Schoon houden body D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Schoon houden body D80

Bericht door Matthieu » za mei 17 2008 11:45 am

Beste fotografen,

Bij het veelvuldig wisselen van objectieven bestaat altijd de kans dat er stof in het camerahuis komt dus ook op spiegel en sensor.

Wat zijn jullie ERVARINGEN met betrekking tot dat vuil worden (bij normaal gebruik) en hoe vaak laten jullie het camerahuis schoonmaken ???

Het is duidelijk dat het wisselen van objectieven altijd met de grootste voorzichtigheid moet gebeuren....
ben alleen benieuwd naar jullie ervaringen.

groetjes. Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » za mei 17 2008 11:55 am

Hallo Matthieu,

Jij hebt vandaag nog een missie...
Even bij de fotograaf een blaasbalg scoren, Als je dan eens stof op je spiegel of je sensor hebt dan kun je dit er goed uitblazen, en ja dit moet je toch even voorzichtig doen.

Met de blaasbalg kom je een heel eind, maar als er hardnekkig stof blijft zitten, ontkom je niet aan een poetsbeurt van je sensor.
Inderdaad, je moet altijd even aandachtig zijn met het wisselen van je objectieven.

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

cvdl
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door cvdl » za mei 17 2008 2:53 pm

Zelf wissel ik de objectieven buiten altijd met de wind in de rug en 1x per jaar even naar Foka voor controle, kan je op wachten, ongeveer een kwartiertje, prima na service dus.
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za mei 17 2008 4:10 pm

Het wisselen van objectieven moet je ook niet overdrijven. Met de grootste voorzichtigheid is overigens niet hoe ik er mee om ga.

Van de week een fotoshoot gehad waarbij ik 4 objectieven gebruikte 3 continue gereedstaand recht omhoog met de lensopening naar boven en zonder dop. Kun je lekker snel wisselen zonder opgehouden te worden. Een heel klein beetje zachtjes langs de mount blazen als je het objectief monteert dan ben je van de meeste troep al weer af. (niet erin blazen maar erlangs !) :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo mei 18 2008 7:08 am

Schoonmaken body D80 ?? Volgens mij wil je de sensor schoonmaken. En dan maakt het niet veel uit van welke camera dat is.

stukje tekst uit een oud clubblad:

Nu zijn er meerdere fora op het internet, waar gebruikers elkaar uitleggen hoe ze dat zelf doen. Lees en huiver.

Een blaaspeer en compressed air zijn véél te duur. Ik scheur tegen 120 km/uur over de autostrade, doe het venstertje open, stel de camera in op 'Clear Sensor' en hou de body 10 seconden buiten, met de mount naar voren. Alle stof dat op je sensor zat is gegarandeerd verdwenen.

Lens er af, spiegel opklappen, batterij er uit en in de bovenste lade van de vaatwasser. Programma voor potten en pannen gebruiken. Scheutje azijn bij het wasmiddel doen tegen kalkaanslag. Na afloop van het programma niet vergeten de batterij er weer in te doen en de spiegel te laten neerklappen.

Die tip van de batterijen te verwijderen is wel erg belangrijk, anders zou je dus kortsluiting kunnen krijgen, heb ik eens ergens gelezen.

Was nog vergeten te zeggen: toestel moet met de opening naar beneden. Anders riskeer je dat het LCD-schermpje beschadigd wordt.

Variant op de scotch tape-methode: laat de plakband erop zitten. Stof hecht zich niet zo gemakkelijk aan de plakband als aan de sensor.

Gewoon wat water in op je sensor gieten, in de diepvries stoppen, en na 2 uurtjes, het ijsblokje met het stof erin uitkloppen.

Er is een alternatief voor zij die (nog) geen vaatwasser hebben. Je hebt een auto nodig met een bagagerek. Desnoods koop je er een, kan altijd nog voor iets anders van pas komen. Opnieuw dezelfde procedure als met de vaatwasser: lens er af, spiegel omhoog en batterij er uit om kortsluiting te voorkomen. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn ! Om krassen op het LCD-schermpje te voorkomen: afplakken met duct-tape. Bevestig het toestel met de opening naar boven stevig op je bagagerek en rij naar de car-wash. Vraag een volledige beurt, met chassisreiniging en wax. Na het buiten rijden body voorzichtig afzemen, batterij er terug in en spiegel neerklappen.

Waar kan ik een adapterring kopen om de buis van stofzuiger op de vatting vast te draaien?

Alcohol is geschikt voor het schoonmaken. Zelf had ik al alcohol van 96 procent bij de drogist gekocht, maar bij het informeren naar wat die overige 4 % was kon de drogist mij vertellen dat het water met olie is om het ondrinkbaar te maken. Deze olie zal lelijke strepen nalaten op je sensor.

