Middenformaat
Middenformaat
Na een jaartje of twee met de D70s te hebben geschoten (daarvoor was ik niet serieus met fotografie bezig), denk ik er over om eens een een uitstapje naar het mf te maken. Het middenformaat spreekt mij erg aan, en ik kon toch niet om het idee heen dat analoge' foto's meer leven, op de een of andere manier minder 'plat' zijn dan de producten van digitale fotografie. Nu is de vraag: wat is een goed en redelijk geprijst systeem om mf te proberen? Laat ik stellen dat een Hasselblad out of my league is, de body's gaan nog wel, maar de lenzen.... Is het een goed idee om bijvoorbeeld met een tweeoog te beginnen, zoals een rolleicord V(a/b), rolleiflex, of SL66? Hoe is het gesteld met de verkrijgbaarheid onderdelen, films, etc.
Er zijn ongetwijfeld fotografen op dit forum met ervaring met het middenformaat. Wat zouden jullie adviseren? Wat is wijsheid?
Er zijn ongetwijfeld fotografen op dit forum met ervaring met het middenformaat. Wat zouden jullie adviseren? Wat is wijsheid?
Ik begrijp wat je bedoelt...
De automatische standen op mijn camera eigenlijk nooit gebruikt. Vooral diagframavoorkeuze en manueel (veel met de omgekeerde 50mm gerommeld. Natuurlijk zal ik ongetwijfeld om hiaten in mijn kennis en ervaring stuiten, maar in dergelijke leerprocessen zit voor mij heel veel lol. Dat vele nadenken en instellen spreekt me juist wel aan. Natuurlijk zal ik ook digitaal blijven fotograferen, het snellere werk (sport, kinderen, etc) is met een mf niet echt te doen, lijkt me (niet met de oudere camera's in elk geval). Maar af en toe op stap om een paar serieuze platen te schieten of eens wat nostalgische portretten te maken en, inderdaad, veel tijd te steken in compositie en belichting, dat spreekt me aan. Misschien vind ik het helemaal niks, maar ja, eerst proberen natuurlijk!

Je zou inderdaad kunnen beginnen met een goede twee-oog, zoals een Rolleicord. Eventueel kun je ook eens kijken naar een Mamiya 2-oog bijv. een C220. Deze zijn ook redelijk betaalbaar en met verwisselbare objectieven.
Er zijn nog best wel reparateurs die dit soort apparaten kunnen repareren en onderdelen zijn ook nog wel verkrijgbaar.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de analoge 'worklow' een lang proces om een resultaat te halen waarbij digitaal het nakijken heeft. Digitaal heeft simpelweg een steilere leercurve, analoog is 'mooi' en ook erg leuk om te doen. Vergis je niet in de prijzen, z/w is het gemakkelijkste en om het beste resultaat te halen kun je het beste het zelf ontwikkelen afdrukken.
Ga je dia's e.d. maken dan lopen de kosten al snel hoog op. Verstandig is om je te beperken tot z/w en kleur met de Digi doen.
Je kunt via Internet genoeg analoog materiaal betrekken, kijk bijvoorbeeld eens op http://www.apug.org/forums/ dit is een forum voor enkel analoog gebruikers.
Succes ermee.
Er zijn nog best wel reparateurs die dit soort apparaten kunnen repareren en onderdelen zijn ook nog wel verkrijgbaar.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de analoge 'worklow' een lang proces om een resultaat te halen waarbij digitaal het nakijken heeft. Digitaal heeft simpelweg een steilere leercurve, analoog is 'mooi' en ook erg leuk om te doen. Vergis je niet in de prijzen, z/w is het gemakkelijkste en om het beste resultaat te halen kun je het beste het zelf ontwikkelen afdrukken.
Ga je dia's e.d. maken dan lopen de kosten al snel hoog op. Verstandig is om je te beperken tot z/w en kleur met de Digi doen.
Je kunt via Internet genoeg analoog materiaal betrekken, kijk bijvoorbeeld eens op http://www.apug.org/forums/ dit is een forum voor enkel analoog gebruikers.
