht door Hendrik Veen » di mei 20 2008 5:36 pm

Beste forumleden,

Tijdens een fotoreportage met mijn D80 verspringt de underscore van de fotonummering. Voorbeeld:
van: DSC_2686.jpg bij de volgende foto naar: _DSC2687.jpg

Na een paar foto's kan de nummering ineens weer terug springen. Dit is uitermate onhandig.

Wie weet hoe ik de nummering in het gareel kan krijgen?
(D80 / firmware 1.10 / opeenvolgende nummering ON)

Robin

Bericht door Robin » di mei 20 2008 5:39 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op vr dec 11 2009 6:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

iJoost

Bericht door iJoost » di mei 20 2008 6:01 pm

Dat is de standaard, ja. De _ ervoor bij Adobe RGB en de _ erin bij sRGB. En Nikon houdt zich daar keurig aan. ;-)

Hendrik Veen

Bericht door Hendrik Veen » di mei 20 2008 6:19 pm

Bedankt voor de snelle reacties. Het punt is dat ik tijdens de shoot niets aan de instellingen verander. Ik wissel niet (handmatig in ieder geval) van Adobe RGB naar sRGB.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di mei 20 2008 6:31 pm

Dan vond de camera blijkbaar dat je beter in Adobe kon schieten! :mrgreen:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

iJoost

Bericht door iJoost » di mei 20 2008 6:36 pm

Als je een andere color mode kiest kan dat, afhankelijk van de mode, ook gevolgen hebben voor het profiel.

(Maar kijk gewoon eens even welk kleurprofiel er in die foto's zit...)

Hendrik Veen

Bericht door Hendrik Veen » di mei 20 2008 6:37 pm

chip54 schreef:Dan vond de camera blijkbaar dat je beter in Adobe kon schieten! :mrgreen:
Daar ben je dan klaar mee. Ik heb bij beeldoptimaliseren een eigen instelling gemaakt met kleurstand II (Adobe RGB) en het zou mooi zijn wanneer de camera zich aan die instelling zou willen houden.
(Dat was tot een paar weken geleden ook zo.)

Hoe zou het komen dat de D80 nu ineens dit probleem vertoont?

iJoost

Bericht door iJoost » di mei 20 2008 6:39 pm

Niet alle kleur modi kunnen met elk kleur profiel. Read the fine manual. ;-)

Hendrik Veen

Bericht door Hendrik Veen » di mei 20 2008 7:06 pm

iJoost schreef:Niet alle kleur modi kunnen met elk kleur profiel. Read the fine manual. ;-)
De instellingen die ik hierboven aangaf gebruik ik al sinds ik de camera heb (1 1/2 jaar) . De instellingen zijn afkomstig van Ken Rockwell en hebben nog nooit problemen opgeleverd. Tot een paar weken gelden het 'topic' zich aandiende. Dat is zo vreemd.

iJoost

Bericht door iJoost » wo mei 21 2008 9:49 pm

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het spontaan zou veranderen. Dus kijk eens naar de EXIF van die foto's en ga om te beginnen na wat er precies wanneer veranderd is...

En verder, wat instellingen pp zich betreft, los van de vraag maar wel in reactie op wat je zegt.

Wat mij betreft zijn instellingen niet om eenmalig in te stellen en ze daarna te vergeten. Maar juist om ze zo goed mogelijk aan de omstandigheden aan te passen. Het is niet zo dat de ene instelling beter is dan de andere (zoals veel beginnende fotograven lijken te denken). Ze hebben namelijk allemaal hun nut. Leer ze dus vooral goed kennen en doe er dan je voordeel mee dat je ze hebt. Dat zet meer zoden aan de dijk dan ome Ken op zijn woord geloven... ;-)

Hendrik Veen

Bericht door Hendrik Veen » wo mei 21 2008 10:05 pm

iJoost schreef:Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het spontaan zou veranderen. Dus kijk eens naar de EXIF van die foto's en ga om te beginnen na wat er precies wanneer veranderd is...

En verder, wat instellingen pp zich betreft, los van de vraag maar wel in reactie op wat je zegt.

Wat mij betreft zijn instellingen niet om eenmalig in te stellen en ze daarna te vergeten. Maar juist om ze zo goed mogelijk aan de omstandigheden aan te passen. Het is niet zo dat de ene instelling beter is dan de andere (zoals veel beginnende fotograven lijken te denken). Ze hebben namelijk allemaal hun nut. Leer ze dus vooral goed kennen en doe er dan je voordeel mee dat je ze hebt. Dat zet meer zoden aan de dijk dan ome Ken op zijn woord geloven... ;-)
Ik heb geen aanwijsbare oorzaak (tijd) kunnen vinden voor het feit dat de zaak fout is gaan lopen. De instellingen van Rockwell heb ik eens een keer uitgeprobeerd. Ze bevallen me, uiteindelijk, al 1 1/2 jaar prima. En dat zou ik graag zo willen houden. Vandaar.
Misschien is het toestel wel defect, al lijkt me ook dit stug.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”