Inrichten fotostudio

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Weef

Inrichten fotostudio

Bericht door Weef » wo mei 21 2008 10:57 am

Hallo mensen,

Omdat ik thuis nog wat ruimte over (35 vierkante meter) heb, lijkt het mij een goed idee om een fotostudio in te richten. Voor mijzelf, maar ook voor verhuur.

Ik heb eerlijk gezegd niet echt een idee wat er sowieso in zou moeten staan zodat het ook aantrekkelijk is om te verhuren.

Kan iemand mij op weg helpen? Uiteraard heb ik al wat rondgeneusd op verschillende fora, maar ik lees zoveel veschillende dingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie....

Wat voor achterwanden?
Flitsers?
Lampen?
Kleur muren?
Etc....

Vragen vragen....

Groet,

Marcel

dolphs

Bericht door dolphs » wo mei 21 2008 12:04 pm

Schilder de muren & plafond zwart vooral met digitale fotografie wat toch iets gevoeliger is voor reflecties in een kleinere ruimte. Voor achtergronden kun je twee dingen doen, of je koopt een paar papierrollen maar je kunt ook een paar stoffen handelaren aflopen en proberen wat restanten te krijgen. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Achtergrond constructie kan een opgehangen verwarming buis zijn waar je met klemmen makkelijk achtergronden aan kunt bevestigen. Voor de flitsers zou ik beginnen met twee flitskoppen die goed regelbaar zijn.

Wil je een tip geven als je nog niet veel in studio hebt gewerkt, ga een paar workshops doen dan kom je er makkelijker achter welke richting je uitwilt. Of huur een keer een studio. Voor studio´s is namelijk geen Standard op voor te geven. Je hebt minder nodig dan je denkt als je creatief bent!

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » wo mei 21 2008 12:48 pm

Ik heb een paar maanden geleden doeken gekocht bij stoffenhandel.nl Deze leverancier heeft speciale stoffen voor achtergrond en zeer betaalbaar. Hij heeft ook speciale combipakketten, dus 4 kleuren kopen en 3 kleuren betalen. Gewoon eens rondneuzen op zijn site
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

evertfoto

Bericht door evertfoto » do mei 22 2008 9:56 pm

Lijkt me zinvol dat je eens een keer gaat neuzen bij wat fotostudios in jouw omgeving. Gewoon binnenlopen en een goeie smoes bedenken waarom je daar bent.

Weef

Bericht door Weef » do mei 22 2008 10:00 pm

Workshop, rondneuzen. Lijkt me een goed plan, inderdaad!

Er is gelukkig geen haast bij.

Als iemand nog meer tips heeft, hoor ik het graag!

Groet,

Marcel

lennardp

Bericht door lennardp » do mei 22 2008 10:57 pm

[quote]dolphs

BerichtGeplaatst: 2008-05-21, 12:04 Onderwerp:
Schilder de muren & plafond zwart vooral met digitale fotografie wat toch iets gevoeliger is voor reflecties in een kleinere ruimte.[quote]

je kan beter alles wit schilderen, en daar zwarte doeken langs hangen....het is moeilijker iets wit te maken dan zwart....met een witte muur kun je meer kanten op............................................denk ik........................................

dolphs

Bericht door dolphs » vr mei 23 2008 12:52 am

lennardp schreef:met een witte muur kun je meer kanten op............................................denk ik........................................
Waarom denk je dat :?:

lennardp

Bericht door lennardp » vr mei 23 2008 7:32 am

@dolphs: omdat je door misschien een flits, velle lamp makkelijker door een witte lap schijnt waardoor je een grijze achtergrond krijgt (als dat nou 18% is zou dat mooi zijn :)) andersom is makkelijker.
ik zou alleen het plafond zwart schilderen.
ik heb trouwens ook nog nooit een studio gezien die zwarte muren heeft...ze werken allemaal met zwarte gordijnen...

mboots

Bericht door mboots » vr mei 23 2008 11:08 am

Zwarte muren en plafond doet zo doods aan, ik zou het niet willen hebben, wordt er spontaan depressief van.
Het ligt ook een beetje aan de afmetingen van de ruimte, en wat je wilt. Met doeken werken kan, maar je moet doek hebben, een gordijnenrails etc, kost ook geld.
Ik zou 1 muur wit maken, eventueel met doek donkerder maken, maar handig als reflectiescherm te gebruiken en de andere muur en plafond, middengrijs of nog iets lichter. Dat ziet veel vriendelijker uit als zwart, reflectie valt reuze mee en geen kleurcast op je onderwerp.

Stof als achtergrond is erg lastig, het blijft niet netjes op de grond liggen of je moet het vasttapen, wordt vies en kreukvrij is het niet te krijgen. Papier werkt dan beter. ik heb 25 mtr rollen en snij gewoon een meter af en draai hem regelmatig om. Zorg wel voor een harde ondervloer, bij vloerbedekking ga je onherroeplijk erdoor heen met naaldhakken.
Heb je toch vloerbedekking liggen koop dan een stuk linolium (of hoe heet dat, oftewel gewoon zeil) en hang dat tegen de muur en op de grond.
Ook al heb je geen vloerbedekking, doe het ook :P
Het zeil is dik en in wit te krijgen maar ook vrij goed te schilderen in een andere kleur. Het dikke zeil kun je mooi in een bocht leggen bi jde overgang van muur naar grond, waardoor je papier of desnoods doek altijd mooi recht en in een flauwe bocht loopt. Dit zeil kun je dan zelf natuurlijk ook gebruiken als achtergrond, als je wit pakt, dan reflecteerd het meer als papier waardoor je wat leuke effecten kunt maken blij meer glamour fotos. (beetje spiegel effect op de grond,. je kent het wel)
Ga je kliederen met water, pudding, melk of whatever je op een model wilt gooien, doekje erover een klaar.
Koop geen zwart papier maar donker grijs, je kunt er makkelijker meer kanten mee uit, beetje licht erop en hij wordt lichter grijs en geen licht erop wordt hij zwart.

Wat ik al zei afhankelijk van de grote en hoogte van de studio zou ik kijken voor een muurbeugel om een flitser aan op te hangen, zodat je geen statief op de grond hebt of een boomstatief om een flitser recht boven te hangen als haarlicht en effectlicht.

Werk met flitsers, geen continuelampen, die geven te weinig licht en kun je minder mee. FLitser heeft een instellamp waardoor je toch ziet hoe het licht staat. Afhankelijk van je budget een merk kiezen.
Low budget kan ik je Falcon Eyes aanraden, redelijk goed, en veel betaalbare accessoires. Wil je kwalitatief meer, dan bowens, hensel of elinchrom. Ik zou zeggen minimaal 3 flitsers, maar dat is wat jezelf wil. Tijdens mijn workshops laat ik heel vaak zien dat je met 1-2 flitsers al een heel eind komt.

Mss dat je wat gerichtere vragen kan stellen voor meer details.

Marco

lennardp

Bericht door lennardp » vr mei 23 2008 7:15 pm

lijkt op reclame...:) nee hoor, goeie tips..

mboots

Bericht door mboots » di mei 27 2008 9:48 am

schijnbaar niet, want niemand reageert :)

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”