Succes ermee.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hier meer info over middenformaat;
http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/webartikel14b.htm
Sowieso een mooie leerzame site met fraaie foto's van Wim van Velzen.
http://www.fotografiewimvanvelzen.nl/webartikel14b.htm
Sowieso een mooie leerzame site met fraaie foto's van Wim van Velzen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zenza Bronica SQ-A
Zelf heb ik een Zenze Bronica SQ-A.
Lekker degelijk ding en zijn nu best wel redelijk wat prijs betreft.
Zijn veel onderdelen van te vinden en de objectieven zijn ook niet zo duur.
Ik kan hem je van harte aanbevelen en er werd mij toen bij foto Dijk in Den Haag verteld dat hij degelijker is dan een Hasselblad.
Ik heb er nog nooit reparaties aan gehad.
Succes met je zoektocht, maar mocht je op het idee komen, nee ik doe de mijne niet weg.
Dit is het enige dat ik overgehouden heb uit het anologe tijdperk en voor mij is het een juweeltje
Groetjes George
Lekker degelijk ding en zijn nu best wel redelijk wat prijs betreft.
Zijn veel onderdelen van te vinden en de objectieven zijn ook niet zo duur.
Ik kan hem je van harte aanbevelen en er werd mij toen bij foto Dijk in Den Haag verteld dat hij degelijker is dan een Hasselblad.
Ik heb er nog nooit reparaties aan gehad.
Succes met je zoektocht, maar mocht je op het idee komen, nee ik doe de mijne niet weg.
Dit is het enige dat ik overgehouden heb uit het anologe tijdperk en voor mij is het een juweeltje

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Re: Middenformaat
Ik heb zelf een tijdje terug een Yashica Mat124G gekocht, voor iets van 70 euro. Het ding werkt perfect (er zijn alleen geen batterijtjes meer te krgijen voor de lichtmeter, maar ik gebruik mijn D70 als lichtmeter).H.M. schreef:Na een jaartje of twee met de D70s te hebben geschoten (daarvoor was ik niet serieus met fotografie bezig), denk ik er over om eens een een uitstapje naar het mf te maken. Het middenformaat spreekt mij erg aan, en ik kon toch niet om het idee heen dat analoge' foto's meer leven, op de een of andere manier minder 'plat' zijn dan de producten van digitale fotografie. Nu is de vraag: wat is een goed en redelijk geprijst systeem om mf te proberen? Laat ik stellen dat een Hasselblad out of my league is, de body's gaan nog wel, maar de lenzen.... Is het een goed idee om bijvoorbeeld met een tweeoog te beginnen, zoals een rolleicord V(a/b), rolleiflex, of SL66? Hoe is het gesteld met de verkrijgbaarheid onderdelen, films, etc.
Het fotograferen krijgt een hele andere dimensie, al was het maar omdat je filmpje na 12 foto's vol is. Je kijkt dus veel bewuster. De diepte in het beeld is ook heel anders, de scherptediepte bij eenzelfde diafragma is veel minder.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dan zou ik eens kijken bij het Mamiya 645 systeem. Is zeer compleet en goed tweede hands verkrijgbaar. Tevens nog wel betaalbaar en als je een camera gebruikt met verwisselbare cassettes kun je nog overstappen op digitaal, misschien nu nog te duur maar over een tijdje zal de prijs zeker nog wel dalen.
Lenzen en accessoires zijn uitwisselbaar met zowel oudere als nieuwe camera’s dus je loopt niet snel de kans dat je alles nieuw moet kopen of dat het niet past.
Het systeem is zeer compleet en van een uitstekende kwaliteit/prijs verhouding
RVK
Lenzen en accessoires zijn uitwisselbaar met zowel oudere als nieuwe camera’s dus je loopt niet snel de kans dat je alles nieuw moet kopen of dat het niet past.