Deze morgen bij een winkel langs geweest voor een 'professionele' verwijdering van het stof op mijn sensor. Resultaat, 80 euro lichter (30 euro verwijderen, 30 euro voor 12 visible dust swaps, 12 euro voor visible dust vloeistof, 8 euro voor blaas tube) en niet echt tevreden met de cleaning beurt. Eerst en vooral zie ik nu een massa stof als ik door mijn zoeker kijk, voorheen was die clean. Ook zie ik nog steeds stof op mijn foto's, alleen minder 'grof' stof. Hoe gingen ze te werk? Het eerst wat de bediende bovenhaalde was een bus canned air, dust remover. Volgens de handleiding not done, ik vermelde dat, maar volgens de bediende waren dat praatjes. Zolang je eerst 'voorspuit' zodat het vocht etc weg is en verder de bus niet bewegen tijdens het cleanen, wel de body. Resultaat na aircleaning, alleen maar erger... zoals ik wel had verwacht. Hierdoor is er volgens mij ook zoveel stof op mijn zoeker nu zichtbaar. Daar deze methode dus niet werkte, werden de visible dust swabs met bijhorende vloeistof bovengehaald. Met als resultaat .... nog steeds stof.

Ik heb zonet een variant van de scotchtape-methode geprobeerd, namelijk met een post-it. Kleeft minder dan de scotchtape en neemt ook de stofjes mee. Het resultaat is positief: de 2 vlekken die me al een tijd dwars zaten zijn nu verdwenen. Gewoon een strookje van de post-it afsnijden dat ietsje smaller is dan de breedte van de sensor en dan er enkele malen me 'deppen' op de sensor. Vergeet die Post-It's !! Die laten wel degelijk een film achter. Ik heb dat getest met een blinkend voorwerp (zwarte ruit van de microgolf waarop de zon scheen - echt wetenschappelijk verantwoord dus ) en kon met het blote oog zien dat er een film achterbleef.

Trouwens de Scotch tape deed het bij mij ook niet optimaal, misschien omdat hij wat te warm geworden was onder de lampen? Je hebt nu eenmaal veel licht nodig met dat werkje...
Scotch tape: je sensor kunnen wel druk verdragen, maar geen trekkracht!!!.

Borsteltjes en andere statisch geladen dingen: absoluut weghouden van alle elektronica. Je CCD/CMOS heeft een beperkte ESD-protectie, schrik er dus niet van dat de ruisdrempel van je sensor stijgt nadat je er het stof hebt vanaf gehaald. ESD-beschadigingen zijn moeilijk te detecteren en onherstelbaar zonder de sensor te vervangen. Dat winkels met ervaring dit toch doen of zelfs aanraden durf ik gerust een malafide praktijk noemen en ik vrees dat de camerafabrikanten er niet mee zouden kunnen lachen.

Lenspen: reinigen zonder strepen? in 't verleden getest op lenzen van m'n objectief, daar had ik al strepen mee ( was gelukkig de frontlens ) ik ga dat dus niet avonturen op m'n sensor.

Perslucht: te krachtig voor gebruik in een camera.

Spuitbussen worden door niemand aanbevolen o.a. omdat je zo het stof verplaatst maar is het ook uit de camera? En iedereen weet ondertussen al wel dat een actieve sensor het stof aantrekt.

Begin een relatie met een verpleger/verpleegster, de manier waarop je een wond reinigt is dezelfde als deze van een sensor. Geef hen gewoon de juiste tools en de juiste producten in handen. (perfectionisten kunnen er ook een chirurg bijhalen)

Na ongeveer 2 weken zit er dan toch al stof op de sensor van mijn camera. Geen probleem dacht ik, even Sensor Swab kopen en probleem opgelost. Daarstraks bij de winkel geweest en daar wist men mij te vertellen dat je bij mijn (niet Nikon) camera geen swabs (of iets dergelijks) kan gebruiken. Dit door het "trilvlies" dat voor de sensor zit, om het stof te vermijden.

Van ons eigen NCN forum, deze ontboezeming van “Ralph”: “Na veel op fora gelezen te hebben had ik alle moed verzameld en heb ik een sensor cleaning setje van VisibleDust gekocht (sensor swaps 1,5-1,6 sensor size + Vdust formula cleaning fluid)
Ik had dus twee behoorlijke stofjes die op de fotos goed zichtbaar waren. Na de instructie te hebben gelezen, lens eraf, drie druppeltjes op de swab, spiegel open en in één beweging over de sensor. Dat was helemaal niet zo moeilijk. Vervolgens test foto gemaakt en wat blijkt stof waar het zat is weg, maar het is verschoven en ergens anders weer zichtbaar. 2e poging dus... weer stof verschoven maar niet weg..., 3e , 4e.... 12e poging hetzelfde. En toen waren de swabs op.

