insect
Hoi Danny,
Spotmeting heeft niets met de scherpte te maken. Wat er niet is kan ook niet achteraf erin gestopt worden, je kan het wel iets benaderen met verscherpen (USM of onscherp masker).
Bij macro fotografie kan je het beste manueel scherp stellen. Op jou D80 zit links onderin zo'n mooi groen lampje die continu blijft branden indien scherp is gesteld. Omdat je zo enorm dicht op je onderwerp zit, moet je ook scherp diafragmeren. Jouw 18-200mm presteert het best bij diafragma f8 tot f11. Eigenlijk is dat diafragma nog te groot voor macro fotografie, maar begin eens met deze instellingen.
Blijven oefenen en vooral blijven plaatsen. Daar leer je het meeste van.
Suc6,
ALE
Spotmeting heeft niets met de scherpte te maken. Wat er niet is kan ook niet achteraf erin gestopt worden, je kan het wel iets benaderen met verscherpen (USM of onscherp masker).
Bij macro fotografie kan je het beste manueel scherp stellen. Op jou D80 zit links onderin zo'n mooi groen lampje die continu blijft branden indien scherp is gesteld. Omdat je zo enorm dicht op je onderwerp zit, moet je ook scherp diafragmeren. Jouw 18-200mm presteert het best bij diafragma f8 tot f11. Eigenlijk is dat diafragma nog te groot voor macro fotografie, maar begin eens met deze instellingen.
Blijven oefenen en vooral blijven plaatsen. Daar leer je het meeste van.
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Tot op zekere hoogte kan dat wel, maar wordt toch beperkt door de kwaliteit van het objectief.danny47 schreef:maar als de foto erg scherp is, kan je dat dan wel doen, behalve dat je dan veel ruis ziet, hoewel ik in bepaalde gevallen ruis minder hinderlijk vind dan onscherpte
Ik heb zelf ook de 18-200VR gehad. Een prima lens, maar in scherpte toch beperkt. je kunt er prima vergrotingen mee maken, maar voor macro kom je helaas toch te kort.
Als je je echt op macrogebied wilt gaan richten, koop dan een macrolens.
Het is jammer, maar elk objectief heeft zijn beperkingen.
Tammo
- vulture
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
wat een onzin. je kunt hele mooie macros' maken met de 18 - 200 VRTammo Schut schreef:Ik heb zelf ook de 18-200VR gehad. Een prima lens, maar in scherpte toch beperkt. je kunt er prima vergrotingen mee maken, maar voor macro kom je helaas toch te kort.
Tammo
Ik vind dat Tammo nou niet direct onzin verkondigd.... Integendeel.vulture schreef:wat een onzin. je kunt hele mooie macros' maken met de 18 - 200 VRTammo Schut schreef:Ik heb zelf ook de 18-200VR gehad. Een prima lens, maar in scherpte toch beperkt. je kunt er prima vergrotingen mee maken, maar voor macro kom je helaas toch te kort.
Tammo
Jou reactie daarintegen vind ik wel enigszins onzinnig. Direct zijn is heel vaak goed. Ik vind je in deze ronduit bot.
Eigenlijk heb ik het idee dat je niet goed leest wat Tammo schrijft.
Cheers,
Marcel
Misschien dat je eens een macro foto wil plaatsen die je met de 18-200 hebt gemaakt? Kunnen wij ook kijken of je gelijk hebt. Ben eigenlijk wel benieuwd wat de resultaten daarvan zijn. Ben ook benieuwd naar de instellingen die je hebt gebruikt.vulture schreef:HOi Marcel,
Jammer dat je me bot vind. Kan je dan aantonen da de 18 -200 lens geen mooie scherpe foto's maakt. ik ben er heel erg tevreden over, en maak ook mooie macro's met deze lens. En als Tammo zegt dat dit en beperkte lens is wil ik hem graag op ervaringen tegen spreken.