Tewaterlating schip Bodewus Foxhol (Deel 2)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
iJoost

Bericht door iJoost » vr mei 23 2008 9:15 pm

Als ik me goed herinner schrijven ze het met grote krijtletters op de romp zodat iedereen die voorbij fietst weet wanneer het is.

Mocht je het inderdaad gaan bekijken, onderschat dan niet hoeveel water er over de weg komt. Er zijn elke keer weer kijkers die klets- en kletsnat worden. Net zodra ze denken dat ie niet meer komt en dat het eigenlijk wel meevalt... komt het water ineens hoger, hoger, en... Ook leuk om foto's van te maken. ;-P

eteuben

Re: Tewaterlating schip Bodewus Foxhol

Bericht door eteuben » zo mei 25 2008 12:06 am

sofa2007 schreef:Mooie serie. Wordt ergens bekendgemaakt wanneer er weer een tewaterlating is? Lijkt me ook wel spectaculair om eens mee te maken.

Willem
Ja, volgens mij pa stond het in de Regiokrant of de HSkrant vermeld. Maar die krijgen jullie in Groningen niet zeker... :roll:

Nu zie ik de sterke man ook, die probeerd een schip tegen te houden in zijn eentje! Scherp... :wink:

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » zo mei 25 2008 1:21 am

iJoost schreef:Als ik me goed herinner schrijven ze het met grote krijtletters op de romp zodat iedereen die voorbij fietst weet wanneer het is.
Zover gaat m'n fiets niet.

Willem
Willem

______

D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5

http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;

iJoost

Bericht door iJoost » zo mei 25 2008 11:05 am

OK

Voor de zwakkere broeders en zusters onder ons "rijdt".

Maar eerlijk gezegd, kom op zeg, je woont toch in Groningen? Waterhuizen ligt net achter de vuilnisbelt. ;-)

Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Aart » zo mei 25 2008 11:58 am

Ik vind het wel wat hebben zo’n zijwaartse tewaterlating.
Nog nooit zelf aanschouwd. Zat keer een tewaterlating mee gemaakt.
Werk zelf op een scheepswerf, toentertijd als tankenperser. Kijken of dat alles lucht dicht is.
Zo’n in de lengte achterste voren is ook mooi om mee te maken. Gaat met een kleine 30 a 40 km per uur.

@eteuben Is er nooit schade aan het schip. Als ik zo kijk lijk er op dat de kim in de problemen komt. Het is er niet erg breed.

De kim is het Ronde of hoekige overgang tussen het bodemvlak van het schip en het boord

O ja, Mooie foto’s. Foto 4 en 5 voor mij.

Grt,

Aart

iJoost

Bericht door iJoost » zo mei 25 2008 12:37 pm

Zoals ik het begrepen heb is er bijna altijd schade. Het komt nog al aan die klap. En een schip is niet op z'n sterkst in die richting. Niet voor niets gebruikt de werf daar die wel de ruimte heeft om de schepen in de lengte richting te water te laten die mogelijkheid ook. Maar het blijft spectaculair. Het passeren van de bruggen als ze wat later naar zee gaan trouwens ook. Letterlijk centimeterwerk soms.
Laatst gewijzigd door iJoost op zo mei 25 2008 1:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Aart
Forumlid
Forumlid

Bericht door Aart » zo mei 25 2008 1:16 pm

iJoost, Bedankt voor de info.

Dat het centimeters werk is begrijp ik. Bij ons is het zo de laatste tijd.
Na een tewaterlating gaat hij gelijk naar Rotterdam om daar de opbouw(brug en ect.) er op te zetten.
Het gebeurd zelden dat hij zonder schade terug komt.

Grt,

Aart
Laatst gewijzigd door Aart op zo mei 25 2008 1:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

harry bul

Bericht door harry bul » zo mei 25 2008 1:35 pm

Heel mooi vast gelegd

eteuben

Bericht door eteuben » zo mei 25 2008 11:18 pm

@ rendier

Heb eigenlijk geen idee, maar zou me best kunnen voorstellen dat er sowieso iets beschadigd. Niet zozeer van het glijden, want dat is meer op houtblokken volgesmeerd met vet. Maar de klap aan de kant van de wal lijkt me niet fris. Misschien ook niet voor lasnaden enzo.

Wel raar dat je zo'n tewaterlating nog nooit in het echt gezien hebt, terwijl je met schepen werkt. Lijkt me dan ook een beetje je hobby, de scheepvaart!

@ harry bul

Bedankt, et zal voor velen een onbekend verschijnsel zijn. Of iets wat ze niet of nooit gezien hebben (in het echt). Aanrader hoor!

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » ma mei 26 2008 8:29 pm

iJoost schreef:OK

Voor de zwakkere broeders en zusters onder ons "rijdt".

Maar eerlijk gezegd, kom op zeg, je woont toch in Groningen? Waterhuizen ligt net achter de vuilnisbelt. ;-)

Zat eigenlijk meer aan een website te denken. Deze is overigens helemaal gewijd aan scheepswerven en tewaterlatingen. Met nog meer mooie foto's en vast ergens een agenda van tewaterlatingen:

http://scheepswerven.web-log.nl/scheeps ... index.html

Willem
Willem

______

D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5

http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;

eteuben

Bericht door eteuben » zo jun 01 2008 2:15 am

Vandaag was het de beurt aan scheepswerf De Hoop. Hun eerste tewaterlating na de overname van voormalig scheepswerf Volharding. Vandaar de ballonnen. :wink:

Het betreft een bevoorradingsschip voor de olie-industrie en zal na de oplevering in Juli worden ingezet in de Golf van Mexico.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » zo jun 01 2008 11:29 am

Prachtige foto's weer Eric. Mijn bescheiden bijdrage, van de voorkant gefotografeerd. En nog bedankt voor je tijdige tip.

Afbeelding

Willem
Willem

______

Badmuts

Bericht door Badmuts » zo jun 01 2008 1:14 pm

Maud schreef:Geweldig!!

Het lijkt alsof de kraan ook mee wilt, staat erg scheef. Hoort dat?
Kale koppen kan je ook wegpoetsen toch :)

Gr.
Maud
:shock: :oops:

Vr.gr. "Badmuts"

Badmuts

Bericht door Badmuts » zo jun 01 2008 1:17 pm

Mooie foto's !!!!
Ooit ben ik ook eens bij een tewaterlating geweest, maar dat schip ging rechtdoor, met de boeg als eerste, het water in.
Zo een tewaterlating, als vastgelegd door jou, is veel mooier om te zien.

Vr.gr. Badmuts

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » zo jun 01 2008 1:29 pm

Heel mooi en gelukkig zonder kaal hoofd :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”