Bij de laatste poging één druppeltje extra vloeistof gebruikt in de hoop dat het stof dan wel aan de swab zou blijven hechten. De swabs vond ik immers aardig droog blijven. Dit had ik beter niet kunnen doen want nu heb ik er boven en onder ook nog strepen.
Mijn conclusie: don't try this at home.
Morgen ga ik maar een bezoekje plegen aan het Nikon service centre. Hoop dat zij het beter kunnen. Waarom ik dit vertel..... A) sowieso om m'n hart te luchten. M'n vrouw heeft niets met sensorstof en kan alleen maar zeggen dat er in de huiskamer ook nog wel stof te vinden is. B) misschien nuttige info voor anderen die nog in het besluitvormingsproces zitten van wel of niet naar Beverwijk. Groeten, Ralph”

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » zo mei 18 2008 7:20 am

:lol: :lol: :lol:
Da's een goeie!
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Matthieu » zo mei 18 2008 7:26 am

Hahaha Hans !

Leuk verhaal en heel herkenbaar ook. Herhaaldelijk op allerhande fora gelezen dus die "methoden" waren ook bij mij reeds bekend.
Vaatwasser wist ik nog niet :)
kan ik eens proberen.

Alle gekheid op stokjes:
Ik wil het schoonmaken ook liever overlaten aan mensen die er "verstand"van hebben of de apparatuur er voor hebben. (fotozaak nikon beverwijke.....)

Mijn vraag was en is....hoe de ERVARINGEN zijn dus niet HOE je het moet doen.
Ik was benieuwd hoevaak en waar men het liet schoonmaken (voor de vakantie, 3x per jaar bij veel gebruik, bij de fotowinkel, door mn schoonmoeder...etcetc...)

Ieder geval bedajnkt voor je verhaal. wel genoten :)

groet,
Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Fred F

Bericht door Fred F » zo mei 18 2008 10:56 am

Bedankt Hans!

Wéér een wijze les voor "starters" :!:

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo mei 18 2008 11:21 am

Hoi Matthieu,

Ooit heb ik zelf zo'n setje aangeschaft om de boel zelf te reinigen, maar toen het een keer echt nodig was durfde ik het niet en heeft iemand van Cameraland het voor me gedaan.
Ik heb standaard zo'n Giotto blaasbalg bij me voor noodgevallen en als mijn sensor echt vuil is ga ik gewoon even bij Beverwijk langs.
Ik laat dit soort zaken ook graag aan de vaklui over :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Rogier

Bericht door Rogier » zo mei 18 2008 1:44 pm

Lenzen wisselen wordt naar mijn mening vaak veel te panisch over gedaan. Ik wissel heel vaak lenzen buiten in minder optimale omstandigheden, en heb zelden last van stof op de sensor.

Een paar jaar geleden heb ik een schoonmaakkit van Visible Dust gekocht, doe ik nu al een paar jaar mee. Eens in de zoveel tijd loop ik mijn camera's gewoon even langs met de Artic Butterfly, en dan kan ik er weer een tijdje tegenaan. Meestal doe ik dan ook even de sensorkamer met Chamber Clean, al het stof wat je daar uit haalt kan niet rond gaan dwarrelen en op je sensor terecht komen. Voor hardnekkige vlekjes heb ik een Sensor Clean van Visible Dust, werkt perfect.

Als je bang bent om het zelf te doen moet je het gewoon een keer in de winkel laten demonstreren. Cameraland heeft bijvoorbeeld af en toe demonstraties van sensor cleaning.

Panther

Bericht door Panther » ma mei 26 2008 1:02 am

Even een vraagje over het opklappen van de spiegel:
Ik krijg dat niet voor elkaar, ik volg de handleiding stap voor stap maar krijg ook een iets andere afbeelding te zien dan in de handleiding staat afgebeeld.
Het gaat om een D80
In het set up menu selecteer ik de "spiegel omhoog" stand en daarna gebeurt er niets meer, ondanks de volle accu.
Ik krijg de spiegel dus niet manueel opgeklapt en ik zit al een tijdje met een 2 ta hardnekkige vlekjes in mijn foto's...

Verder blaas ik de body zo nu en dan af met een schone, droge airbrush, perfect vocht en stofvrije lucht. Mijn compressor heeft een stoffilter en een vochtvanger en de druk/flow zijn perfect in te stellen.
Voor in het veld heb ik bij een parfumerie een hele zachte make up kwast gekocht, het is nl haast niet te geloven maar in heel Bergen op Zoom zit niet een fatsoenlijke fotozaak meer.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma mei 26 2008 1:16 am

Wat krijg je dan te zien als je in het setupmenu op 'spiegel omhoog' klikt?

De handleiding lijkt hier vrij rechtlijnig en beschrijft dezelfde procedure als bij de camera's die ik wel heb (de D80 zit daar niet tussen), je kiest 'aan' en drukt daarna op de afdrukknop en de spiegel klapt op (en de sluiter gaat open.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Panther

Bericht door Panther » ma mei 26 2008 8:40 pm

Het zal wel aan het tijdstip hebben gelegen gisteren maar ik zat in het verkeerde menu met de spiegelinstellingen te rommelen, ergens bij persoonlijke set up kan je ook iets instellen maar dat geeft niet het effect wat ik beoogde.
Nu is het me wel gelukt, maar in ieder geval bedankt voor de hulp.

Rob

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”