Nieuwe geheugenkaart doet vreemd.

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Tammo Schut

Nieuwe geheugenkaart doet vreemd.

Bericht door Tammo Schut » vr mei 16 2008 4:17 pm

Vandaag een nieuwe Sandisk 4gb Extreme III in gebruik genomen.
Gelukkig maar een stuk of 20 foto's geschoten. Kaart vooraf geformatteerd.
Bij het overzetten naar de pc via een kaartlezer zag ik in de verkenner van windows een hele reeks bestanden staan. Het leek of elke foto een nieuw bestand had gecreëerd.
Verkenner laat zien. Station nikonD200, daaronder gebruikelijke map DCIM met submap 107ND200, maar de laatste nu met een plusje en dan maar verder openen en zo een tig aantal mapjes met steeds dezelfde foto's.
Iemand een idee?
Heb ik iets vergeten?

Tammo

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr mei 16 2008 4:19 pm

Tammo probeer je kaart eerst uitegebreid te formatteren in de pc en daarna nogmaals in cam.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr mei 16 2008 4:25 pm

Opgezetfan schreef:Tammo probeer je kaart eerst uitegebreid te formatteren in de pc en daarna nogmaals in cam.
Misschien dom, maar hoe doe ik dat? En zonder risico dat de harde schijf geformatteerd wordt? :shock:

Tammo

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr mei 16 2008 4:28 pm

Op je pc bedoel je?

Ik ga ervan uit dat je windows hebt en geen mac :)

Ga naar "Deze Computer", klik rechtermuisknop op de schijf die als naam D200 heeft. Klik op formatteren. Klik nu op starten :)

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr mei 16 2008 4:31 pm

Opgezetfan schreef:Op je pc bedoel je?

Ik ga ervan uit dat je windows hebt en geen mac :)

Ga naar "Deze Computer", klik rechtermuisknop op de schijf die als naam D200 heeft. Klik op formatteren. Klik nu op starten :)
Als de harde schijf in de soep loopt dan kom ik naar je toe :) :) :shock: :)

Tammo

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr mei 16 2008 4:42 pm

Opgezetfan,
Thx, hij werkt nu goed en ik ben er nog zoals je ziet :D :D :D

Tammo

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr mei 16 2008 8:08 pm

Na de kaart enige keren te hebben gebruikt geeft hij nu de melding; deze kaart is niet bruikbaar.
Mee terug?

Tammo

rene

Bericht door rene » vr mei 16 2008 8:11 pm

Ik zou hem terug brengen want dat is niet goed

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr mei 16 2008 11:26 pm

idd terug brengen :)

rednas1971

Bericht door rednas1971 » ma mei 19 2008 11:16 pm

Hallo Tammo,

Heb deze kaart ook (aangeschaft met mijn D80). In eerste instantie deed hij het prima, maar nadat ik (gelukkig) de laatste set foto's er had afgehaald en had geformatteerd via de PC, begon hij vreemd te doen. De foto's stonden na formatteren nog op de kaart, nieuwe foto's werden opgeslagen als bestandjes van 0 bytes. Na nog een keer formatteren in de camera was de kaart overleden.

Zonder problemen omgeruild voor een nieuwe die het wel goed lijkt te doen.

Ik denk dat het probleem te maken heeft met de bijgeleverde cardreader. Nadat ik de kaart heb omgeruild heb ik met die cardreader een andere (goedkopere) SD card proberen uit te lezen en die was ook onzichtbaar. Via de camera met USB kabel wel zichtbaar. Dus om aan de veilige kant te blijven gebruik ik de cardreader niet meer, maar laad de foto's via de camera naar de pc. Camera gaat daarvoor wel in de tas, op de grond om te voorkomen dat ik hem van de tafel afkiep.

Iig, succes met het omruilen,
S

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 19 2008 11:40 pm

@rednas1971: je moet de kaart formatteren m.b.v. je camera, niet door je PC! :!:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di mei 20 2008 8:46 am

PatrickP schreef:@rednas1971: je moet de kaart formatteren m.b.v. je camera, niet door je PC! :!:

IK had de kaart ook eerst met de camera geformatteerd. Daarna ging het de eerste keer al mis. Er werd zo te zien voor elke foto een submenu gemaakt. Toen op advies heb ik de kaart met de pc geformatteerd. Daarna ging het een paar keer goed. En toen de melding dat het geheugen niet bruikbaar was.
Maar is formatteren met de pc geen goed idee?

Wat me de laatste tijd ook opvalt, is dat soms het wegschrijven lang duurt. Het lampje brand naar mijn idee dan te lang. Toch (ook ) een camprobleem?

Tammo

rednas1971

Bericht door rednas1971 » di mei 20 2008 11:12 pm

PatrickP schreef:@rednas1971: je moet de kaart formatteren m.b.v. je camera, niet door je PC! :!:
Er staat inderdaad in de handleiding va de camera dat de prestaties van de geheugenkaart kunnen afnemen als ze in de PC worden geformatteerd. Er staat NIET dat de kaart daar onleesbaar van wordt. Is trouwens ook niet logisch. SD kaarten zijn geen exclusief fotografie opslagmedium, dus moeten ook met andere apparatuur te gebruiken en te formatteren zijn.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo mei 21 2008 1:50 am

Je kunt ze in de computer wel naar een bestandsformaat formatteren waar de camera geen raad meee weet. En dan varieert het echt van camera tot camera wat e er dan nog mee kunnen.
Zo had een kennis van mij zijn kaartje verkeerd geformatteerd en zijn camera (geen Nikon) kon die kaart zelfs niet meer formatteren. Mijn camera (een Pentax Optio S) kon dat wel, maar daarna kon hij het kaartje weer gebruiken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”