Het systeem is zeer compleet en van een uitstekende kwaliteit/prijs verhouding
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
@ RVK : De Mamiya trekt mij inderdaad wel aan, die 645 is inderdaad redelijk goedkoop te krijgen en heeft het grote voordeel van de wisselbare achterwand, waardoor je (als ik het goed begrijp) eenvoudig van film kunt wisselen. Je springt tijdens een sessie dus zo van z/w naar kleur. Enige nadeel: het is 4,5 x 6, terwijl mijn voorkeur uitgaat naar 6 x 6. De Mamiya C330 en C220 zijn wel 6 x 6, dat zijn TLR's met wisselbare lenzen van uitstekende kwaliteit. Ze zijn zwaar, al is de C220 lichter dan de 330 en redelijk goed handelbaar. Geen spiegelbeweging, dus met langere sluitertijden nog goed uit de hand te schieten. Nadeel is wel dat het beeld dat je door de zoeker ziet niet overeenkomt met het beeld dat via de lens wordt vastgelegd (het middelpunt van de zoeker ligt 5 centimeter hoger dan dat van de lens), maar daar heeft Mamiya weer een zogenaamde 'paramender' voor bedacht, die redelijk goed verkrijgbaar is. En het systeem is niet duur. Voor 600-700 euro heb je een body met een stuk of drie uitstekende lenzen. Zoals de zaken er nu voorstaan, lijkt de C220 mij de beste optie om het middenformaat te verkennen.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb zelf ook jaren met de Mamiya C330 Pro-f gewerkt. Buitengewoon degelijke camera die toch een paar niet onbelangrijke voordelen heeft boven de C220. De belangrijkste daarvan is het feit dat je bij de C220 na het transporteren van de film de sluiter nog apart moet spannen. Bij de C330 gaat dat automatisch met het transport. Daardoor werkt de camera in de praktijk een beetje vlotter. Ook bezit de C330 een parallax-aanduiding in de zoeker en zijn de matglazen verwisselbaar. De paramender is inderdaad een handig hulpstuk (voor op statief!) voor het corrigeren van het parallax effect.
Jur
Jur, leuk te horen dat je goede ervaringen hebt met de 330. Welke lenzen gebruikte je daarop? En wat vond je van de kwaliteit van die lenzen?Jur schreef:Ik heb zelf ook jaren met de Mamiya C330 Pro-f gewerkt. Buitengewoon degelijke camera die toch een paar niet onbelangrijke voordelen heeft boven de C220
Over de voordelen die jij noemt had ik inderdaad ook al het een ander gelezen. Ik blijf alleen een beetje hangen op het gewicht van de 330. Die schijnt tamelijk zwaar te zijn. Wat is jouw ervaring daarmee? De 220 is maar 300 gr. lichter, dus zo groot is het verschil trouwens weer niet... Ook las ik vandaag dat het matglas van de 330 een stuk helderder is dan de 220. Weet jij daar iets van?
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Henk,H.M. schreef: Jur, leuk te horen dat je goede ervaringen hebt met de 330. Welke lenzen gebruikte je daarop? En wat vond je van de kwaliteit van die lenzen?
Over de voordelen die jij noemt had ik inderdaad ook al het een ander gelezen. Ik blijf alleen een beetje hangen op het gewicht van de 330. Die schijnt tamelijk zwaar te zijn. Wat is jouw ervaring daarmee? De 220 is maar 300 gr. lichter, dus zo groot is het verschil trouwens weer niet... Ook las ik vandaag dat het matglas van de 330 een stuk helderder is dan de 220. Weet jij daar iets van?
Ik heb zelf nooit echt gewerkt met de C220, maar gelet op een set met enkele objectieven en verdere accessoires lijkt mij het verschil in gewicht tussen de body's niet zo erg belangrijk. Het transportsysteem van de C330 (slinger) t.o.v. de C220 (knop + apart sluiterspannen) was voor mij destijds de belangrijkste overweging om voor de C330 te kiezen. Ik kan mij niet herinneren dat het matglas van de C220 minder helder was dan dat van de C330. Het kunnen gebruiken van verschillende types vond ik wel een voordeel. Ik gebruikte naast een volledig matglas ook een versie met microprisma's en een instelwig.
De door mij gebruikte objectieven waren de 65mm, 80mm en 180mm Super. Vooral de 180 Super is ragscherp met een hoog contrast, maar de andere objectieven waren eveneens prima. De 105DS wordt doorgaans ook zeer gewaardeerd, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Let wel op dat de je zwarte versies van de objectieven krijgt; deze worden beter beoordeeld dan de oudere chroom versies.
Als je een MF camera overweegt, zou ik ook zeer nadrukkelijk het zelf afwerken overwegen (zeker in zwart/wit). Ik zou minimaal zelf de zw films zelf ontwikkelen.
Succes met je keuze,
Jur