Spelen met licht (+update)
- ArjanL
- Forumlid
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: ma aug 27 2007 9:19 pm
- Locatie: Barendrecht
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ja, ik vind ze beter zo. Ik zet bij studioflitslicht de WB altijd op Flash. Krijg je wel (erg) warme kleuren van. Bij (automatische) overcorrectie krijg je dan blauwzwemen.
Begrijp ik uit je verhaal van het clippen dat er geen flitslichtmeter gebruikt is?
Een grijskaart kan je inderdaad gebruiken om kleurzwemen te corrigeren. Kies dan wel een kleurzweemvrije grijskaart. Als je een witte achtergrond egaal verlicht kan je deze ook gebruiken om later 'wit te prikken'.
Modelfotografie is niet alleen zorgen voor een goede verlichting en belichting, maar ook het aansturen van de modellen. Kinderen vragen wat meer tijd.
Begrijp ik uit je verhaal van het clippen dat er geen flitslichtmeter gebruikt is?
Een grijskaart kan je inderdaad gebruiken om kleurzwemen te corrigeren. Kies dan wel een kleurzweemvrije grijskaart. Als je een witte achtergrond egaal verlicht kan je deze ook gebruiken om later 'wit te prikken'.
Modelfotografie is niet alleen zorgen voor een goede verlichting en belichting, maar ook het aansturen van de modellen. Kinderen vragen wat meer tijd.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Flitslichtmeter is wel gebruikt, maar ik heb ook wel een beetje met de instellingen gerommeld omdat de D2Hs niet lager kan dan ISO 200.
(Ik gebruik in de studio eigenlijk altijd ISO 100 en dan 1/125, diafragma tissen f5,6 en f11)
Ik heb nu een aantal keer workshops gedaan, maar de meningen hoe een witte achtergrond echt wit te krijgen zijn nogal verdeeld. Het lijkt wel of iedereen het weer anders doet
Ik kan het ook nog niet echt oefenen in mijn eigen studio omdat ik nog geen witte achtergrond heb
Zelf werk ik eigenlijk altijd met een grijskaart (ik heb er eentje van Dynatech), fotografeer op automatische witbalans in RAW en corrigeer dan de WB in Lightroom n.a.v. de referentiefoto.
(Ik gebruik in de studio eigenlijk altijd ISO 100 en dan 1/125, diafragma tissen f5,6 en f11)
Ik heb nu een aantal keer workshops gedaan, maar de meningen hoe een witte achtergrond echt wit te krijgen zijn nogal verdeeld. Het lijkt wel of iedereen het weer anders doet

Ik kan het ook nog niet echt oefenen in mijn eigen studio omdat ik nog geen witte achtergrond heb

Zelf werk ik eigenlijk altijd met een grijskaart (ik heb er eentje van Dynatech), fotografeer op automatische witbalans in RAW en corrigeer dan de WB in Lightroom n.a.v. de referentiefoto.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Verschil in huidskleur is idd extra moeilijk, maar mijn reactie ging alleen over het donkere haar (de huid van het donkere meisje komt nauwelijks in aanraking met de achtergrond). Extra licht op de achtergrond is een mogelijkheid, verder kan het model misschien van achteren belicht worden??? Ik heb zelf geen ervaring met studio- of portretfotografie, maar op tv zie je vaak dat presentatoren/nieuwslezers van achteren worden belicht, let maar eens een keer op het haar of de schouders. Dat maakt het los van de achtergrond.Riemke schreef:@Veganpix. Ik had al aangegeven dat het verschil in de huidskleur van de twee dames een extra moeilijkheidsfactor was. Misschien was het beter geweest inderdaad om aan de kant van het donkere meisje wat meer licht op de achtergrond te zetten.
Tijdens zo'n workshop gaat alles eigenlijk best wel heel snel en omdat je met meerdere mensen bent is dat ook een moeilijkheidsfactor.
Beperkte tijd en meerdere fotograferen maken het natuurlijk ook moeilijk om een foto op je gemak helemaal naar eigen wensen in te vullen.

- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:

Ja, die D2 serie blijft fantastisch en vooral als je de camera goed leert kennen en zolangzamerhand begint dat aardig te lukken.
Overigens heeft de D2X een broertje (of een zusje

Mooi voor back-up en voor de sportfoto's.
De D100 op Marktplaats gezet en vanavond goed kunnen verkopen

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Skippy schreef:Veel plezier ermee Riemke! Nog wel even je onderschrift aanpassenRiemke schreef:Overigens heeft de D2X een broertje (of een zusje) gekregen in de vorm van een D2Hs, ik weet niet of het je was opgevallen?

@Evert: Die studio van Ab is te klein voor een invasie van de NCN, maar ik weet wel een geschikte locatie voor een grotere groep. Kan alleen niet zeggen of ik dat voor elkaar krijg

Update: twee nabewerkingen toegevoegd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Dat was mij idd opgevallen, gefeliciteerd.Riemke schreef:Thanks Mike!
Ja, die D2 serie blijft fantastisch en vooral als je de camera goed leert kennen en zolangzamerhand begint dat aardig te lukken.
Overigens heeft de D2X een broertje (of een zusje) gekregen in de vorm van een D2Hs, ik weet niet of het je was opgevallen?
Mooi voor back-up en voor de sportfoto's.
De D100 op Marktplaats gezet en vanavond goed kunnen verkopen
Ik ben ook zeer gecharmeerd van die D2, werkelijk prachtige camera.
Zachtheid op ISO100 is onovertroffen. Is ook niet met de D200 te vergelijken.
D3 nog even in de ijskast?
Overigens, de nabewerkingen zijn top.
Zit op een hoge resolutie scherm te kijken en de beelden lijken "los" te komen.
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Dank je wel Mike. Ja, ik was er eigenlijk ook best trots op, maar het blijft natuurlijk leuk om ook van een ander te horen dat je goed bezig bent.mikemix schreef:D3 nog even in de ijskast?
Overigens, de nabewerkingen zijn top.
Zit op een hoge resolutie scherm te kijken en de beelden lijken "los" te komen.
En als ik dit soort platen kan maken...tja dan staat de D3 echt wel in de ijskast. Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal omdat ik niet de tijd had de D3 ook in de studio uit te proberen. In eeen ander topic had Hans 1956 al gereageerd dat ik geen D3 nodig had

Voorlopig ben ik de koning te rijk met twee fantastische machines uit de D2 reeks

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Ja, ik werk met de combinatie van Lightroom en Photoshop CS3.Esveldt schreef:Erg mooie foto's hoor!
Heb je toevallig ook nog wat gedaan in Photoshop?
De huid van die dame van foto 5 is prachtig! En wat een wimpers.
Binnen CS3 heb ik dan weer een aantal heel goed bruikbare plugins, Color Efex Pro 3.0 en Nik Viveza.
En die wimpers? Tja die heeft ze, daar is niks aan geshopt

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Een technisch vraagje voor de licht- en/of portretspecialisten:
Op de foto van het oudere meisje zie je een dubbele catchlight in de ogen.
Dit mag eigenlijk niet gebeuren. Ik weet echter niet wat hier verkeerd is gegaan?
Ik werd hier door iemand anders op geattendeerd, het was mij (en jullie dus ook) niet opgevallen.
Wie weet het antwoord?
Op de foto van het oudere meisje zie je een dubbele catchlight in de ogen.
Dit mag eigenlijk niet gebeuren. Ik weet echter niet wat hier verkeerd is gegaan?
Ik werd hier door iemand anders op geattendeerd, het was mij (en jullie dus ook) niet opgevallen.

Wie weet het antwoord?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- ArjanL
- Forumlid
- Berichten: 1526
- Lid geworden op: ma aug 27 2007 9:19 pm
- Locatie: Barendrecht
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je bedoeld het model met de halsketting?
Dat zijn je twee lampen die links en rechts van je camera staan.
Dat zijn je twee lampen die links en rechts van je camera staan.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!