Is het nou wel of niet nodig om een slim line filter op een 12-24 te schroeven i.v.m. de licht inval. Dit filter is mij wel geadviseerd. Wat hierbij erg jammer is dat de originele lens dop niet meer past. nu zit de bijgeleverde dop erop die er zeer makelijk af gaat.
Later kreeg ik weer te horen dat ik ook een gewoon filter had kunnen monteren en dat ik dat niet zou merken.
Wat is jullie ervaring en kennis over en van dit onderwerp?
gr
Marcel
slim line filters????
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hoi Marcel,
op mijn 12-24 (nikon) zit een b+w 010 uv - haze mrc, géén slim line en ik heb nog nooit last gehad van vignettering. zelfs niet op de kleinste diafragma's (die je sowieso niet moet gebruiken
)
dus een 'gewoon' filter kan zonder probleem.. en lensdop past!
ik moet wel zeggen, het ziet er niet uit, zo'n etalageruit op je lens, maar ja, da's smaak.
cheers,
ewald
op mijn 12-24 (nikon) zit een b+w 010 uv - haze mrc, géén slim line en ik heb nog nooit last gehad van vignettering. zelfs niet op de kleinste diafragma's (die je sowieso niet moet gebruiken

dus een 'gewoon' filter kan zonder probleem.. en lensdop past!
ik moet wel zeggen, het ziet er niet uit, zo'n etalageruit op je lens, maar ja, da's smaak.
cheers,
ewald
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
is geen mrc hè, maar goed, ieder z'n meugALE schreef:Slimline en dan wel origineel Nikon als het even kan. Zie HIER en je weet meteen wat ik bedoel.
Suc6 met de keuze,
ALE

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
Ook ik zweer bij Nikon-filters. Geen discussie.
Maar ik vraag me wel af of het B&W-filter in de test van dhr. Braakhuis net als het Nikon-filter ook multi-coated was.
B&W maakt(e) de UV-filters met zowel gewone coating als multi-coating, en dat staat dan aangegeven in het filter: dan zou er MULTICOATED gegraveerd staan in de vatting recht tegenover "B&W 62E 010 1x".
De optische en mechanische kwaliteit van B&W staat voor mij verder buiten kijf: ze gebruiken net als Zeiss en Leitz het befaamde Schott-glas, en de vatting is subliem.
Ik heb dit wel eerder aan de orde gesteld, en daar is nooit op in gegaan.
Ik ben voor een eerlijke vergelijking.
Als iemand wenst te kiezen voor B&W moet hij of zij wel altijd de multi-coated versie nemen.
Groet, E.M. de Klerk
Maar ik vraag me wel af of het B&W-filter in de test van dhr. Braakhuis net als het Nikon-filter ook multi-coated was.
B&W maakt(e) de UV-filters met zowel gewone coating als multi-coating, en dat staat dan aangegeven in het filter: dan zou er MULTICOATED gegraveerd staan in de vatting recht tegenover "B&W 62E 010 1x".
De optische en mechanische kwaliteit van B&W staat voor mij verder buiten kijf: ze gebruiken net als Zeiss en Leitz het befaamde Schott-glas, en de vatting is subliem.
Ik heb dit wel eerder aan de orde gesteld, en daar is nooit op in gegaan.
Ik ben voor een eerlijke vergelijking.
Als iemand wenst te kiezen voor B&W moet hij of zij wel altijd de multi-coated versie nemen.
Groet, E.M. de Klerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op wo mei 21 2008 8:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.