Nabestellingen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Nabestellingen

Bericht door Riemke » vr mei 23 2008 2:47 pm

Bestemd voor diegenen die wel eens een betaalde opdracht doen.
Vraagje: Wat moet je rekenen voor nabestellingen van een foto-opdracht?
In de prijs van de 1e serie houd ik rekening met het werk dat ik eraan heb + kosten voor de studio etc.
Nabestellingen heb je eigenlijk geen werk aan natuurlijk, behalve het opnieuw verzenden van de bestanden.
Hoe doen jullie dat?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Rogier

Bericht door Rogier » vr mei 23 2008 5:16 pm

Bedoel je afdrukken of opnieuw gebruik van je foto in een bepaald medium?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr mei 23 2008 5:27 pm

Ik bedoel inderdaad afdrukken Rogier. Vaak zie je dat iemand bijvoorbeeld €2,50 rekent voor een 10x15 afdruk. Zelf betaal je maar €0,32 voor diezelfde afdruk :D
Wat moet je dan voor een nabestelling vragen? Daar heb je, zoals ik al zei eigenlijk geen werk aan.

Pieter

Bericht door Pieter » vr mei 23 2008 5:33 pm

Je moet er natuurlijk wel iets aan verdienen als het echt een opdracht was he. Anders kun je net zo goed alle bestanden op een cdtje geven en dan zoeken ze het zelf maar uit. :-]

Robin

Bericht door Robin » vr mei 23 2008 6:25 pm

Pieter schreef:Je moet er natuurlijk wel iets aan verdienen als het echt een opdracht was he.
Neem aan dat er al iets verdiend was, aangezien het hier om een nabestelling gaat. Stel je voor dat er geen nabestelling had plaatsgevonden .....

Met andere woorden ligt een beetje aan het feit of je al voldoende aan de shoot zelf hebt verdiend en of deze extra kosten van nabestelling van te voren duidelijk zijn geweest voor de persoon die nabesteld.

Ben toevallig zelf op zoek naar een fotograaf en ben dus de andere kant van het verhaal. Ik schrik af en toe behoorlijk van al die prijzen die je naar je hoofd geslingerd krijgt. Ze willen soms al dat je 150,- per uur betaald en 450,- voor het bewerken van foto's en het maken van een fotoalbum ....... kun je daarnaast ook nog eens 2,50 per fototje betalen omdat je moeder graag 5 afdrukjes wil op 10x15.

Maar voor 1000 euro mag je ze afkopen hoor !! Heb zelfs bedragen van 5 euro per foto te horen gekregen :?

Dus ja wat kun je vragen voor een nabestelling. Ik denk dat het een beetje aan de klantvriendelijkheid van de fotograaf ligt en wat er reeds voor de shoot betaald is.

Ik persoonlijk ga lekker op zoek naar iemand die de foto's op CD meegeeft en dit al in de prijs van de shoot verwerkt voor werk geleverd.

Pieter

Bericht door Pieter » vr mei 23 2008 6:36 pm

Robin schreef:
Pieter schreef:Je moet er natuurlijk wel iets aan verdienen als het echt een opdracht was he.
Neem aan dat er al iets verdiend was, aangezien het hier om een nabestelling gaat. Stel je voor dat er geen nabestelling had plaatsgevonden .....

Met andere woorden ligt een beetje aan het feit of je al voldoende aan de shoot zelf hebt verdiend en of deze extra kosten van nabestelling van te voren duidelijk zijn geweest voor de persoon die nabesteld.

Ben toevallig zelf op zoek naar een fotograaf en ben dus de andere kant van het verhaal. Ik schrik af en toe behoorlijk van al die prijzen die je naar je hoofd geslingerd krijgt. Ze willen soms al dat je 150,- per uur betaald en 450,- voor het bewerken van foto's en het maken van een fotoalbum ....... kun je daarnaast ook nog eens 2,50 per fototje betalen omdat je moeder graag 5 afdrukjes wil op 10x15.

Maar voor 1000 euro mag je ze afkopen hoor !! Heb zelfs bedragen van 5 euro per foto te horen gekregen :?

Dus ja wat kun je vragen voor een nabestelling. Ik denk dat het een beetje aan de klantvriendelijkheid van de fotograaf ligt en wat er reeds voor de shoot betaald is.

Ik persoonlijk ga lekker op zoek naar iemand die de foto's op CD meegeeft en dit al in de prijs van de shoot verwerkt voor werk geleverd.
Prijzen verschillen erg veel, zowel uurloon als afdrukken. Foto's op CD meegeven word bijna niet gedaan door echte fotografen, meer door mensen die beunhazen, met of zonder KvK nummer, maar het gewoon er bij doen.
Het lijkt mij iig wel zodat je net zo veel moet vragen als dat je in eerste instantie voor de afdrukken hebt gevraagd. Anders dan zou je dus aan het begin weinig kunnen bestellen want die afdrukken zijn duurder dan latere nabestellingen.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr mei 23 2008 7:24 pm

Bestanden op CD geven doe ik in principe niet.(alleen in de vrienden/kennissenkring wel) Ik wil best een CD meegeven, maar alleen in webresolutie.
Als ik foto's laat afdrukken doe ik dat bij een afdrukcentrale, waarvan ik weet dat ik een goede kwaliteit geleverd krijg.
Veronderstel dat iemand het niet zo nauw neemt met de afdrukkwaliteit....jouw naam staat wel bij de foto's en als de afdrukken van een slechte kwalteit zijn is dat nooit in je voordeel.

Dat is ook de reden denk ik dat een professionele fotograaf nooit de bestanden op een CD zal leveren :D

Waar ik ook wel eens aan heb lopen denken is Oypo. Je kunt daar een gratis account aanmaken en albums maken. Je bepaalt zelf de prijs voor de foto, 80% daarvan is voor jou, 20% voor Oypo. Daarin zit ook een optie voor het downloaden van het bestand, waar je ook een prijskaartje aan kunt hangen. Als het je niet uitmaakt waar mensen hun foto af laten drukken is dat natuurlijk ook een optie :D
Ik denk zelf niet dat mensen dat overigens snel zullen doen. Ik heb al prijzen gezien van €15 voor het downloaden van een foto.

Voor wat betreft de nabestellingen: dank voor de reacties!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”