af-s dx vr 18-200mm
af-s dx vr 18-200mm
Grappig om te lezen hoeveel verschillend meningen er zijn over een paar simpele vragen, zoals bv over de aanschaf van een UV filter. De één zegt absoluut niet kopen, de ander vindt juist weer van wel. In dat kader ben ik ook geschrokken toen ik mijn 18-200 aangeschaft en mijn 18-70 ingeruild had, want op dit forum is men nou niet echt enthousiast over deze lens. Ik dacht echt een grote fout gemaakt te hebben. Tot ik met de 18-200 aan de slag ging. In sommige reviews (ik denk dat ik ze allemaal op het web wel gelezen heb) wordt melding gemaakt van vignetering bij 18 mm met f/3.5. Ik zelf heb geen enkel spoortje van vignettering onder deze omstandigheden kunnen waarnemen. Heb echter wel op 200 mm met f/5.6 behoorlijk wat vignettering, maar met een paar stops is dat weer zo verdwenen. Over distortie gesproken, daar had ik met de 18-70 meer last van. De VR werkt ook perfect bij het fotograferen van statische objecten. Ik heb alleen nog maar kunnen fotograferen in dit nogal grauwe weer, maar toch vind ik de kleuren bijzonder acceptabel. Ik vind eigenlijk niks mis met deze lens. Gewoon heel acceptabele lens in zijn prijsklasse en zou iemand zeker geen Sigma of Tamron aanraden ook al zijn deze goedkoper.
De foto's die ik met de lens gemaakt gezien heb zijn inderdaad niet slecht.
contrast en kleuren weergave zijn ook prima in orde.
Uiteindelijk telt je eigen oordeel.
Dit geld ook een beetje voor de 18-70 vs 18-55 iedereen ging je eigen vertellen dat die 18-70 veel beter zou zijn.
Toch zijn er vele reviews die het tegendeel beweren die goedkopere 18-55 heeft minder vertekening. Tja dat kun je toch eigenlijk niet maken tegen over die nu inmiddels 1,5-2X duurdere 18-70 (die wel wat lichtsterker is en er mooier uitziet cq steviger gebouwd)
groetjes
contrast en kleuren weergave zijn ook prima in orde.
Uiteindelijk telt je eigen oordeel.
Dit geld ook een beetje voor de 18-70 vs 18-55 iedereen ging je eigen vertellen dat die 18-70 veel beter zou zijn.
Toch zijn er vele reviews die het tegendeel beweren die goedkopere 18-55 heeft minder vertekening. Tja dat kun je toch eigenlijk niet maken tegen over die nu inmiddels 1,5-2X duurdere 18-70 (die wel wat lichtsterker is en er mooier uitziet cq steviger gebouwd)
groetjes
Prima lens !
Ik heb zelf ook de 18-200 VR en hij bevalt me uitstekend. De kleurweergave en detaillering zijn prima. Alleen heeft de lens iets te veel vinjettering, maar dat kan ik weer corrigeren met capture NX. Je kunt ook preventief te werk gaan door niet de volle lensopening te gebruiken maar bv 20 mm te kiezen ipv 18 mm en 180 mm ipv 200 mm.
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je haalt de dingen door elkaar Bram.
De lensopening is het diagragma niet het aantal mm waar je de lens op instelt.
Indien je last hebt van vignettering en je wilt dit elimineren moet je het diafragma iets dichtdraaien van b.v. f3,5 naar f5.6 of lager.
Overigens heb ik bijna nooit last van vignettering, gelukkig maar.
Indien je last hebt van vignettering en je wilt dit elimineren moet je het diafragma iets dichtdraaien van b.v. f3,5 naar f5.6 of lager.

In de uiterste 200 mm stand heb ik ook een beetje last van vignettering maarBrenzef schreef:Je haalt de dingen door elkaar Bram.
echt storend is het niet . Het formaat is voldoende groot om die randen er vanaf te laten.
Groetjes hobby
Re: af-s dx vr 18-200mm
Ik denk dat het te maken heeft met het enorme bereik. Op het moment dat er een 18-200 lens is, moet je natuurlijk wel duidelijk maken waarom er dan ook nog 17-35 en 70-200 lenzen zijn. De lens is een beetje een aanval en vandaar die verdediging.haakr1 schreef:Ik vind eigenlijk niks mis met deze lens. Gewoon heel acceptabele lens in zijn prijsklasse en zou iemand zeker geen Sigma of Tamron aanraden ook al zijn deze goedkoper.
Maar de realiteit is natuurlijk dat we over een hele andere categorie lens praten. Als mensen dat door de recencies een beetje in beeld krijgen, is het doel bereikt en kan een ieder zijn eigen overweging maken, vooral ook op basis van de financiële mogelijkheden.
ik heb ook de 18/200 VR is totaal niks mis mee als je er een beetje mee kunt om gaan heb ook de 18/70 is ook goed maar dat ik hier veel lees dat de 18/70 zoveel beter is dan de 18/200 is de grootste flauwekul (mijn mening hoor).eigenlijk is de 18/70 totaal overbodig in mijn situatie maar ja je kunt hem wel verkopen maar je krijgt er bijna niks voor dus maar gewoon houden net zo als mijn D70.
Harry
Harry